هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت



مواد لازم برای خمیر :
آرد : ۵۰۰ گرم 
خمیر مایه : یک قاشق غذا خوری سر پر
آب ولرم  : نصف استکان
شکر : یک قاشق غذا خوری
تخم مرغ : یک عدد کامل ویک سفیده تخم مرغ
شیر : ۱۲۵ سی سی ویا نصف لیوان 
روغن : ۱۲۵ سی سی ویا نصف لیوان 
نمک : یک قاشق چای خوری
 
مواد لازم برای پر کردن پیراشکی:
گوشت چرخ کرده : ۳۰۰گرم
پیاز : یک عدد
سیر: ۲-۳ حبه
نمک وفلفل وادویه : به مقدار لازم 
فلفل دلمه ای :یک عدد(می تونید از فلفل دلمه ای رنگی برای خوشگلی استفاده کنید )
رب گوجه : دو قاشق غذا خوری
پنیر پیتزا ورقه ای : یک بسته
طرز تهیه :
ابتدا خمیر را درست می کنیم ودر زمان ور آمدن خمیر بقیه مواد را حاضر می کنیم .
مایه خمیر و شکر را خوب مخلوط می کنیم وبعد با آب ولرم مخلوط می کنیم .(ترجیحا در ظرف غیر فلزی ) وروی  آن را می پو شانیم وبه مدت ده دقیقه در جایی نسبتا گرم قرار می دهیم.تا حجم آن دوبرابر شود .اگر حجم دو برابر نشد علامت این است که یا مخمر فاسد شده ویا اینکه حرارت اب مناسب نبوده است .
آرد ونمک را مخلوط کرده وتخم مرغ وشیر  وروغن وهمینطور مایه خمیر فعال شده را به آن اضافه کرده وخوب مخلوط می کنیم تا یک دست شود وبعد به مدت ۵ دقیقه خوب ورز می دهیم .
روی خمیر را با سلفون می پوشانیم .ودر جای  نسبتا گرم می گذاریم تا ور بیاید .(حدودا یک ساعت طول می کشد ویک نکته مهم دیگر این است خمیر باید در ظرف بزرگ گذاشته شود تا جا برای افزایش حجم داشته باشه )بعد از ور آمدن حدودا حجم خمیر دوبرابر می شود .
حالا می رویم سراغ مواد داخل پیراشکی ها .
ابتدا پیاز خلالی وسیر رنده شده را در روغن خیلی کم تفت می دهیم و سپس گوشت چرخ کرده را هم به آن اضافه می کنیم و با حرارت کم تفت می دهیم تا آب آن کاملا تمام شود  ودر آخررب گوجه ، ادویه ونمک وفلفل وفلفل دلمه ای خورد شده را به آن اضافه می کنیم .
خمیر که ور آمد به اندازه گلوله هایی به قطر 3 سانتی متر از خمیر درست می کنیم و گلوله  خمیر را به صورت دایره هایی به قطر حدود 8 سانتی متر باز می کنیم وبه اندازه یک قاشق مواد پرکننده وسط آن قرار می دهیم .حدود یک چهارم ورقه پنیر را هم وسط گوشت قرار می دهیم .
دولبه خمیر را با انگشتان خیس به هم می چسبانیم ویا از قالب مخصوص پیراشکی استفاده کنیم.
در این مرحله پیراشکی هارادر سینی فر که کمی چرب شده به فاصله دو سانتی متر از هم می چینیم ومجددا به آن استراحت 15 دقیقه ای می دهیم .روی پیراشکی ها را زرده تخم مرغ می مالیم وکنجد می ریزیم و پیراشکی ها را در طبقه وسط فر وبا حرارت متوسط (اگه حرارت فر استاندارد بود 180 درجه سانتیگرا د ویا 350 درجه فارنهایت مناسب هست )  به مدت حدود نیم ساعت قرار می دهیم تا روی پیراشکی ها طلایی شود .اگه حرارت فر زیاد باشه زیر پیراشکی ها می سوزه.
این پیراشکی با سس قرمز تند اگر دوست داشته باشید خیلی خوشمزه می شود .