هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

چگونه دردِ دندان درآوردنِ نوزاد را کم‌کنیم؟

چگونه دردِ دندان درآوردنِ نوزاد را کم‌کنیم؟



در گذشته مرحله دندان درآوردن در نوزادان اتفاقی عجیب و ترسناک قلمداد می‌شد. یونانیان باستان علائم دندان درآوردن را بیشتر شبیه به بیماری می‌دانستند و آن را جزو روند طبیعی رشدِ بدن به حساب نمی‌آوردند. این باور حتی تا همین 100 سال گذشته هم وجود داشت تا جایی که برخی از پزشکان مواردی از مرگ نوزادان را با دندان درآوردن مرتبط می‌دانستند.
امروزه این فرآیند کمتر وحشت‌آور و نگران‌کننده است چون پزشکان و والدین درک صحیح‌تری از روند طبیعی رشد در کودکان پیدا کرده‌اند. همچنین روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق آنها به نوزاد در این مرحله از زندگی کمک کرد.
به گزارش ایسنا، در این مرحله دندان‌های نوزاد شروع به رشد می‌کنند و از زیر لثه بیرون می‌آیند. این فرآیند معمولا بین چهار و هفت ماهگی نوزاد آغاز می‌شود. دندان درآوردنِ نوزادان معمولاً با درد همراه بوده و ممکن است نوزاد با علائم دیگری همچون دل درد، بی‌اشتهایی و تب روبه‌رو شود. تمام این علائم طبیعی هستند اما می‌توان شدت آن را به روش‌های ساده و طبیعی کاهش داد که از آن جمله به موارد زیر برای کمک به والدین اشاره می‌کنیم:
- بابونه: این گیاه از صدها سال پیش برای درمان انواع مشکلات جسمی در کودکان و بزرگسالان کاربرد داشته و یکی از روش‌های خانگی در تسکین درد درآوردن دندان است. این باور وجود دارد که این گیاه می‌تواند اعصاب نوزاد را آرام کند و آشفتگی معده را از بین ببرد.
- جویدن: در صورتی که نوزاد بتواند شیء مناسبی را بجود، درد کمتری را حس می‌کند و می‌توان با یک لیف خنک یا حلقه دندانی سرد، درد او را تسکین داد.  
- پاک کردن سطح لثه نوزاد: لازم است سطح لثه نوزاد حداقل روزی یک بار با حوله مرطوب تمیز شود. این کار موجب نرم شدن سطح لثه و کاهش التهاب و همچنین جلوگیری از جمع شدن باکتری‌ها می‌شود.
- استفاده از دارو: زمانی که هیچ یک از این روش‌ها اثری نداشت می‌توان با استفاده از داروی ایبوپروفن و استامینوفن درد دندان نوزاد را تسکین داد که ترجیحا باید با مشورت پزشک باشد.