هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

28/5 درصد در انتظار سرمایه‌گذاران بومی

28/5 درصد در انتظار سرمایه‌گذاران بومی



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، جلسه نشست اصحاب رسانه با فرماندار بافق روز یکشنبه گذشته در محل فرمانداری بافق برگزار گردید.
جاده بافق-یزد تا اواخرخردادماه سال جدید به بهره برداری خواهد رسید
فرماندار درخصوص موضوع جاده گفت: یکی از زیر ساخت های اصلی توسعه است. در اولین سفر سید حسینی معاون عمرانی استاندار این جمله وی برایم جالب بود که در محل ورودی میدان غدیر گفت: بعد از  30-35 هنوز بافق جاده اش تکمیل نیست!
وی افزود: نگرش استان مثبت است و معاون عمرانی پیگیر می باشد. در اولین جلسه ای که شرکت سنگ آهن با حوزه عمرانی و راه و شهرسازی استان داشت 15 میلیارد تومان بابت میلگرد در نظر گرفته شد. هنگام شروع کار پیمانکار قبلی مشکلاتی داشت به همین خاطر دو پیمانکار دیگر اضافه گردید. پیمانکار اول 15 روز پیش برنده مناقصه گردید و قرار شد از بافق ابنیه فنی کار را تا مسافت 15 کیلومتر شروع کند پیمانکار سوم نیز 19 آبان ماه مشخص شده است. پیمانکار اولی کار را شروع کرده و در حوالی مسجد ابوالفضل (ع)می باشد و ابنیه فنی و زیر سازی کار را آغاز کرده و عملاً در ظرف 15 روز آینده 3 پیمانکار در 42 کیلومتر مشغول به کار می شوند. تکمیل هر ده کیلومتر بعد از ابنیه فنی آسفالت آن شروع می شود. اگر زمان را از دست ندهیم تا اواخرخردادماه سال جدید به بهره برداری خواهد رسید.

آغاز ساخت داروخانه هلال احمر
سیدمهدی طلایی مقدم درخصوص احداث داروخانه هلال احمرگفت: اعتباری برای آن در نظر گرفته شده است، نقشه آن تأیید شد و هفته آینده کار در محل میدان ولی عصر(عج) جنب هلال احمر شروع خواهد شد.

سرشماری 34 نقطه از طریق مأمورین سرشماری بافق
فرماندار بافق درمورد خط مرزی بین بهاباد و بافق گفت: دولت برای تمامی تقسیمات کشوری طرح جامع آن را در دستور کار دارد و چیزی که اعلام شده این هست که در این موضوع نه تنها بافق بلکه کل کشور ورود پیدا نکند، اما درخصوص مرز بین بافق و بهاباد زمانی که کوشک می خواسته به دهستان تبدیل شود، در سال 75 مسئولین شهرستان تقسیمات کشوری استانداری توافقی انجام داده و این مناطق دوباره به بخش بهاباد بر گرداندند، چون بهاباد بخشی از بافق بوده و حساسیتی وجود نداشته است در مصوبه اسمی نوشته چاه گز بهاباد، اما بحثی که در استانداری پیگیری می کنیم خود چاه گز معدن متروکه قدیمی می باشد و ارزشی ندارد، ولی تعدادی آنومالی با ذخیره بالا اطراف آن است این آنومالی ها در حوزه شهرستان بافق هست. مکتوب به استانداری اعلام شده D14 - A14 - C14-B14 یکی در شهرستان بهاباد، یکی در نطقه مرزی و دوتا کامل داخل شهرستان می باشد پیگیر هستیم آنچه سهم شهرستان هست در نظر گرفته شود.
طلایی مقدم در خصوص 34 نقطه افزود: در یکی از موارد طرح آن تهیه شده استانداری تأیید و وزارت کشور اعلام کرده است که داخل طرح جامع شهرستان بافق گذاشته شود همچنین سرشماری کشاورزی از طریق مأمورین سرشماری بافق انجام گردید.

هیچ محدودیتی وجود ندارد هرچه طرح مصوب دارند اعلام نمائید
وی درپاسخ به این پرسش که گزارش مالی شهرداری در شش ماهه اول سال پرداختی فرمانداری به شهرداری صفر بوده است و پیگیری ها مشخص است پول به فرمانداری داده شد آیا قانونی هست که 70 درصد به شهرداری داده شود؟ گفت: اتفاقی که افتاده در بحث 2 درصد استانداری تفویض کرده است به فرماندار و در 14 بند مشخص نموده که با توجه به بحث های مالی و اعتباراتی که به دهیاری و شوراها است می توان در چارچوب عمل کرد. آنچه در شهرداری است دارابودن طرح های مصوب، طرح های عمران و آبادانی، دارا بودن مصوبه شورا و طرح ترجیحی می باشد. سال گذشته شهرداری نامه فرستاده بودکه 3 میلیارد علی الحساب واریز شود اگر از یک کارشناس ساده حسابداری هم سوال کنید علی الحساب سقفی دارد. به شهرداری گفتیم محدودیتی نداریم و هیچ محدودیتی وجود ندارد هرچه طرح مصوب دارید اعلام نمائید. بحث زیرگذر که طرح خوبی می باشد شاید17 تا 18 میلیارد تومان اعتبار بخواهد، باید طرحی انجام شود تا گره کوری که در شهرستان هست باز شود؛ از جمله امامزاده عبدا... که گره اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی مسائل بافق است، طرح جامع خوب اجرا شود می تواند در خیلی از مسائل کمک کند حرف من نیست؛ بلکه حرف تمام نخبگان و کارشناسان می باشد. در سند چشم انداز بافق 1404بافق با اتکاء به خداوند و محوریت امامزاده عبدا.. توان و بار اقتصادی می تواند ایفا کند، تعامل خوبی با شهرداری هست؛ خواهش داریم شهرداری برای طرح های که در خواست اعتبار دارد مشاور بگیرد طرح تهیه شود و مصوبه شورا داده شود و دفتر استانداری تأیید نماید، وقتی این اتفاق رخ داد در مباحث آزاد سازی راه و شهر سازی باید کمک کند، ولی طرح وقتی هیچ مصوبه ای نداشته باشد هیچ قانونی نمی تواند ملزم کند تا راه و شهرسازی زمین را بدهد.
وی افزود: میزان عوارض به شهرداری از محل 2 درصد 700 میلیون تومان بوده که بستگی به فروش دارد و بالطبع تولید فراوانتر. عوارض 6 ماهه اول سال پرداخت نشده است.

جشنواره یوز آسیایی قابلیت دارد بافق را نام آور نماید
 فرماندار با بیان اینکه جشنواره یوز آسیایی قابلیت دارد بافق را نام آور نماید گفت: تندیسی از یوز آسیایی قرار بود در هفته دولت رونمایی شود که انجام نشد که در اولین فرصت رونمایی خواهد گردید.

مسئولین وظیفه خود بدانند و پیگیر مطالبات مردم باشند
سید مهدی طلایی مقدم با اشاره به این موضوع که مسایل فرهنگی بافق جای کار بسیار زیادی دارد و باید کار شود گفت: نحوه ی پیگیری مطالبات مهم می باشد، مطالبات را کف خیابان پیگیری کردن درست نیست. مسئولین وظیفه خود بدانند و پیگیر مطالبات مردم باشند برای هرکاری، اگر موضوع به مردم کشانده شود جو در شهرستان، استان و کشور ناآرام خواهد شد. نیاز هست بازنگری صورت بگیرد اول از مسئولین شروع شود، باید طرف خود تغییر کند نیاز هست همه کمک کنند به ویژه اصحاب رسانه و خبرنگاران که نخبگان فرهنگی می باشند همچنین نخبگانی که در مسائل فرهنگی تخصص دارند باید ورود پیدا کنند.
وی درخصوص مشکلات کتابخانه عمومی گفت: در اولین جلسه ای که با غیاثی مدیرکل اداره ارشاد برگزار شد و یکسری امکانات و کمبودها را مطرح کردیم و قول هایی داده شده است. وضعیت کتابخانه با توجه به معادن و منابع درست نیست، ساختمان کتابخانه قدیمی هست که مناسب نیست و نباید وضعیت این باشد. پیگیر هستیم تا زمین مناسب برای ساختمان در نظر گرفته شود.

نماز ظهر عاشورا بافق به ثبت ملی برسد
در این نشست یکی از خبرنگاران پیشنهاد داد که نماز ظهر عاشورا بافق به ثبت ملی برسد که فرماندار در پاسخ گفت:
نگرانی که از سوی جلسات مختلف منتقل می گردید این بود که نماز ظهر عاشورا حتماً به نحو احسنت انجام شود. روز قبل از عاشورا ستاد اقامه نماز جلسه ای در دفتر امام جمعه تشکیل داد و بحث این بود که نماز عاشورا جزء مراسمات باشد. در آن موقع هیئتها مشغول به عزاداری نباشند که با همه ی نگرانی ها الحمدا... تکبیرالاحرام نماز که بسته شد سکوت کامل حکفرما شد. جا دارد از تمام هیئت ها که همکاری لازم را داشتندکمال تشکر نمایم. نگرشی که در شهرستان برای نماز هست عالی و با ارزش هست و ثبت ملی آن کار مفیدی هست.
طلایی مقدم در پاسخ به این پرسش که جوانان به علت نبود مراکز تفریحی مثل سینما و پارک به سمت پاتوقها کشیده می شوند چه تدابیری برای این مسئله اندیشیده شده است گفت: در خصوص سینما طی جلسه ای که با مدیرکل ارشاد اسلامی داشتیم شرکت سنگ آهن اعلام آمادگی نمود تا دستگاه دیجیتال را تحویل دهند تا در اداره ارشاد مکتوب شود و مجوز گرفته شود و درسالن همایشهای آهنشهر نصب گردد. زمانی می توانیم به جوان بگوییم پاتوق بد است که در مقابل کار خوبی برای ارائه داشته باشیم و از جمله طرح هایی که شهرداری می تواند روی آن صحبت کند پارک کوهستان می باشد، که از محل 2 در صد با افتخار این کار را انجام می دهیم.

هیچ موقع تا به امروز با نشریات و خبرنگاران عزیز احساس ناامنی نکردم
فرماندار در پاسخ به این پیشنهاد که برای اینکه شبهه ای پیش نیاید در خصوص مسایل شفاف سازی داشته باشید گفت: هیچ موقع تا به امروز با نشریات و خبرنگاران عزیز احساس ناامنی نکردم، اما در بعضی نقاط زمانی سعی می کنم دروغ نگویم یا حداقل سکوت کنم. لاجرم بیان نکردن بعضی مطالب نفع آن شاید بیشتر باشد. گاهی جواب دادن به یک سوال با بله یا خیر، تبعاتی را به وجود می آورد.

حداقل 20 درصد منازل گازدار می شوند
طلایی مقدم با اشاره به مباحث شرکت سنگ آهن مرکزی و واگذاری 28/5 درصد از بلوک سنگ آهن گفت: با پیگیری هایی که از سوی مسئولان استان و شهرستان انجام شد با موافقت دولت مبنی بر توقف کامل واگذاری 28/5 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی براین شد تا با نظر مسئولان استان و شهرستان سرمایه گذار خصوصی با اولویت بومی در غیر این صورت اگر سرمایه گذار غیربومی وارد شد با شرایط سازمان خصوصی سازی این سهام واگذار شود.
وی درخصوص بخشیدن 15 درصد از سهام شرکت سنگ آهن به مردم بافق گفت: هیچ راه حل قانونی نیست که صندوق آن را واگذار کند، یکی از مصوباتی که گذرانده شد این بود که راههای قانونی آن بررسی شود. یکی از پیشنهادات این بود که آن را "هبه" کنند، ولی صندوق قبول نمی کند، دلیل آنها هم این هست که سهام صندوق متعلق به 130 هزار نفر می باشد و نمی توانیم از جانب آنها بخشی از سهام را ببخشیم، ولی وزیر در جلسه ای که به بافق داشت به خدا قسم یاد کرد که بیش از 15 درصد به بافق و به طرق‌های مختلفی که راه حل قانونی هم داشته باشد کمک خواهم نمود.
وی در ادامه به طرحهای در حال احداث شرکت سنگ آهن مرکزی اشاره کرد و گفت: دو طرح عظیم گندله ۵ میلیون تن با منابع داخلی شرکت احداث و طرح کنسانتره و فولاد کسری با همکاری بخش خصوصی و شرکت سنگ آهن به مرحله اجرا در خواهد آمد.
فرماندار ضمن اشاره به این موضوع که امسال حداقل 20 درصد منازل گازدار می شوند گفت: در خصوص حفاری های لوله های گاز گله مند هستیم، متأسفانه پیمانکار مرمت ضعیف عمل می کند و باید با پیمانکار حفاری هماهنگ شود.

خیلی حرفها شنیدم، ولی چیزی به دل نگرفتم
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیگیری هایی که شما در خصوص مسکن مهر و ساکنین آن داشتید، چرا در زمان اعتراضات به احساسات کودکانی که پدرانشان را که در زندان به سر می بردند پاسخ داده نشد گفت: خدا می داند  هیچ کس راغب نیست برای کسی مشکلی پیش بیاید. در بعضی شرایط تصمیم گیری خیلی سخت است. خیلی از مسائل را باید تحمل کرد وقتی که این موارد پیش می آید انشاءا... ختم به خیر شود. دو الی سه دفعه به آنها مراجعه کردم، خیلی حرفها شنیدم، ولی چیزی به دل نگرفتم. در مجموع حاضر نیستم برای هیچ فردی مشکلی پیش بیاید. مطمئن هستم در شهرستان بافق اگر وحدت و صداقت باشد بسیاری از مسائل حل می شود.
وی درخصوص ساختمان پلی کلینیک گفت: طی بررسی هایی که صورت گرفته است نه تنها زیر بنا کم نشده، بلکه اضافه هم شده است، فقط از طبقه دوم به همکف اجرا شده است. و 93/7/28 زمین تحویل پیمانکار شده است.
سید مهدی طلایی مقدم در خصوص تغییر مدیران ادارات با تغییر دولت گفت: مشکلی که وجود دارد خیلی افرادی که توانمند هستند نیروی سنگ آهن هستند، چطور می توان این نیروی توانمند را سازمان قبول کند که مدیر بگذارد؟، البته بعضی مدیران نیاز نیست که تغییر کنند، حتی باید تشویق نیز شوند.
وی در پایان گفت: منطقه آریز جزء شهرستان بافق هست.
حاشیه های خبر:
- حضور حراست فرمانداری و مشاور عمرانی در نشست خبری قابل تأمل بود.
- خبرنگاران باز هم برای ارائه سؤالات خود با کمبود وقت روبرو شدند.
- مکان نشست برای حضور خبرنگاران فعال گنجایش کافی را نداشت.
- برخی از خبرنگاران با تأخیر حضور پیدا کرده و همهمه زیادی در جلسه وجود داشت.
- برخی از سؤالات از جمله تغییر مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی و عدم حمایت از خبرنگاران و ... بی پاسخ ماند.
- فرماندار در خصوص عوارض دو درصد همان جا موضوع را تلفنی از مدیرعامل شرکت سؤال کرد.