هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هدف ما حمایت از جامعه کارگری است

هدف ما حمایت از جامعه کارگری است


دکتر ریاحی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد:

کارگران معدن کوشک شهرستان بافق از روز شنبه 15 آذر در پی مطالبات خود دست از کار کشیدند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به منظور تهیه گزارش و خبر در جمع معترضین حضور پیدا کرد و علت اعتراض آنان را جویا شد.
کارگران در ابتدا از خبرنگار هفته نامه خواستند تا نامی از کسی در این مصاحبه فاش نشود.
کارگری 25 ساله که در قسمت زیر زمین معدن کار می کرد گفت: اعتراض ما فقط صرف حقوق نبوده، مشکلاتی اعم از اجرای طرح طبقه بندی، ایمنی، هزینه ناهار، سختی کار و امنیت شغلی به آن اضافه می شود. حدود 600 پله را باید هر روز طی نموده تا به محل کار که همان زیرزمین است برسیم.
این واهمه که در بین کارگران معدن وجود دارد و حاضر نیستند نامی از آنان نوشته شود این است که شغل خود را از دست خواهند داد و به راحتی می توانند قرارداد را لغو نمایند. حدود یکسال هست برای اولاد سه نفره  قانون آن به تصویب رسیده، اما معدن کوشک به هیچ کدام از کارگران مبلغ آن را پرداخت نکرده است.
وی افزود: رییس سابق اداره کار بافق قول داد تا یک ماه دیگر طرح طبقه بندی اجرا خواهد شد هنوز که هنوز است این یک ماه به سر نرسیده است.

کارگران بیمه حوادث باشند مطمئناً چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد
کارگری 34 ساله که در قسمت روباز مشغول به فعالیت بود افزود: برای مدرک تحصیلی هیچ ارزشی قائل نیستند. قرارداد به صورت 10 روزه، یک ماهه و سه ماهه بسته می شود. آزمایش ادواری حدود شش سال پیش انجام شد که حتی جواب آن به کسی ارائه نشد.
وی در حالی که بغض گلویش را می فشرد ادامه داد: دو نفر از کارگران و همکاران صمیمی خود را سال گذشته در زیرزمین معدن از دست دادیم، حتی گفته شده، خانواده متوفی غنی پور از خانواده زراشکی یکی دیگر از مصیبت دیده ها شکایت نماید تا بتواند نیمی از دیه عزیزشان را دریافت کنند.کارگران بیمه حوادث باشند مطمئناً چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. اتاق دوای مواد شیمیایی سال قبل آتش گرفت آن را با آب، گل و آهک خاموش کردند. دستکش ضد اسید، ماسک که از استاندارد برخوردار باشد و کفش کار به کارگران تعلق نمی گیرد.
 راننده دامپتراک در این معدن ماهیانه 950 هزار تومان حقوق دریافت می کند
یکی دیگر از کارگران گفت:  بیست سال هست حق سختی کار ما در زیرزمین 7500 تومان، کارخانه 5000 تومان و رو باز نیز 5000 تومان است. راننده دامپتراک در این معدن ماهیانه 950 هزار تومان، کارگر زیرزمین کوه بر 725 هزار تومان و سنگ شکن 720 هزار تومان حقوق می گیرند.
وی افزود: سرویسی که هر روز باید با آن رفت و آمد داشته باشیم امنیت ندارد.
 وی در حالی که می خندید گفت: از زمانیکه وارد سرویس می شوم تا به مقصد برسم صد دعا و آیت الکرسی می خوانم.
هر گاه به حقوق خود اعتراض کرده ایم گفتند نصف آن هم زیاد است هرکس کار خود را نخواست باید برود.
بدون آنکه کمیته انضباطی تشکیل شود کارگر از کار اخراج می گردد
راننده دامپتراک در این حین گفت: عمر مفید این ماشین آلات پنج سال است در حالی که حدود 30 الی 40 سال این ادوات در معدن کار می کنند. بزرگترین مشکل پایه حقوق هست. محیط سخت و زیان آور چیزی به عنوان اضافه کار نداریم، اما این جا به اجبار باید بمانیم و کار کنیم. سرپیچی از این کار مساوی است با اخراج.
وی افزود: بدون آنکه کمیته انضباطی تشکیل شود کارگر از کار اخراج می گردد شورای کارگری نیز به هیچ وجه حرفشان سند ندارد و قابل قبول نیست.

آب آشامیدنی خود را باید از بافق یا بهاباد تأمین نماییم
کارگری دیگری در این بین گفت: آب آشامیدنی خود را باید از بافق یا بهاباد تأمین نماییم. شب عید فقط بن بیست هزار تومانی به کارگران داده شد که خیلی از آنها بن را پس دادند. شیفت کار دو روز به دو روز است و مابین آن نیز استراحت نداریم. معدن از زمان قدیم با 720 نفر نیرو تولید 20 هزار تن را داشته که در حال حاضر نیز با 320 نفر همان تولید را دارد. آن زمان دستگاههای جدید که در اختیار نیرو قرار داشت اکنون تمام ماشین آلات فرسوده شده است. کم کاری در معدن وجود نداشته و ندارد، چرا که تولید نشان دهنده و گواهی حرف های کارگران معترض است.
خودبخود این مسایل مشخص می‌شود که علت و ریشه چه می‌باشد
در عین حال در تماسی با مهندس محمود علی‌محمدی انجام شد وی گفت: در حال حاضر در منطقه نیستم و هفته آینده حضور پیدا خواهم نمود. وی در پاسخ به این پرسش که علت اعتراض کارگران معدن کوشک چیست گفت: خودبخود این مسایل مشخص می شود که علت و ریشه چه می باشد. علی محمدی تمایل نداشت تا بیشتر از این درباره مجموعه تحت مدیریتش صحبت کند.
محمود علی محمدی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد تهران جنوب می باشد. وی متولد روستای حداده از توابع دامغان هست. وی در گفتگویی اختصاصی با این هفته نامه که در شماره 607 به تاریخ یکشنبه دهم شهریور ماه 92 منتشر شد گفت: شرکت معادن بافق (معدن کوشک) سهامی عام است، سهام دار عمده شرکت پیمان امیر است که گروه معادن را در اختیار دارد. به طبع، شرکت های تابع مدیریتشان را، پیمان امیر، به کسانی واگذار کرده است که سهام دار عمده هستند.
با کسی تعارف نداریم
در ادامه دشت آبادی رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکسری مطالبات کارگری هست. اظهارات کارگران را نیز شنیدیم. اعتصاب غیر قانونی می باشد با کسی تعارف نداریم و اگر حرفی بود می بایست به مراجع قانونی ارجاع داده می شد و پیگیری را از این طریق انجام می دادند.

هدف ما حمایت از جامعه کارگری می باشد
خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با دکتر ریاحی مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد انجام داد و از وی در این خصوص سوالاتی مطرح کرد. وی گفت: هدف این است که بتوانیم از جامعه حمایت لازم را داشته و آسیبی متوجه جامعه هدف نگردد. هدف ما حمایت از جامعه کارگری می باشد. به عنوان نماینده دولت نقش موثری را در این زمینه باید ایفا نماییم.
جداری فروغی وکیل کارگران معدن کوشک پس از این که در دفتر هفته نامه افق کویر مصاحبه‌ای انجام داد به اداره کار مراجعه و با مذاکره با رییس اداره کار بافق قرار بر این شد که در جهت تکمیل و کالت نامه اقدام کند و پس از آن با حضور در محل معدن در اجتماع کارگران بار دیگر اعلام کرد که من به وکالت از  کارگران معدن درخواست می کنم که همگی به سر کار خود برگردند و هریک وظایف کار خود را انجام دهند و ما از طریق قانونی پیگیر احقاق حقوق کارگران خواهیم بود. این موضوع با استقبال کارگران معدن مواجه و همگی پذیرفتند که وظایف خود را در چارچوب کاری انجام دهند و مسایل حقوقی نیز در مجرای قانونی پیگیری گردد.