هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

موفقیت دانش آموزان بافقی در جشنواره جابربن حیان

موفقیت دانش آموزان بافقی در جشنواره جابربن حیان



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، 4 دانش آموز دبستان قدس آهنشهر در جشنواره جابربن حیان موفق به کسب مقام شدند.
فاطمه اشرفی، دانش آموز پایه چهارم دبستان دخترانه قدس یکی از افرادی است که در جشنواره پروژه های علمی جابربن حیان استان یزد در سال تحصیلی 96-95 با عنوان مقایسه رنگ های طبیعی و شیمیایی شرکت و موفق به کسب مقام شد.
وی با بیان اینکه رنگ های طبیعی ماندگاری بیشتری نسبت به رنگهای شیمای دارد گفت: روش آزمایش این فرضیه اینگونه است که ابتدا یک تخم مرغ را با یک تکه روناس داخل آب جوش می گذاریم و روی اجاق گاز به مدت 10دقیقه قرار می دهیم تخم مرغ دیگر را با رنگ گواش یا آب رنگ ،رنگ می کنیم. هردو را داخل یک لیوان آب قرار می دهیم و مشاهدات خود را ثبت می کنیم . مشاهده می کنیم که رنگ تخم مرغ روناسی،پاک نمی شود؛ اما تخم مرغ آغشته به رنگ گواش پس از چند ساعت پاک می شود.
علاوه بر فاطمه اشرفی سه دانش آموز پایه پنجم ابتدایی فاطمه زنگنه، هانیه حاجی حسنی و آیدامحمودی از این مدرسه در جشنواره جابربن حیان با عنوان پروژه برنج های تقلبی شرکت کردند که تحقیق آنها نیز در این جشنواره موفق به کسب مقام شده است. 
آیدا محمودی پیرامون این تحقیق گفت: من و دوستانم در فضای مجازی به دنبال موضوعی برای طرحمان بودیم که در آنجا با شایعاتی درباره تقلبی بودن بعضی از برنج های داخل بازار روبرو شدیم؛ برای اینکه از صحت این موضوع با خبر شویم 7 نوع برنج تهیه کردیم و روی آن آزمایش انجام دادیم که از این 7 نوع 4 نوع آن غیرطبیعی و ناسالم و 3 نوع دیگر آن طبیعی و سالم بود.
وی افزود: برای انجام این آزمایش که متوجه شوید برنج سالم می خورید یا تقلبی می توانید مقداری برنج را در ظرف آب بریزید پس از 5 دقیقه اگر برنج روی آب آمد ناسالم و اگر زیر آب ماند سالم است