نمایش خبر نمایش خبر

مرگ خاموش درختان پسته در بافق

مرگ خاموش درختان پسته در بافق



به گزارش هفته نامه افق کویر؛ مجتبی عاشوری پور، کارشناس ارشد زمین شناسی اقتصادی و کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون آفت درختان پسته گفت: متأسفانه در حال حاضر مهمترین مشکلی که در خصوص درختان پسته وجود دارد این است که درختان پسته دچار بیماری سرخشکیدگی یا تنه سرخی گردیده است.
وی افزود: این بیماری به خاطر تغذیه نامناسب درخت، کم آبی و گرمای هوا به وجود می آید.
عاشوری تصریح کرد: سال گذشته نیز یکی از کشاورزان در منطقه گود گوار درختان پسته وی دچار همین بیماری شده بود، ولی با وجود هشدارهایی که به وی داده بودم توجه ای نکرد و در سال جاری ۲۰ درصد درختان وی در گود گوار خشک شده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد رشد این بیماری در شهرستان بافق هستیم عنوان کرد: اگر کشاورزان به این موضوع توجه ای نکنند در آینده ای نزدیک شاهد مرگ خاموش درختان پسته در بافق خواهیم بود.
در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با "شیرین رشیدی" کارشناس باغبانی و تغذیه انجام داد و از وی علت بروز بیماری "سرخشکیدگی یا تنه سرخی" در درختان پسته را جویا شد که در این باره گفت: در سالهای اخیر به دلیل تغییرات اقلیم از جمله گرمای زیاد، کم آبی، کاهش کمیت و کیفیت آب مزارع ، ضعف تغذیه درختان پسته و "ای سی" بالای خاک، درختان دچار سرخشکیدگی یا بیماری تنه سرخی می گردند.
کارشناس باغبانی و تغذیه افزود: متأسفانه این بیماری جدی است و به سرعت در حال گسترش در باغات پسته می باشد و می توان به عنوان مهم ترین بیماری ثانویه از آن برای دختان پسته یاد کرد.
شیرین رشیدی تصریح کرد: اگر این بیماری درمان نشود ما شاهد مرگ خاموش باغات پسته در شهرستان بافق خواهیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که "چرا از بیماری تنه سرخی به عنوان مرگ خاموش برای درختان پسته به کار می رود ؟"گفت: این بیماری سرخشکیدگی بسیاری از باغداران را وادار می کند که هر ساله سرشاخه های پسته را قطع نمایند؛ اگر این بیماری درمان نشود این کار آن قدر ادامه می یابد تا چیزی به جز تنه درخت پسته باقی نماند.
کارشناس باغبانی و تغذیه در پاسخ به این پرسش که "علائم و نشانه های این بیماری چیست؟" اظهار کرد: در ابتدا سرشاخه های درختان به رنگ قرمز شده و کم کم در این شاخه ها لکه های سیاه رنگ کوچک پدید آمده و به تدریج وسیع تر می شود و در نهایت شاخه درخت پسته به رنگ سیاه در می آید و مانع انتقال مواد غذایی به سرشاخه شده و سرشاخه خشک می گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که "بهترین راه حل برای پیشگیری و کنترل این بیماری چیست؟" گفت: در اولین مرحله گوگرد به عنوان یک ماده غذایی مهم باید موقع مصرف در خاک جایگذاری شود و سپس ماده کودی روی، سیلیس پتاسیم و… برای درختان پسته استفاده گردد. دومین مرحله مدیریت صحیح آبیاری و کوددهی درست و اصولی می باشد که درخت پسته به کم آبی و شوری تا حدی مقاوم است، ولی بالا رفتن مدار آبیاری و حجم آب کم و شور شدن آب به افزایش و شدت این بیماری می افزاید. مرحله سوم مبارزه شیمیایی و معدوم کردن قارچ کش ها می باشد و آخرین مرحله هرس و ضد عفونی کردن ابزار و درختان پسته است.
شیرین رشیدی در پایان گفت: با توجه به تجربیات و مطالب علمی به دست آمده بهترین راه پیش گیری و درمان این بیماری مدیریت اصولی و علمی باغ با تغذیه متعادل و اصولی، جلوگیری ازتنش های محیطی مثل تنش آبی و رعایت بهداشت باغ می‌باشد.

معصومه غلامرضاپور