هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کشاورزان خود را باور داشته باشند

کشاورزان خود را باور داشته باشند



كشاورزی یكی از قطب های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی در بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بشمار می رود؛ چراكه علاوه بر استقلال و خودكفایی ملی؛ زمینه اشتغال وسیع، آبادانی و بدنبال آن صادرات را برای یك كشور فراهم می كند. پرداختن به امر كشاورزی، ایجاد انگیزه و حمایت از كشاورزان در كشوری مانند ما كه دارای نیروی كار جوان و مستعد و ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و همچنین شرایط اقلیمی مناسب و متنوع برای كشاورزی است؛ می تواند در توسعه و آبادانی آن نتیجه بخش باشد و آن را به یكی از كشورهای مهم منطقه و جهان تبدیل نماید. خصوصیات بارز و خاصی كه دیگر كشورهای منطقه و حتی دیگر كشورهای جهان فاقد آن هستند
هفته نامه افق کویر به بهانه هفته جهاد کشاورزی گفتگویی با مدیریت جهاد کشاورزی بافق انجام داده است.
حمید عسکری ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به کشاورزان و زحمت کشان این عرصه درشهرستان بافق درمورد عملکرد این سازمان در سال93-94 گفت: در سال زراعی 93-94، 4 مورد احداث قنات، احداث جاده دسترسی به طول 5/3 کلیومتر، احداث سه مورد کانال آبیاری، 3 مورد تجهیز چاه های کشاورزی، توزیع کودهای فسفاته، ازته و پتاسه، توزیع بذور اصلاح شده گندم، توزیع بذر منداب به عنوان کود سبز در بین کشاورزان، کشت گیاهان دارویی با همکاری بخشداری و جهاد کشاورزی در روستاهای مبارکه، کوشک و سبز دشت، تغییر کاربری استخرهای آب کشاورزی با هماهنگی شیلات تا از این استخرها هم برای ذخیره آب و هم برای پرورش ماهی استفاده شود. این کار در بساب در منطقه سبزدشت انجام شد و ماهی قزل در دو فصل می توان پرورش داد و عملکرد خوبی در این زمینه داشته است همچنین در منطقه گزستان هم به طور آزمایشی این کار انجام شد و جوابگو بود.
وی در خصوص دامداری و پرورش دام در شهرستان تصریح کرد: در شهرستان بافق مجتمع گاو شیری سالها به خاطر جابه جایی که صورت گرفته بود بحث آب، برق و جاده آن مانده بود با پیگیری و مساعدتهایی که ارگان های مربوط انجام دادند آب و برق آن وصل شد و در حال حاضر 5 واحد گاو شیری در مجتمع گاو شیری فعال شده و به صورت صنعتی در حال فعالیت هستند. دو قطعه زمین 50 هکتاری یکی مخصوص گاوشیری و 50 هکتار دیگر مخصوص پروار بندی، حدود 100 واحد در این 50 هکتار ساخته می شود. مجموعه شهرستان در بحث دام سنگین و دام سبک نسبتاً خوب است با توجه به اینکه اکثریت مردم به غیر از شغل اصلی که دارند بحث دامداری را نیز به عنوان شغل دوم در کنار مزارع خود دارند.
وی افزود: تعداد مرغداری ها در شهرستان به 30عدد رسیده که فعال و صنعتی هست. در بحث مرغهای تخم گذار واحدی ایجاد شده که در هفته دولت افتتاح می شود و در این زمینه شهرستان نیاز ندارد تخم مرغ از خارج از شهرستان بیاورد. در بحث تولید گوشت مرغ، از 210 هزار قطعه در سال به 330 هزار قطعه در هر دوره رسیدیم. 
سالجاری 2 هزار پاجوش کبکاب بین کشاورزان توزیع شد
عسکری با بیان اینکه برگزاری کلاسی های ترویجی در زمینه زراعت، باغات و مبارز با آفات در زمینه سیستم های آبیاری کم فشار و تحت فشار مدیریت در حال کار است گفت: نسبت به تقاضایی که کشاورزان انجام می دهند سالجاری 2 هزار پاجوش کبکاب بین کشاورزان توزیع شد و درصدد هستیم رقم خرما را به سمت «پیارم»ببریم تا نیازی به سردخانه نباشد و انبارداری و برداشت آن نیز راحت تر باشد. 
وی با اشاره به تغییر کاربری های غیر مجاز در شهرستان و واگذاری زمین عنوان کرد: به کشاورزان توصیه می شود حداقل از مجموعه های ذیربط مجوزهای لازم را بگیرند، چون موضوع تغییر کاربری ها خیلی مهم است و حداقل باید کشت هایی که داریم حفظ شود تا خدای نخواسته کار آنها به دادگاه تخریب نکشد.
پسته و خرما گونه های سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان بافق
مدیریت جهاد کشاورزی بافق با اشاره به راه اندازی طرح»خوشه پسته» گفت: در این طرح اطلاعاتی از کشاورزان گرفته می شود تا سطح سواد کشاورز معلوم شود و هدف این طرح کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد کشاورز هست.
 وی پیرامون مقدار سرمازدگی محصولات کشاورزی شهرستان بافق گفت: به 85 هکتار از باغات بادام90 درصد خسارت،55 هکتار از باغات زرد آلو با 85 درصد خسارت، 300 هکتار از مزارع گندم و جو30 درصد خسارت وارد شده است.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که «با توجه به شرایط آب و هوایی که بافق دارد به کشاورزان توصیه می کنید چه گیاهانی را کشت کنند؟ اظهار داشت: پسته و خرما گونه های سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان بافق هستند.
کشاورزان با استفاده از سیستم های نوین، آب را بهینه مصرف کنند
وی در پاسخ به این پرسش که برای توسعه کشاورزی شهرستان چه توصیه ای به کشاورزان دارید؟ گفت: کشاورزان خودشان را با شرایط آبی که در مجموعه شهرستان است وفق دهند، سعی کنند؛ با استفاده از سیستم های نوینی که هست و دولت اعتبارات بلاعوض برای آن می دهد آب را بهینه مصرف کنند.
عسکری پیرامون بیمه درختان و اقداماتی که کشاورزان باید انجام دهند گفت: بیمه درختان هر ساله از آبان ماه شروع و کشاورزان به اداره مراجعه می کنند و کارشناسان بیمه کارهای آن را انجام می دهند؛ توصیه ما به کشاورزان این است که نسبت به بیمه توجه داشته باشند؛ چراکه دولت زمانی که خسارت به یک محصولی وارد می شود، موضوع بیمه را مطرح می کند و بیشتر پرداخت غرامتها منوط به بیمه محصولات است. 
مدیریت جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: اکثریت شهرستان بر چرخه معدن دور می زند؛ ولی قطعاً کشاورزی بر روی تلطیف هوا تأثیرگذار است، همچنین درآمدی که کشاورز از پسته و خرما بدست می آورد زندگی را در شهر راحت تر کرده است. کشاورزان خود را باور داشته باشند و با توجه به شرایط آب و هوایی از همین شرایط استفاده کنند. اگر در صنایع تبدیل خودمان را باور کنیم می توانیم کاری کنیم که وابستگی آنچنانی به معدن نداشته باشیم؛ چراکه معادن روزی تمام می شود، ولی کشاورزی و معادن همیشگی است.