هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پرورش ماهی تیلاپیا نسبت به دیگر ماهی ها ارزانتر است

پرورش ماهی تیلاپیا نسبت به دیگر ماهی ها ارزانتر است



رهبر معظم انقلاب: ما در بسیاری از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانستیم به نقطه‌های بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم، یک مثال آن "تولید علم" است، یک مثال صنعت و فناوری است. در این‌ها ما تحریم بودیم اما الآن هم تحریم هستیم. در مورد علم دانش‌های پیشرفته و روز، درهای مراکز مهم علمی دنیا به روی دانشجوی ایرانی بسته است، اما در عین حال در نانو، سلول‌های بنیادی، در صنایع دفاعی و در صنایع پهپاد و موشکی به کوری چشم دشمنان پیشرفت کردیم. چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟ اگر در این عرصه هم عزممان را جزم کرده و دست به دست هم دهیم می توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم، چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم را بر‌می‌دارد. به درک.
 نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم انجام دهیم.
با توجه به این گفته رهبر معظم انقلاب خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با یکی از جوانان پرتلاش در عرصه کار و تلاش انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید: 
افق کویر : لطفاً خودتان را معرفی کنید. 
محمد جواد کاظمی هستم، با 26 سال سن و سرپرست کارگاه پرورش ماهی تیلاپیا. رشته تحصیلی ام در دانشگاه، گفتار درمانی می باشد. 
افق کویر: در رابطه با فعالیتی که انجام می دهید توضیحاتی ارائه دهید.
سال قبل این ماهی در سیستم پرورش بود و در حال حاضر خدا را شکر تناژی که در ذهنمان هست حدود 20 تن در 4 استخر با وزن ماهی 500 گرمی می باشد. این ماهی با متوسط 30 گرم اواسط اردیبهشت ماه در استخر خاکی رها سازی شده و در حال حاضر به طور متوسط در وزن 500 گرم برداشت می‌نماییم. متأسفانه نمی دانم چرا مردم بافق از این ماهی استقبال نمی کنند. بازار فروش این ماهی بازار تهران و شیراز می باشد. ماهی تیلاپیا نسبت به دیگر ماهی ها مقاوم و همه چیز خوار هست و نسبت به ماهی های دیگر مثل قزل آلا ازران تر می توان آن را پرورش داد. 
افق کویر: چطور شد که به این کار روی آوردید؟
دانشگاه تهران درس خواندم و بعد از فارغ‌التحصیلی حدود 6 الی 7 ماه در شمال و تهران کار کردم و به خاطر خانواده برگشتم بافق و بهاباد، چون رشته گفتار درمانی درآمد خوبی نداشت پیگیر کارهای آزاد در رشته های مختلف بودم. در واقع دکتر فرهنگ دوست استاد دانشگاه تهران مشوقم بود که توانستم به این کار روی بیاورم.