هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

وعده های جاده ای

وعده های جاده ای



الهام نصیرزاده|  به گزارش هفته نامه افق کویر جاده یزد بافق یکی از پرخطرترین مسیرهایی است که در استان یزد وجود دارد و همه ساله تعداد زیادی از مردم استان یزد و همچنین مسافران دیگر استانها که از این مسیر تردد می‌کنند، به کام مرگ کشیده می‌شوند.
عدم تکمیل این مسیر در طول هشت سال در حالی رخ داده که شهرستان بافق دومین شهر معدنی کشور به حساب می‌آید و از لحاظ منابع معدنی بسیار ثروتمند است.
این شهر ثروتمند و معدنی کشور همه ساله مقدار بسیار زیادی سنگ آهن به کارخانه‌های بزرگ فولاد کشور از جمله ذوب‌آهن اصفهان ارسال می‌کند و در واقع خوراک اصلی این کارخانه‌ها را تأمین می‌کند، ولی مردم این شهرستان همیشه با مشکلاتی روبرو بوده‌اند.
با این وجود مسیر یزد بافق که هر روز محل عبور و مرور بسیاری از کامیونهای حامل سنگ است که از دل این شهرستان برخوردار از لحاظ مواد معدنی و کم برخوردار از لحاظ امکانات بیرون آمده‌اند، هنوز در 43 کیلومتر دو طرفه است و جان بسیاری از افراد را در خطر انداخته است.
سه شنبه هفته گذشته به دنبال تصادف مرگباری که دو روز قبل روی داده بود برخی از مردم شهرستان بافق جاده بافق یزد را مسدود کردند تا با این اقدام از مسئولین بخواهند تا هرچه زودتر به وضعیت نابه سامان این جاده سامان دهند.
مسئولین از این قول ها زیاد داده اند
عباس قلی یکی از معترضین گفت: مسئولین برای جاده بافق- یزد کوتاهی کرده اند.
وی افزود: حداقل هفته ای یک مرتبه در این جاده تردد دارم. قسمت یکطرفه اش بسیار خطرناک است جاده کشش این همه خودرو را ندارد. روزی 300 الی 400 تریلی از این جاده عبور می کند. شبها هرچقدر چراغ به ماشین های سنگین می دهیم اصلاً توجه ای نمی کنند و سوء بالا می آیند. 
وی تصریح کرد: این جاده خطرناک وحادثه آفرین است؛ اصلا هیچکس هم پاسخگو نمی باشد این تجمع باید بر مسئولین تأثیرگذار باشد و به خواسته مردم پاسخ دهند. 
مرد40 ساله معترض گفت: این جاده بودجه اش از زمان سفر مقام معظم رهبری(مدظله) به استان تعیین شده، ولی در حال حاضر این وضعش است و حال قول چند روز دیگر را داده اند؛ اگر تا روزی که اعلام کردند کار را شروع و هر چه سریعتر تمام نکنند وعده ما همینجا می باشد، حتی معاون فرماندار به ما گفت اگر جاده درست نشد به همراه ما فرش وسط جاده پهن می کنند و می نشینند. 
 وی اظهار داشت: مسئولین از این قول ها زیاد داده اند؛ د ولی حالا که چند ریش سفید واسطه شدند مردم شرایط را قبول کردند.
کسی که مسئول مستقیم این جاده باشد نباید از امشب خواب راحت داشته باشد
 شریعتی یکی دیگر از معترضین گفت: با توجه به اتفاقی که چند روز پیش در جاده بافق-یزد افتاد مردم در اینجا تجمع کرده اند که پیامشان را مسلامت آمیز به گوش مسئولین برسانند.
وی افزود: درنظام مقدس جمهوری اسلامی مردم ولی نعمت ما هستند و همه چیز جامعه با حضور مردم شکل می گیرد و تحقق پیدا می کند طبق قول معاون فرماندار قرار شد شنبه بعدازظهر جلسه اضطراری در استانداری تشکیل شود و این جاده را از حالت لنگان لنگان عمل کردن سرعت بهتر و بیشتری به آن بدهند و ما امیدواریم که دیگر شاهد تصادف در جاده بافق نباشیم.
وی تصریح کرد: کسی که مسئول مستقیم این جاده باشد نباید از امشب خواب راحت داشته باشد بخاطر اینکه اگر در گوشه و کنار شهر مصیبتی بر کسی پیش بیاید و ما مسلمان باشیم باید این مصیبت را برای خودمان بدانیم؛ مطمئنا طی این 13 روز که مسئولین قول دادند کارگروه را بصورت ویژه فعال کنند این مهم تحقق پیدا کند به زودی شاهد دو بانده شدن جاده بافق و یزد باشیم. 
وی عنوان کرد: بافق تقریباً مجموعه ای از معادن مختلف کشور است خداوند این انفال را در اختیار مردم قرار داده که از عواید و عوارض آن هم مردم و شهر بهره ببرند خوشبینانه می‌گویم که اگر بافق درآمدی دارد بافق هم جزیی از ایران است و جزیی از کشور و استان است؛  اگر کارخانه ذوب آهن اصفهان فعالیت می کند و اگر فولادش فعال است و بافق سنگ آهنش به آنجا میرود انتظار داریم که به نسبت انتظار مردم و به انتظار صراحت قانون آن حداقل عوایدی که حق مردم بافق است در اختیارشان قرار بدهند و منافع بافق که از اینجا خارج می شود سودی برای توده مردم داشته باشد. 
وی ادامه داد: حمل سنگ آهن از شهرستان توسط قطار یا جاده ای که هر روزهم شاهد حوادث ناگوار هستیم بارگیری صورت می‌گیرد هم نفع کشوری دارد هم بخشی به نفع مردمی و شهر است، ولی اگر بخواهم به نسبت بگویم به نسبت چیزی که از بافق خارج شده حق مردم داده نشده؛ امیدواریم با وجود نظام مقدس جمهوری این مهم حداقل جبران مافات بشود. 
راننده تریلر که حدود ۷ سالی است در  جاده  بافق – یزد تردد دارد در جمع مردم معترض به وعده های پوشالی مسؤلین عمرانی استان در اتمام پروژه نیمه تمام جاده بافق- یزدگفت: ۸ سال است که این جاده را درست می کنند روزی نیست که شاهد واژگونی خودرو یا کشته شدن عزیزی نباشیم. از اول سال تاکنون ۳۵ نفر در این جاده کشته و زخمی شدند یعنی ماهی ۵ نفر، مسئولین چکار می کنند، پیمانکار می گوید بودجه نیست مسئولین دروغ میگویند .
مرد ۵۵ ساله ای گفت: مردم باید به اعتراضشان ادامه دهند تا معاون یا شخص استاندار بیابد جواب مردم را بدهد و بگوید این پروژه در چه تاریخی تمام می شود،چرا باید هر هفته یک جوان در این مسیر کشته شود، بگویند بودجه این جاده کجا رفته است و بصورت مکتوب زمان افتتاح را اعلام کند.
جوان دیگری گفت: ۸ سال است در جاده ترد دارم، راننده تریلر هستم به نظرم این جاده با این وضعیت و میزان تردد خطرناکترین جاده در استان است.او ادامه می دهد:اگر این جاده کوهستانی بود در این مدت ساخته شده بود در حالی که جاده کفی هست و بافق هم سرشار از درآمد است.
اگر تا ۱۵ روز دیگر فعالیتی انجام نشد به همراه اعضای شورا و دیگر مسئولین جاده فرش پهن خواهیم کرد و تا حصول نتیجه می نشینیم
معاون فرماندار بافق گفت: آنقدر در ارتباط با اتمام جاده به مردم وعده و وعید داده شده است که خجالت می کشیدیم در جمع مردم حضور پیدا کنیم.
محمد علی طالعی در جمع مردم معترض ضمن تشکر از صبوری آنان اظهار کرد: کار مسدود کردن جاده کار بسیار خوبی است؛ اما باید قانونمندانه کار را دنبال کنیم.
وی افزود: با بانگ بلند می گویم حق با مردم بافق است.
معاون فرماندار با بیان اینکه منابع را می برند و جاده مانده است تصریح کرد: به گفته و خواسته فرماندار تا ۱۵ روز دیگر صبوری کنید اگر فعالیتی انجام نشد خودم به همراه اعضای شورا و دیگر مسئولین روی جاده فرش پهن خواهیم کرد و تا حصول نتیجه می نشینیم.
وی ادامه داد: تعطیلی کار به دلیل عدم برخی همکاری ها بوده است.
پس از برگزاری جلسه در روز شنبه صورتجلسه از طریق رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود و اگر به خواسته خود نرسیدیم بر سر راه خواهیم نشست
چنانچه تکلیف جاده مشخص نشود به عنوان فرماندار همراه مردم در جاده می نشینم
فرماندار بافق در گفتگویی تلفنی با معاونت خود در جمع مردم معترض که اقدام به مسدود کردن محور بافق- یزد نموده بودند اظهار کرد: در صورتی که مشکل جاده در روز شنبه مشخص نشود مسئولین بافق اعم از اعضای شورای اسلامی و بنده همراه با مردم در جاده خواهیم نشست.
سید مهدی طلایی مقدم ضمن تشکر از همراهی و همدلی مردم افزود: کار اتمام پروژه جاده بافق- یزد عملا از اداره کل راه و شهرسازی استان گرفته شد و شخص معاونت عمرانی استانداری مسئول ادامه و تکمیل جاده است.
وی ادامه داد: خواهش می کنم مردم ۱۵ روز دیگر صبر کنند تا ان شاءالله به نتیجه قطعی دست یابیم.
فرماندار با بیان اینکه از ساعت ۴ عصر امروز بارگیری تریلر و کامیون از شرکت سنگ آهن مرکزی متوقف شده است تصریح کرد: به معدن زرند نیز اعلام شده است که بارگیری خودروهایی که از مسیر بافق تردد دارند متوقف شود.
وی گفت: حرف مردم بافق در رابطه با اتمام و دوبانده شدن جاده حرف حسابی است و حرف حساب جواب ندارد.