هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مشکل اصلی ما اجحاف و ناجوانمردیست

مشکل اصلی ما اجحاف و ناجوانمردیست


مشکل اصلی ما اجحاف و ناجوانمردیست

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر؛  یکشنبه گذشته 4 خرداد ماه، جمعی از بازاریان و اصناف شهر بافق به حمایت از کارگران شرکت سنگ‌آهن بافق در محل شرکت سنگ‌آهن حضور به هم رساندند.
خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر ضمن حضور در محل شرکت سنگ‌آهن، گفتگویی با تعدادی از بازاریان انجام داده است که توجه شما را به آن جلب می‌نماییم:
وجود سنگ‌آهن روی بازار بافق نیز تأثیر دارد
افق‌کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟ علت حضور خود را شرکت سنگ‌آهن بیان نمایید؟
«تقی کوشکی» هستم، یکی از مغازه‌داران از صنف لبنیاتی شهرستان، آمده‌ایم تا حمایت خود را از معدن بافق و کارگران شرکت اعلام نماییم. حمایتی هست که باید بازاریها از سنگ‌آهن داشته باشند نه تنها اصناف؛ بلکه کلیه مردم بافق و ارگانهای دیگر باید از سنگ‌آهن حمایت کنند. حال که اصناف در این راه پیش قدم  شده‌اند، دیگر اقشار جامعه نیز حمایت خود را اعلام تا حق بافق و مردم گرفته شود.
تکه تکه معدن را بردند، مطمئن باشید بعد از سنگ‌آهن، معادن دیگر نیز برده خواهد شد. این قدر مردم بافق نباید سوت وکور و مظلوم باشند خواهی، نخواهی باید صدایشان در بیاید. تمام اصناف اعتقادشان این بود که در این حمایت  پیش‌قدم شوند. قصد شورش و سر و صدا نداریم، اعتراضی داریم و تا احقاق حق مردم شهرستان ایستاده‌ایم.
اگر معدن خصوصی شود به ضرر تمام مردم خواهد بود
افق‌کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
«میر علمی» هستم، یکی دیگر از اصناف لبنیاتی بافق و علت مراجعه ما به شرکت سنگ‌آهن حمایت از شرکت سنگ‌آهن بافق و شهر بافق و حتی استان یزد هست.
می‌دانیم  اگر معدن خصوصی شود به ضرر تمام مردم خواهد بود.
از همکارانم ممنونم که حمایت خود را اعلام نمودند
افق‌کویر:  اگر امکان دارد خودتان را معرفی کنید و علت حضورتان در شرکت سنگ‌آهن را برای خوانندگان توضیح دهید؟
تقدیر وتشکر از تمام همکاران که آمدند با کارکنان سنگ‌آهن همبستگی  خود را اعلام کردند. «محمد نصیر زاده»، عضو هیئت مدیره صنف پوشاک بافق، حدود 34یا 35 سالی می شود که پوشاک دارم. علت حضورم در اینجا حمایت از کارکنان شرکت سنگ‌آهن می‌باشد.
سنگ‌آهن متعلق به فرد یا گروه خاصی نیست
 افق‌کویر: خود را معرفی کنید ؟
«وحید تفکری» هستم از صنف زرگرهای شهرستان بافق، آمده‌ایم تا حامی باشیم از شرکت سنگ‌آهن، مردم و شهر بافق. سنگ‌آهن متعلق به فرد یا گروه خاصی نیست، ثروتی هست که خداوند آن را به مردم اهدا کرده و فرقی نمی‌کند بازاری یا فرهنگی و یا سنگ‌آهنی باشی، سفره‌ای هست که برای همه پهن شده و همه باید از آن حمایت کنیم.
به نظرم خصوصی‌سازی کار درستی نیست تا وقتی که حق ما را ندهند دست از حمایت خود بر نخواهیم داشت. این شهر همین سنگ‌آهن را دارد همه باید از آن حمایت کنند.
خواهش می‌کنم مسئولین حمایت کنند تا حق مردم پایمال نشود
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید؟
 «محمود غالب» هستم از بازاریان در دایره امامزاده عبدا... مشغول به فعالیت می‌باشم.
 افق‌کویر: در چه صنفی کار می‌کنید؟ پوشاک  
افق‌کویر: چند سال هست که در کار پوشاک  هستید ؟
30سال
 افق‌کویر: علت حضور شما در این جا چیست ؟
بافق از وجود شرکت سنگ‌آهن محروم نشود، چیزی هست که حق بافق و حق کارگر بافقی می‌باشد. خواهش می‌کنیم از مسئولین که حمایت کنند و حق ما را بگیرند تا پایمال نشود.
خون بافقی قابل استفاده در سازمان انتقال خون نیست
افق‌کویر در صورت تمایل خود را معرفی نمایید ؟ موضع شما در این باره چیست؟
«واحد هراتی» هستم از صنف شیشه بری شهر بافق.
در حق مردم بافق واقعاً ظلم شده است، جمهوری اسلامی ایران در 15 سال  اول  از لحاظ جنگ ومسائل دیگر عقب بوده  اما بعد از 20 سال هنوز بافق پیشرفتی نکرده است.  وی افزود: واقعاً بافق به جز معدن منابع و درآمدی ندارد. بافق وابسته به سنگ‌آهن شده است نه آب و نه گازی و نه جاده ای دارد! هیچ تفریحی مردم بافق ندارند و حتی اگر آزمایش خون  هم بروند خونشان را قبول نمی کنند و می گویند خون بافقی قابل استفاده در سازمان انتقال خون نیست.
اگر می‌خواهید این مردم سلامت باشند یک سانتی متر باید بدن آنان را سرب بگیرند تا سلامت باشند
افق‌کویر: خودتان را معرفی کنید؟
«محمد تفکری بافقی» هستم بازنشسته شرکت سنگ‌آهن مدت 14 سال  بازنشسته شدم، و الآن ساعت‌فروشی دارم.   
افق‌کویر: علت حضور شما در این جا چیست ؟
ما 30 سال در معدن زحمت کشیدیم بالای یک اتاقک کار می‌کردیم. می‌گفتند نزدیک این کوه نشوید که جن دارد. الآن دارد جن ظاهر می‌شود‍! هر 5 نفری که می‌میرند، شاید 4 تا به بیماری سرطان مبتلا باشند. اینها همه مشکلات را می‌بینند وکسی هم به فکر مردم بافق نیست! دولت هم دارد تند تند می‌برد، خودم آمار دارم میانگین سنگی که قبلاً بار شده است حدود 85 واگن بوده؛ ولی الآن سنگی که از بافق می‌برند شبانه روزی شده است. خودتان دارید می‌بینید یزد را می‌گویند مجموعه معادن ایران و بافق مجموعه معادن یزد، امید داشتیم از این شرکت به نفع بافق استفاده شود. خیابان وحشی بافقی بعد از گذشت سه دوره شورا هنوز 4 تا مغازه آن در وسط خیابان مانده است. به ما گفته شد باید این مغازه‌ها خراب شود می‌گوییم، هنر داشته باشید بیایید خراب کنید. این مغازه‌ها مثل چشم کور در وسط شهر باقی مانده است. هیچ فردی به فکر آسایش و آرامش مردم نیست. کارشناس چینی آورده بودند برای سنگ‌شکن شماره (1) را اندازه بگیرند که جواب نداد. مرد چینی به مهندس «شهاب» آن زمان گفت: چطور این بافقی‌ها زندگی می‌کنند، اشعه در این جا پهن است و نمی‌شود کار کرد این قدر بافق مشکل داشت که مهندس شهاب گفت: چه کار کنیم؟ اگر می‌خواهید این مردم سلامت باشند یک سانتی‌متر باید بدن آنان را سرب بگیرند تا سلامت باشند. این مشکلاتی بود که وجود دارد منتها کسی توجه نمی‌کند خصوصی‌سازی فقط می‌خواهد سنگ را خارج کند. خصوصی سازی باید صنایع جنبی وکناری به وجود بیاوردتا به نفع منطقه و به نفع مردم باشد.
چهار سال دیگر اینها دوام خواهد داشت بچه های که در بافق  زندگی می‌کنند بعد از این چه آینده‌ای خواهند داشت. مهندس «میرزاد» مدیر عامل اسبق شرکت سنگ‌آهن می‌گفت : اگر دو تن برداشت داشته باشیم 50 سال دیگر بافق تضمین شده است؛ ولی الآن با این کار 3 سال دیگر معدنی نیست. خصوصی‌سازی خوب است منتها باید حساب و کتاب داشته باشد نه اینکه بخواهند برای جیب خودشان خصوصی‌سازی کنند. خصوصی سازی باید روی حساب باشد اصل 44 قانون اساسی خصوصی‌سازی است و ما تابع آن هستیم. کارشناس آوردند و نظر دادند و همه اینها قابل قبول هست؛ منتها حساب شده. نه این که یک طرف قضیه را ببینند و طرف دیگر را نبینند. منافع آن را می‌برند و بدبختی‌اش برای مردم بافق است.
فاتحه بافق را باید بخواند
افق‌کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
«کاظم فتوحی» برادر شهید محمد جواد فتوحی هستم بازنشسته بانک ملی. سه سال  هست که لبنیاتی دارم  فقط می‌دانم که خیلی در حق بافق ظلم شده، هر جای کشور که بروید از بافق آبادتر هست. هر غریبه‌ای که در بافق می‌آید، می‌گوید این چه شهرستانی است که شما دارید. واقعاً در حق این شهرستان ظلم شده است، 8 سال است که برای بافق گازکشی در حال انجام است، ماه 5 قرار بوده مشعل روشن شود، هنوز می گویند شاید آخر امسال مشعل روشن شود. 8 سال است که دارند جاده درست می کنند؛ اما حال تعطیل شد. اگر قرار باشد  معدن را هم خصوصی کنند فاتحه بافق را باید بخواند. ما وظیفه داریم حمایت کنیم و تا آخر ایستاده‌ایم. با نظام مشکلی نداریم؛ ولی باید حق وحقوق  این شهر را بدهند. ما هر موقع که بگویند مغازه‌مان را تعطیل می کنیم، تا هر موقع که لازم باشد. حمایت خود را اعلام می‌نماییم.
مشکل اصلی ما اجحاف و ناجوانمردی هست
محمد فداییه یکی از کارگران شرکت گفت: خدمت همه بازاریان و کسبه عزیز در جمع کارگران و خصوصاً این معدن بزرگ سنگ‌آهن خیرمقدم عرض می‌کنم؛ امیدوارم همدردی شما باعث شود کسانی که سری در سرها درآوردند و خودشان را همه کاره ما می‌دانند لااقل به فکر ضعف‌ها و مشکلات ما مردم بافق هم باشند. این که عزیزان شما الآن آمدید اینجا واقعاً دلگرمی هست.
مشکل ما، مشکل خصوصی‌سازی است؛ اما اصلی مشکل اجحاف و ناجوانمردی هست که در حق همه ما بافقی‌ها کردند و مسئولین که خودشان را کسی می‌دانند فقط با وعده و وعید کار خود را پیش برده‌اند.
 هر کس تا الآن این جا آمده و حرفی زده، فقط با وعده وعید بوده است به قول پروین اعتصامی «ما را به رخت و چوب شبانی فریفته‌اند، این گرگ سالهاست که با گله آشناست»
موضوع دیگر بحث مدیریت ناصحیح است که حاکم بر سنگ‌آهن می‌باشد. تعداد معدودی فقط برای خوردن و برای چپاول آمده اند و آن هم از حق کارگر؛ بنابراین فقط سخن کوتاه اینکه همراهی شما بازاریان و کسبه دلگرمی هست برای همه ما و کسانی که در این بیت‌المال  حقی دارند و کسانی که در سنگ‌آهن مشغول به کار هستند. خدا انشاءا... به همه شما خیر و برکت عنایت بفرماید و به کسبه ما قوت قلب و نیروی بازو عنایت بفرماید و همه ما در زیر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی و به فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت ا... خامنه‌ای در اعتراض خود باقی می‌مانیم تا انشاءا... خبر خوشی از مقامات بالا به همه ما برسد.
 مسئولین ما کجا هستند؟
خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر به سراغ خانواده‌ای که در آن تجمع حضور داشتند رفت و گفتگویی با آنها انجام داد که می‌خوانید:
افق‌کویر: امکان دارد خودتان را معرفی کنید؟
نه، برای چه خودم را معرفی کنم؟!!
افق‌کویر: علت حضور شما در این‌جا چیست؟
 علت این است که چرا سنگ‌آهن بافق را فروختند! نانی که مردم بافق می خورند روی همین سنگ‌آهن است. 28 درصد سنگ اهن باقی مانده است برای چه چیز سنگ‌آهن را بفروشند؟ گازی که برای بافق کشیدند کجاست؟ هیچ جا بدتر از بافق نیست و هر چه حقی هست (؟) می‌خورد. چرا این قدر یزد آباد شده؟!! مگر چه چیزی داشته است؟ ما با این سنگ‌آهنمان باید خشت خشت بافق طلا باشد. نه این جور خرابه باشد هر که به بافق بیاید به ریش ما بخندد. می‌گویند این چه شهرستانی است که 48 سال است شهرستان شده و همین جور مانده است؟ مسئولین ما کجا هستند؟ مگر مسئولین ما (؟) که به شهر ما رسیدگی نمی‌کنند و هیچ‌کس چیزی نمی‌گوید؟ چطور (...) هست که به داد دل مردم نمی‌رسند!
الآن حدود یک هفته است که سنگ‌آهن تعطیل است و کسی هم نمی‌گوید که چرا معدن تعطیل است؟ چرا کسی چیزی نمی‌گوید بزرگترها (؟)اگر راست می‌گویند جواب مردم را بدهند، دیگر چه چیزی بگویم؟
افق‌کویر: بچه‌های شما در معدن کار می‌کنند؟
نه شوهرم در معدن کار می‌کند. بچه‌هایم، کاری ندارند و بیکار هستند.
افق‌کویر: شوهر شما رسمی معدن است؟
بله .(ع) فامیل خودش را سر کار می‌گذارد. بچه‌های من را سر کار بگذارد؟ فامیل‌های( ع) هیچکدام بیکار نیستند، همه سرکار هستند. وطن خود را فروخته‌اند باید معنای این را بفهمند.
باید این‌ها را بگوییم. چه کار کرده‌اند؟ زمان گذشت و مسئولان استانی فعالیتی در خور و شایسته پیشرفت بافق نداشته‌اند.
راضیه بیگی - اکرم عباسی