هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وقف امانتی در دست متولیان آن است

وقف امانتی در دست متولیان آن است



وجود تعداد قابل توجهی از بقاع متبرکه امامزادگان در ایران نشان از علاقه مردم این کشور به خاندان عصمت و طهارت دارد و گره خوردن زندگی معنوی شیعیان با این بقاع لزوم توجه بیشتر مسئولان امر به استفاده از این ظرفیت را نمایان می کند. 
 چند سالی است که اولین روز از ماه ذی القعده که همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) به دهه کرامت معروف شده و روزهای مختلف آن به مناسبت های مبارکی نام گذاری شده است.
یکی از این مناسبت ها تعیین روز 5 ذی القعده به نام «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» است. به نظر می رسد که انتخاب چنین روزی به سبب ارادت شیعیان ایران نسبت به ائمه(علیهم‌السلام) و سادات علوی بوده که از سوی دیگر تعداد زیاد امامزادگان(ع) در ایران را توجیه می کند. نمونه عرض ارادت به اهل بیت(علیهم‌السلام) و فرزندانشان در استقبال مردم نیشابور از امام رضا‌(ع) نمایان شد که بنا بر روایت محدث قمی 24 هزار نفر با قلمدان‌های مرصع خود حدیث مهم «سلسله‌الذهب» را ثبت کردند.
شهرستان بافق نیز به حول و قوه الهی از نعمت بزرگی چون آستان مقدس امامزاده ظهیرالدین عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) برخوردار است هفته نامه افق کویر به مناسبت گرامیداشت روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گفتگویی با حجت الاسلام " محمد علی کارگران " رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق انجام داده است.
فق کویر: لطفاً اقدامات صورت گرفته در دوره فعالیت خود را بیان کنید: 
به عنوان ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق کار خود را از 1393/09/30آغاز و قریب به 2 سال است که عهده دار این مسئولیت هستم. اولین اقدام مد نظر بعد از تودیع و معارفه تعیین هیئت امنا برای آستان امامزاده عبدا...(ع) بود. همانطور که می دانید مهمترین بحث در بقاع متبرکه داشتن هیئت امنای قوی و کارآمد است تا بتواند اداره اوقاف و ریاست اداره اوقاف را در امور و مسائل بقاع متبرکه یاری دهد. هیئت امنای امام زاده عبدا...(ع) متشکل از حجت الاسلام حاج سید جواد سلیمانی امام جمعه محترم، فرماندار بافق و رییس اداره اوقاف می باشد. تا قبل از در دست گرفتن امور حدود 35 درصد مراجعه کننده چه در باب تنظیم قرار داد و چه در باب تجدید قرار داد به اداره اوقاف داشتیم. پرونده های اوقافی شامل دو بخش تنظیمی و تجدید قرارداد است؛ بخش تنظیمی شامل برخی از اراضی مزروعی است که هیچکس هرگز برای اجاره کردن آن اقدام نکرده است. بخش دیگر شامل پروندهای مربوط به تجدید قرار داد است. در این بخش مستأجرانی بوده اند که که هر ساله قرار داد تجدید می کنند چه برای آب و چه اراضی مسکونی و مزروعی. در این باره سعی شده با کارشناسی های به روز و تعامل با مردم نرخ عادلانه ای برای این قراردادها داشته باشیم. یکی دیگر از فعالیتهای اداره اوقاف شناسایی و گرفتن سند برای زمینها بوده است. ازجمله گرفتن سند برای زمین آستان مقدس امام زاده عبدا... که قریب به 60 سال پرونده آن در اداره ثبت باز بود؛ توانستیم ظرف مدت 8 ماه با پیگیری اداره ثبت اسناد، سند بقعه متبرکه، مغازه ها و صحن مطهر گرفته شود. در باب قنوات خشکیده ای که متعلق به اداره اوقاف بوده مکاتبات زیادی با مرکز جهت لای روبی قنوات و اختصاص بودجه برای آن انجام شده تا از قنوات نیمه خشک بهره برداری لازم را داشته باشیم. 
فق کویر: آیا اختلافی که چند سال پیش بین مغازه داران و اداره اوقاف به وجود آمده بود رفع گردید؟
پیرامون مغازه ها و بخش های تجاری باید دید آیا صاحبان مغازه ها صاحب حق هستند و دارای سرقفلی و یا صاحب حق نیستند و عرصه و عیان وقفی است. صاحبانی که عرصه و ایام وقفی است باید مال الاجاره را به نرخ روز پرداخت کنند. این موضوع تا حدودی حل شده است و ان شاا... با فرهنگ سازی رفع خواهد شد. 
فق کویر: برای توسعه صحن و سرای آستان مبارک امامزاده عبدا...(ع) چه برنامه ای دارید؟
پروژه توسعه آستان مقدس از 7 سال قبل کلیک خورده، پیش بینی می شود تا چند سال آینده به دلیل وجود مبارک امامزاده عبدا...(ع) و قرار گرفتن قبور شهدا در این آستان این فضا جوابگوی زوار و عزاداران در مراسم مذهبی، ملی و سنتی نباشد و باید صحن و سرای این بقعه متبرکه گسترده شود. نکته ای که در ساخت و ساز بقاع متبرکه مهم می باشد سنتی و اسلامی بودن ساخت و سازها است؛ لذا فراهم آوردن ابزارها و استادکارهای بناهای سنتی زمان می برد. در پروژه جواد الائمه (ع)در دو طرف صحن 12 رواق خورده می شود که این طرح دارای وضوخانه، حوض خانه و فواره ست. 
فق کویر: در رابطه با برنامه های فرهنگی که در آستان مبارک برگزار می شود توضیحاتی بدهید:
امامزاده عبدا...(ع) همواره میزبان بهترین مراسم ها، شهادتها و میلاد ائمه بوده است. مبالغی که در ضریح مطهر ریخته می شود در سه مقطع هزینه می گردد. حسابهای جاری آستان که شامل پرداخت حقوق خدام، هزینه کرد برای تأسیسات و استهلاک خودروها.
مقطع دوم شامل هزینه در بخش عمرانی می باشد که از فروش قبر و پولهای داخل ضریح است. مقطع سوم؛ هزینه برای برنامه های فرهنگی از قبیل؛ عطر افشانی، غبارروبی، گلباران، خرید شیرینی برای جشن ها و ولادتها، برگزاری کلاس های قرآنی و نقاشی به صورت رایگان برای دختران و پسران بدون محدودیت سن است.
فق کویر: وقفیات در سال گذشته چه مقدار بوده است؟
در سال گذشته 17 وقف جدید به ثبت رساندیم که در حوزه قرآنی و آموزشی، مسجد و حسینیه بوده است. در چهار ماه ابتدایی سال جاری نیز 7 وقف جدید به ثبت رسیده است. 
فق کویر: اداره اوقاف شهرستان از وجود امامزاده عبدا... چگونه در جذب توریست و گردشگر بهره می برد؟
بقاع متبرکه و مساجد قدیمی از دیدگاه گردشگری از امتیاز بالایی برخوردار هستد. اداره اوقاف و امور خیریه به سهم خود طرح آرامش بهاری را در 15 روز ابتدایی سال برگزار می کند که شهرستان بافق بیشترین حجم گردشگر را در این ایام دارد سال گذشته نقشه کلی صحن آستان مقدس، زندگی نامه امامزاده عبدا...(ع) در 3 هزار نسخه بروشور چاپ شد و در اختیار گردشگران قرار گرفت. 
فق کویر: مردم پیشرفت امامزاده عبدا...(ع) را با امامزاده طبس مقایسه می کنند نظرتان در این باره چیست؟
مقایسه کردن کار آسانی است؛ امامزاده طبس از ابتدا به این شکل نبوده منتها کم کم به دلیل قرار گرفتن در مسیر زوار آقا علی بن موسی الرضا(ع) و جمعیتی که از استانهای جنوبی از این مسیر عبور می کنند، توسعه پیدا کرده است. آستان مقدس امامزاده عبدا...(ع) می تواند از امامزاده طبس در جذب توریست و گردشگر پیشی بگیرد به جهت اینکه مردم شهرستان بافق مذهبی هستند. 
فق کویر در رابطه با آیینه کاری آستان مقدس امام زاده عبدا...(ع) توضیحاتی بدهید:
آیینه کاری آستان مقدس امامزاده عبدا...(ع) از سال 1392 آغاز شد که حدود 400 متر مربع از آیینه کاری آستان مقدس باقی مانده است لازم به ذکر است به سرانجام رساندن این اقدامات بدون همکاری فرماندار و امام جمعه شهرستان امکان پذیر نبود. 
فق کویر: چه توصیه ای در زمینه موقوفات به مردم دارید؟
اراضی وقف به عنوان امانت در دست مستأجر و متولیان است. تمام تلاش و کوشش خود را برای حفظ این موقوفات داشته باشند. از مردم می خواهم تا موقوفات را زنده و متولیان این عرصه را نیز تشویق کنند.  
فق کویر:حرف پایانی: 
از همکاری و مساعدت حجت الاسلام حاج سید جواد سلیمانی امام جمعه بافق و سید مهدی طلایی مقدم فرماندار شهرستان که عضو هیئت امنا امامزاده عبدا...(ع) نیز هستند،  سپاسگزارم.