هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کشاورزان باید نوع آبیاری را تغییر دهند

کشاورزان باید نوع آبیاری را تغییر دهند


وزیر نیرو:

وزیر نیرو اظهار کرد: در صورت تغییر نوع آبیاری کشاورزان حوضه زاینده رود از سنتی به تحت فشار، از حجم زمین‌های زیر کشت و محصولات کاسته نمی‌شود.
حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، در واکنش به این مطلب که از سوی برخی کارشناسان و مدیران حوزه کشاورزی تنها راه نجات زاینده رود این است که 30 درصد از آبی که صرف کشاورزی می‌شود کاسته شده و در زاینده رود جاری شود‌، گفت: معتقدیم با تبدیل سیستم‌های آبیاری به آبیاری تحت فشار بیش از 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و آب صرفه‌جویی شده به زاینده رود می‌رسد.
وی تصریح کرد: در صورتی که این صرفه جویی و تغییر نوع آبیاری صورت گیرد، از زمین‌های زیر کشت کاسته نشده و محصولات نیز کاهش پیدا نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، به گفته برخی مدیران تنها راه نجات زاینده رود و تالاب گاوخونی این است که 30 درصد از آب کشاورزی حوضه زاینده رود کاسته شده و به رودخانه زاینده رود بریزد تا به گاوخونی برسد.
با توجه به برنامه های وزارت نیرو ظاهرا اقداماتی در حوزه آبیاری محصولات کشاورزی با کمک وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و وزارت نیرو درصدد صرفه‌جویی یا کاهش 30 درصدی حجم آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود است.
حوضه زاینده رود نه تنها اصفهان بلکه شش شهر را تحت الشعاع حجم آب خود قرار می دهد.