هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نمی توانیم مظاهر پیشرفت دنیا را کنار بگذاریم!

نمی توانیم مظاهر پیشرفت دنیا را کنار بگذاریم!



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان در همایشی دکتر مهدی تولایی روانشناس و استاد دانشگاه یزد به ایراد سخنرانی پرداخت. در این مراسم که دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بافق در محل تالار آفرینش حضور داشتند این سخنران گفته‌های خود را با محوریت راه های تقویت بنیان های عاطفی در خانواده برگزار نمود. در حاشیه این نشست دکتر تولایی گفتگویی صمیمی با کارکنان این دانشگاه داشت و به سؤالات آنان پاسخ داد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشغله کاری امروز آیا فرصت تربیت صحیح وجود دارد؟ گفت: بله، در بحث تربیت باید فرصت را ایجاد نمائیم. در روز اگر یک ساعت هم برای تربیت صحیح و مؤثر وقت بگذاریم کافی می باشد.
 تولایی افزود: در بحث تربیت زمانی که فرزند به سن دو سال و نیم رسید دست هدایت پدر واقعاً مؤثر می باشد. زمانی که برای خرید نان بیرون می روید فرزند را همراه خود ببرید و او را آموزش دهید که چگونه از آرد می توان نان را به دست آورد. ضریب هوشی بچه ها در این سن بالاست و درک خواهند کرد و در ناخود آگاه ذهن او باقی می ماند.
 وی عنوان داشت: فروید پدر علم روانشناسی می گوید: اکثریت مشکلات ما به دوران کودکی بر می گردد، وقتی کودکی به سن 5 سالگی می رسد از نظر فروید بزرگسال محسوب می شود، یعنی تمام آموزش ها را گرفته است. آموزش 2 تا 6 سال که شخصیت فرد ایجاد و 13 تا 19 سال تثبیت می گردد.
وی افزود: اگر آموزش از سن 13 تا 19 ساله را از بین ببریم نتیجه تربیت ما می شود، جامعه امروز که با سر به دره می رویم. زمانی که بیشترین نیاز به آموزش هست به دنبال آن نمی‌رویم. جان گری در کتابش به مردها می گوید: عقل کل! آموزش نمی بینیم، هیچ توجه ای به معنویات در زندگی نداریم، چرا جامعه ما افت کرده است؟! ما هم که جوان بودیم.
تولایی اظهار داشت: شناسایی جنس مخالف نیاز هست آموزش داده شود. نسبت به زمان قدیم رفاهیت پیشرفت کرده پس چرا آسایش کمتراست؟!! تفریح ما کوه پیمایی بود، اما الآن لاین، وایبر... آیا بد است؟ خیر! نمی توانیم مظاهر پیشرفت دنیا را کنار بگذاریم، ولی باید از آن درست استفاده نمائیم. معنویات و آموزش که نیست چه چیزی باید جای آن گذاشت؟!! معنویات را با هر نوع عقیده ای به زندگی اضافه کنیم.57 دستگاه اجرایی در امر پیشگیری مثل جزیره کار می کنند که متأسفانه کمتر نتیجه گرفته‌اند.