هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نبرد با آتش حتی با کمبود نیرو

نبرد با آتش حتی با کمبود نیرو


نبرد با آتش حتی با کمبود نیرو

هفتم مهرماه به نام «آتش‌نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است در واقع این روز بهانه‌ای است تا از افرادی تقدیر شود كه از جان و آسایش خود برای حفظ جان و آسایش دیگر افراد می‌گذرند.
ایمنی را «مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث، اعم از طبیعی و غیرطبیعی» معنا کرده‌اند از آن جایی که نمی‌توان به صورت صددرصد به ایمنی دست ‌یافت، کارشناسان معمولاً از اصلاحاتی نظیر «ارتقای و ایمنی» و «سطح پیشرفت ایمنی» استفاده می‌کنند.
سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنی با توسعه دارد، لذا در کشورهای پیشرفته، یکی از اهداف دولت‌ها، افزایش سطح پوشش ایمنی برای دست‌یابی به حداکثر توسعه است.
هدف از نامگذارى این روز به عنوان «روز ملى ایمنى و آتش نشانى»، تبدیل ایمنى در کشور به یك فرهنگ می‌باشد.
در کشور ما بیش از 160 سال از تأسیس اولین ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تبریز به سال 1221 شمسی و نزدیک به 80 سال از تأسیس آتش‌نشانی پایتخت می‌گذرد.
پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش‌نشانی‌های کشور توسط بندهای 14 و 20 ماده 55  قانون شهرداری تعریف شد و از همین رو سازمان‌های آتش‌نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوندبر اساس این قانون، شهرداری‌ها ملزم هستند برای حفظ شهرها از خطر سیل، حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ نمایند.
نظر به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز می‌باشد و از 40 حادثه طبیعی شناخته شده، 30 مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی، امری ضروری است. به همین منظور خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر با یکی از تلاشگران این عرصه گفتگویی انجام داده است که توجه خوانندگان را به آن جلب می نماییم:
افق‌کویر: لطفاً خودتان ر معرفی کنید.
حسین پوراکبری، راننده آتش‌نشانی بافق هستم و26 سال سابقه کار در این شغل دارم.
افق‌کویر: لطفاً در مورد شغل خود توضیحاتی ارائه دهید؟
آتش‌نشانی همانطور که می دانید خدمت به مردم است و این خدمت افتخار برای ما می باشد. کار آتش‌نشانی اطفاء حریق، آوار، تصادف در بین جاده و ... است.
افق‌کویر: چند شیفت کاری دارید؟
الآن 3 شیفت می باشد که در هر شیفت با نگهبان 3 نفر ( یک آتش نشان یک راننده)
افق‌کویر: حوادث بافق زیاد هست؟
نمی توان روی حوادث حساب کرد، برخی مواقع در روز دو سه مورد حادثه داریم و گاهی ممکن است چند روز حادثه ای رخ ندهد. واژگونی درچاه، آتش سوزی در واگن پنبه، در راه آهن مبارکه، فرو ریختن آوار بر سر سه کارگر از حوادث سختی بود که برای ما روی داده است.
افق‌کویر: کسی که بخواهد در این شغل بیاید چه تجربه ای باید داشته باشد و چه مراحلی را باید طی کند؟
جوان و ورزیده باشد، از نظر جسمانی سالم بوده و بتواند در مواقع ضروری کارهای مربوط به این شغل را انجام دهد.
افق‌کویر: مهمترین مشکلی که در حال حاضر در آتش‌نشانی بافق وجو دارد چیست؟ 
عمده ترین مشکل، کمبود نیرو است. کل آتش‌نشانی با این عظمت، 5 نیروی شهرداری دارد بجز نگهبان که کارش جداست. 2 نفر از سنگ آهن به عنوان نیروی کمکی هستند که در کل تعداد آتش نشانان به 7 نفر می رسد. با وجود ماشین‌آلات و تجهیزات 7 نفر نیرو اصلاً جوابگوی کار نیست، بعضاً پیش آمده که در محل حریق رفتیم و فقط یک راننده و یک نفر آتش نشان در آنجا بوده است. حال اگر نیروی آتش نشانی داخل خانه برود یکی دیگر باید بیرون از خانه کنار ماشین آتش‌نشانی باشد و در این حالت آتش نشان دچار مشکل می شود؛ گاهی اوقات دو حادثه در یک شب روی داده که کمبود نیرو ما را با مشکل روبرو نموده است. شبی در ساعت 2 بامداد واژگونی خودرو و حریق روی داد که به اجبار از نیروهایی که در استراحت هستند کمک گرفتیم. پیش آمده که فردی در چاه سقوط کرده بود .
افق‌کویر: در مواقع حادثه مردم چگونه باید عمل نمایند؟
 تجمع در آن لحظه نباید صورت گیرد.
افق‌کویر: در آتش سوزی شیرینی سازی امیدوار، گفته شد ماشین آتش‌نشانی آب نداشته است این موضوع را تأیید می نمایید؟
اصلاً امکان ندارد. ماشین آتش‌نشانی حتی یک لحظه بدون آب نیست. زمانی که از مأموریت می آیند آبگیری داریم. از نیروی سنگ آهن کمک گرفته شد آن هم زمانی بود که حریق مهار شده بود.
افق‌کویر: در مدت سابقه کاریتان، از اتفاقاتی رخ داده کدامیک بیشتر در ذهنتان ماندگار شده است؟
چند سال پیش فردی در در دریاچه ماهی فوت شد نزدیک به2 ساعت زیر آب بود و بالاخره توانستیم وی را از آنجا بیرون بیاوریم و دیگر این که چندی پیش فنری در دست بچه ای 4 ساله بهابادی گیرافتاده بود، ساعت 1 نیمه شب به بهداری بهاباد مراجعه می کنند به دلیل این که نتوانسته بودند فنر را بیرون بیاورند از آتش‌نشانی بهاباد با ما تماس گرفته شد و خدا را شکر با تجهیزاتی که در اختیارمان بود فنر از دست این کودک بیرون آوردیم. 
افق‌کویر: صحبت پایانی
 از مسئولین می‌خواهیم کمبود نیروی آتش‌نشانی را تأمین کنند. ماشین‌آلات تقریباً به تعداد نیاز هست، ولی از نظر گروه نجات هنوز نیازمند نیروی انسانی هستیم. گروه نجات و گروه اطفاء حریق دو گروه جدا از هم هستند که باید آموزش‌های جدا از هم را ببینند. گروه نجاتی که آموزش دیده باشند را نداریم.در پایان از هفته‌نامه افق‌کویر که درد دل ما را به گوش مردم شهر می رساند قدردانی می‌نماییم.
راضیه بیکی