هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

پاسخ پلیس راهور به پرسش های مردمی

پاسخ پلیس راهور به پرسش های مردمی



الهام نصیرزاده| هفته نامه افق کویر، به منظور پیگیری مسائل و پیامک های ارسالی درباره راهنمایی و رانندگی از سوی خوانندگان گفتگویی با سرهنگ "فرهاد بيگلری" فرمانده انتظامی شهرستان بافق و سرگرد مهدی زارع، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بافق  انجام داده است.
در ابتدا سرهنگ بیگلری گزارش عملکردی از فعالیت های صورت گرفته در سال جاری ارائه داد و گفت: از ابتدا سال جاری انواع سرقت ها کاهش 31% و 3% افزایش کشف سرقت روبرو بوده ایم؛ همچنین روندکشف موادمخدر52% افزایش داشته است.
تنها استانی که بیشترین آمار موتورسیکلت را دارا می باشد یزد است
وی افزود: یکی از عمده ترین مشکلات نیروی انتظامی در رابطه با نظام مندی و قانومند کردن سطح شهرستان بحث راهور و جان مردم است در درجه اول، نیروانتظامی شهرستان و بصورت تخصصی پلیس راهور شهرستان تلاش کرده اند در جهت کنترل و حضور بهتر و بیشتر در سطح خیابان ها و معابر، تأثیرگذار باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا  راهنمايی رانندگی با موتورسواران بدون گواهينامه وكلاه ايمني وكودكانی كه بدون اجازه والدين سوارموتورمی شوند برخورد نمی کند؟ افزود: تنها استانی که بیشترین آمار موتورسیکلت را دارا می باشد یزد است، در هر منزلی چند موتورسیکلت وجودارد یکسری کنترل و طرح هایی لازم است که پلیس راهور به انجام برساند. یک زمانی برای افراد اعمال قانون کردن سخت است؛ در صورتیکه مأمورین راهور ما به عنوان آخرین راه و چاره اجرا می کنند. شخصاً شاهد بوده ام که بیشتر با تذکر و ارشاد سعی در روان سازی ترافیک داشته اند، اما در رابطه با موتورسیکلت متأسفانه مشکلی است که تنها مختص این شهرستان نیست، حتی برای شهرهای بزرگتر هم می باشد. راکب زمانی که بروی موتورسیکلت قرار می‌گیرد خود را رها از هر قید و بندی میکند و به راحتی از قوانین عبور می کند. 
16هزار موتورسیکلت در بافق وجود دارد
سرگرد مهدی زارع رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بافق در این باره گفت: تعداد موتور سوران در سطح شهر بالاست 16هزار موتورسیکلت در بافق وجود دارد؛ یعنی در هر خانه ای بیش از 3 الی 4 موتورسیکلت وجود دارد که این حجم عظیم موتور شاید برخورد ما را کمرنگ نشان می دهد؛ در صورتیکه برای توقیف موتور در سال جاری 35% افزایش برخورد را داشته ایم تا جایی که پارکینگ اطمینان دیگر جا ندارد، حتی در بحث توقیف خودرو نیز بیش از 20% افزایش برخورد با خودروهایی که چه از نظر آلودگی صوتی، قوانین راهور و مزاحمت ها برای نوامیس داشته ایم.
 نمی شود که همیشه برخورد قاطع داشت! 
وی افزود: هرروز دو گشت موتورسوار بصورت نامحسوس صبح و عصر بصورت روزانه کار خود را انجام می دهند؛ وقتی خانواده ها فرزندان خود را برای موفقیت تشویق می کنند و به آنها وعده موتورسیکلت می دهند، نتیجه آن تصادفات، تخلفات و نهایتاً حجم عظیم موتور در سطح شهر، می شود.اکثراً هم جوانانی هستند که بدون انگیزه موتور سوار می شوند و صرفاً برای تفریح است. 
سرهنگ بیگلری در پاسخ به این پرسش که" آیا مأمورین همیشه بر سر میادین حضور دارند تا فرهنگ رانندگی بهتر شود؟ تصریح کرد: همیشه نیرو داریم؛ ولی لازم است خانواده ها احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند؛ چرا فرزندانی که به سن قانونی نرسیده اند را جهت ترغیب به درس خواندن ... برایشان موتور می خرند؟ باید عملکرد تخصصی پلیس راهور شهرستان و مردم سنخیتی باهم داشته باشد؛ نمی شود که همیشه برخورد قاطع داشت! فرهنگ سازی حتماً لازم است. 
وی در پاسخ به این پرسش که " برخی از رانندگان گلایه می کنند که چرا مأمورین راهنمایی و رانندگی فقط خودروهای سواری را جریمه می کنند و اجازه می دهند تا موتورسوارها بدون کلاه ایمنی در سطح شهر تردد کنند؟ عنوان کرد: اعمال قانون کردن را افتخاری برای خودمان نمی دانیم که بخواهیم مردم را جریمه کنیم، از طرفی هم فردی که اعمال قانون می شود ممکن است نارضایتی هم داشته باشد یا در آن واحد یک تخلف دیگری هم وجود داشته باشد که از کنارش رد بشود و بگویند این را هم نگاه کنید! این دلیل نمی شود، مردم باید به سمت هدفمند و قانونمند شدن جامعه پیش بروند؛ اگر هر فردی زمان سوار شدن بر ماشین، خود را ملزم بداند که کمربند ایمنی را ببندد یا گوشی همراه استفاده نکند و موتورسوران از کلاه ایمنی استفاده کنند و اگر همکاریها بیشتر شود حتماً بازخورد بهتر خواهند داشت و زمانی هم که رعایت نشود به موجب قانون مأمورین راهنمایی و رانندگی مکلف به برخورد با عوامل هستند، حتی یک مورد هم به ما گزارش نشده است که بصورت گزینشی فرد خاصی یا از گروه و قشر خاصی اعمال قانون شده اند چه برخورد انتظامی و چه برخورد از نوع راهور و ترافیکی.
سرهنگ بیگلری در پاسخ به این پرسش که برخی از شهروندان از پارک دوبل در مقابل داروخانه ها، میوه فروشی ها و... گلایمند هستند برای این موارد چه برنامه ای دارید؟ بیان کرد:  اولویت ما بحث روان سازی ترافیکی، برخورد با تخلفات ساکن مثل دوبله، سدمعبر و ... است. در طول بلوار وحشی بافقی و میدان امامزاده عبدا... (ع) که تردد های اصلی در آن است بدون هیچ کوتاهی به محض رؤیت برخورد می کنیم و در این مکانها کمتر تذکر می دهیم. حدوداً تذکر را به صفر رسانده ایم و تصمیم گرفته ایم در مکانهایی که نیاز نیست بدون تذکر و اعلام در بلندگو اعمال قانون می کنیم. 
وی در پاسخ به این پرسش که مسئولين راهنمايي رانندگي آیا برنامه ای برای برخورد نسبت به كاميونهايي كه در جاده تردد مي كنند و پلاكهايشان را مخدوش يا با روغن و گريس چرب كرده اند تا خوانده نشود و چه برنامه ای برای عبور و مرور ماشين سنگين ها و تريلي ها درسطح شهر دارید؟ اظهار داشت: ما نمی توانیم بگوییم که از یک جایی تخلف صفر می شود هر چقدر هم برخوردها قاطع باشد، اما در حوزه برون شهری با کارکنان پلیس راه انتظامی استان است که آنها هم برابر قوانین و مقررات جاری خودشان برخورد خودشان را اعمال می کنند و مقام هایی هم دارند در این خصوص که  نوع عملکرد و میزان کارهای ایشان را داشته باشند، اما درخصوص تردد کامیونها در سطح شهر، تردد در بلوار انقلاب آزاد است، حتی در شورای ترافیک هم مطرح شده که در بلوار انقلاب هم شاهد کامیون نباشیم، اما در طول بلوار وحشی بافقی و 15 خرداد که خیابان اصلی هستند کامیونی ندیده ایم و به محض مشاهده به دام ما می افتند و اعمال قانون شده و به پارکینگ منتقل می شوند.
سرگرد زارع در این باره گفت: البته تردد کامیونها در سطح شهر با مجوز راهنمایی و رانندگی هستند که برای گود برداری،مصالح ساختمانی، شرکت آب و فاضلاب که می خواهند کارهای عمرانی انجام بدهند.
یک کامیون وارد پارکینگ نشد 
بیگلری در پاسخ به این پرسش که برخی از شهروندان از راهنمایی رانندگی و آموزش و پرورش درخواست دارند ترتیبی اتخاذ شود تا هنگام تعطیلی مدارس در کوچه ها با ترافیک سنگین خودروهای والدین یا آژانس هایی که دنبال دانش آموزان می‌آیند مواجه نشوند. در این باره چه برنامه ای دارید؟ گفت: این بر می گردد به نوع بینشی که خود آن شهروندان برای سوار کردن فرزندشان می خواهند جلو مدرسه بایستند. حالا اگر ده قدم جلوتر یا پایین تر از مدرسه هم بایستند مشکلی پیش نخواهد آمد و مزاحمتی برای کسی فراهم نخواهد شد و نمی شود؛ اگر در هر جایی بگوییم مأمور انتظامی وجود داشته باشد تا اعمال قانون و توفیق و برخورد قانونی به عمل بیاورد، نمی شود با این نگرش ما بیاییم فضای جامعه را پلیسی کنیم، نباید فضای جامعه را به سمتی بیاوریم که حتماً بایستی یک جو و قانونی روی کار باشد، پس این همه فرهنگ سازی و این همه تقاضای کمکی که نیرو انتظامی از مردم دارد، کجا می رود؟! اگر هر فردی خودش را مقید بداند که مزاحمتی برای کسی فراهم نکند ما هیچوقت با این مشکلات بر خورد نخواهیم داشت. 
سرگرد زارع در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارید پارکینگی جهت ماشينهای سنگين احداث كنید؟ تصریح کرد: در سال 1392 پیگیری کردیم و شهرداری زمین بزرگی را در نظر گرفت و هزینه کرد و کارگری را در آنجا گذاشتند تا شبها کامیونها به آنجا برای توقف بروند. همه چیز فراهم شد و اعمال قانون از طرف ما هم صورت گرفت، ولی یک کامیون وارد پارکینگ نشد. 
فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به این پرسش که چرا در بلواری که اختصاص به معدن دارد در آن رانندگان را جریمه می‌کنید؟ و یا مسیرهایی را که جریمه در آن صورت می گیرد را با مسیر دیگر جابه جا می کنید؟گفت: اصلا ًما جای اختصاصی و بنام جایی نداریم، حتی اگر معدنی جاده اختصاصی داشته باشد و تخلفی صورت بگیرد پلیس باید اعمال قانون کند، چون آن مسیر و محدوده مبارکه می باشد؛ بعضی موارد را باید بصورت حضوری افراد مراجعه کنند و برگ جریمه را باید کارشناسان ببینند تا بررسی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت پارکینگ طبقاتی در بافق نیاز است؟ افزود: در حال حاضر اگر مردم خودشان را مقید بدانند که هرکسی خودرو اش را در محلی که پارک ممنوع نمی باشد پارک کند و مسافتی را طی کنند خیر؛ ولی در آینده با توجه به بهسازی که در اطراف امام زاده انجام می شود نیاز دارد و شاید در طرح شهرداری باشد؛ اگر نیست حتماً باید در طرحشان بگنجانند. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دودی کردن شیشه اتومبیل جرم است؟ اظهار داشت: از فاصله 3 متری بایستی داخل خودرو معلوم باشد در غیر اینصورت اعمال قانون می گردند؛ اینکه بعضی از خودروها برای متخلفین جهت ایجاد مزاحمت و... شیشه هایشان را دودی می‌کنند. 
بیگلری در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که باید برگ جریمه ها در مدت زمان معینی توسط مأمورین تمام شود؟ عنوان کرد: نه! اصلاً میزان عملکردی برای فردی مشخص نشده و بر اساس میزان تخلفاتی است که صورت می گیرد و در همه جا اینگونه می باشد. 
سرهنگ بیگلری در پاسخ به این پرسش که چنددرصد از جریمه ها به نیرو انتظامی، شهرداری و راهنمایی رانندگی تعلق می‌گیرد؟ افزود: هیچ درصدی به نیرو انتظامی و راهنمایی رانندگی تعلق نمی‌گیرد. مبالغ به حساب خزانه دولت واریز می شود و این اشتباه برای هیچکس ایجاد نشود. 
وی در پاسخ به این پرسش که بالای برگ جریمه ها قید شده تا 60 روز مهلت پرداخت دارد؛ در صورتی که شهروندان ماه های تابستان را نیز 30 روزه حساب می کنند و زمانیکه برای پرداخت مراجعه می‌کنند مهلت پرداخت گذشته است آیا برای این مورد برنامه ای دارید؟گفت: بهتر است پرداخت جریمه را به روز 60 موکول نکنند وزودتر مراجعه کنند. در قانون گفته شده 60 روز و اسمی از ماه نیامده، باید به آن توجه کنند و در تابستان 31 روز حساب کنند. 
بیگلری در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا مردم از شما ترس و واهمه دارند؟ تصریح کرد: افرادی مخل نظم جامعه هستند. متخلفین و مجرمان باید از پلیس بترسند؛ ولی عامه مردم که شاید 96 الی 97درصد مردم را شامل می‌شوند خودشان را از پلیس جدا نمی دانند و احساس آرامش می کنند. در همه جا به ما اعلام شده و عملاً اعلام کرده اند از عملکرد و نوع کارایی پلیس رضایت دارند.