هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کشتی سنگ‌آهن به گل نشست

کشتی سنگ‌آهن به گل نشست


کشتی سنگ‌آهن به گل نشست

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، 27 اردیبهشت ماه  ساعت 9 شب کارگران شرکت سنگ‌آهن دست از کار کشیدند و مهمترین منبع تأمین کننده خوراک ذوب‌آهن اصفهان را تعطیل کردند. کارگران در حالیکه جاده خروجی سنگ‌آهن را با جرثقیل مسدود کرده بودند برای رهایی از آفتاب به سایه درختان محوطه ورودی سنگ‌آهن پناه برده بودند؛ اما به محض مشاهده خبرنگاران هفته‌نامه و اطمینان از اینکه خبرنگاران نشریه افق‌کویر هستیم برای بیان علت تحصن خود با خبرنگار ما گفتگویی انجام دادند. یکی از کارگران علت تحصن و خواسته‌های بحق خود را که در قالب بیانیه‌ای نوشته شده بود چنین بیان نمود: شهر بافق منطقه‌ای کویری با آب و هوای بد، جزء مناطق توسعه یافته و محروم، دارای بیش از 3/1 میلیارد ذخیره (3/1 ذخیره سنگ‌آهن کل کشور) می‌باشد و مردم این دیار، شرکت سهامی خاص معادن سنگ‌آهن مرکزی ایران و خود را محافظ این منابع طبیعی و خدادادی می‌دانند؛ ولیکن چندی است که به بهانه خصوصی‌سازی و فراهم‌آوردن مقدمات این کار شرایط به گونه‌ای جلوه داده شده که این شرکت و مردم بافق هیچ حقی نسبت به این معادن ندارند و این مغایر با قانون است؛ چرا که اولویت نگهداری و بهره‌برداری این آنومالیها (بلوک معدنی بافق) متعلق به شرکت سنگ‌آهن مرکزی است. با توجه به اعتراضات مردمی نسبت به این گونه روند خصوصی‌سازی و پیگیری‌های مسئولان شهرستان و استان هیچ‌گونه پاسخ منطقی از سوی سازمان خصوصی‌سازی داده نشده است؛ لذا هدف از اعتراض مردمی این است که اولاً واگذاری بلوک 5/28 درصد از شرکت فرا بورس به هر نحو ممکن کان لم یکن تلقی شود ثانیاً قانونی‌بودن نحوه واگذاری 5/71 درصد مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد تا حقی از بیت‌المال و مردم شهرستان بافق ضایع نشود.
در ادامه یکی از کارگران که این بیانیه را قرائت نمود گفت: اولاً معدن نباید خصوصی شود ثانیاً در صورتی که قصد چنین کاری را دارند باید حق کارگران، مردم و شهرستان در نظر گرفته شود.
وی افزود: کارگران شرکتی تبدیل وضعیت و تبدیل وضعیت‌ها به فصل شانزده یا روزمزد دائم ارتقاء پیدا کنند. به هیچ عنوان شرکت به جای دیگری واگذار نشود و اگر قرار بر این می‌باشد باید در ابتدا به مردم و کارکنان خود شرکت واگذار گردد.
کارگر معترض عنوان کرد: اعتصاب ما از 27 اردیبهشت ساعت 9 شب شروع و تا زمانی که جواب با ضمانت‌نامه اجرایی در نظر گرفته نشود ایستاده‌ایم. چندین مدت هست با وعده‌های پوچ ما را سردرگم کرده‌اند.
وی بیان کرد: جا دارد از تمام مسئولین استان و شهرستان به خصوص شورای اسلامی شهر بافق تقدیر و تشکر شود. از مسئولان بالا می‌خواهیم درست تصمیم‌گیری کنند.
یکی دیگر از کارگران معترض گفت: از استاندار می‌خواهیم در این مورد جوابگوی مردم باشند؛ طوری نباشد  که خواسته‌ی بحق ما با گاز اشک‌آور و باتوم پاسخ داده شود؛ چرا هیچ‌کس غصه بافق و مردم آن را نمی‌خورد.
وی افزود: مسئولین شهر و استان فکر می‌کنیم دیگر قادر به انجام کاری دراین مورد نیستند. ای کاش سنگ‌آهن در مملکت خودمان استفاده می‌شد!!! سنگ به صورت خام به کشور چین فرستاده می‌شود. بیایند دست مافیا را کوتاه کنند؛ چرا اصفهان زورش از وزیر و معاون وزیر بیشتر است؟!! زمان آتشباری گازهای منتشر شده ضرر و زیان بسیاری برای شهر و ساکنین بافق دارد.
وی تصریح نمود: مطمئن باشید آنکه 400میلیارد تومان به ما بدهی دارد و نمی‌توانیم آنرا پس بگیریم پولی برای خرید نخواهد داد.
این کارگر معترض افزود:  در عوض طلبی که از اصفهان داریم ذوب‌آهن را به ما بفروشند؛ چرا باید سنگ‌آهن را چوب حراج بزنند. پول سهام را هم حتماً از سود آن پرداخت خواهند کرد. امنیت شغلی ما کارگرها نیز در خطر است؛ چرا مدیری باید سکه و لب‌تاب اهدا کند حتماً از همین الآن در حال چیدن مهره است!!!