هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مشکلات جاده گزوییه هنوز باقی است

مشکلات جاده گزوییه هنوز باقی است



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها و استان یزد در گفتگو با هفته نامه افق کویر به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.
هادی مقیمی در پاسخ به این پرسش که برخی از روستاها خانه بهداشت ندارند و از نظر بهداشتی دچار مشکل هستند در این رابطه چه برنامه ای دارید؟ گفت: دفتر امور روستایی و شورای استانداری متولی امور روستایی است. بخشی از وظایف و خدماتی که در روستاها انجام می شود مستقیم با حوزه دفتر روستایی، دهیاری ها و بخشداری ها مرتبط است و بخشی نیز مرتبط با سایر دستگاه های اجرایی است. حوزه بهداشت روستا ها مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی می باشد. دفتر امور روستایی بخشی را که مرتبط به ما می شود را انجام می دهد و بخشی که با سایر دستگاه ها مرتبط است را حتماً پیگیری می کنیم. برای بهداشت روستاها اقداماتی صورت گرفته است؛ اگر منظور بخش جمع آوری زباله است مرتبط با وظایف دهیاری است. 
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها استان یزد در پاسخ به این پرسش که برخی از روستاها مثل قطرم جاده آنها مشکل دارد چه اقدامی در این باره صورت گرفته است؟ افزود: عرض جاده روستای قطرم کم است. در دستور کار راه و شهرسازی قرار دارد و جاده قطرم جزء جاده های روستایی است و جاده های روستایی هم تعریف خاص خود از لحاظ عرض، کیفیت زیر ساخت و آسفالت را دارد. روستای قطرم چون جزء روستای گردشگری است، حتماً باید جاده مناسب آن دیده شود و در دست پیگیری است. شرایط به لحاظ اعتباری بهتر شود جاده عریض می شود و ان شاء ا... کیفیت آسفالت آن دنبال می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که "روستاهایی مثل شادکام، قطرم که جزء روستاهای گردشگری هستند برای این شاخصه روستاها اعتباری در نظر گرفته شده است یا خیر؟" تصریح کرد: روستا ها با توجه به استعدادها و ظرفیتی که دارند باید دیده شوند. زمانیکه روستا به عنوان هدف گردشگری تعریف می شود؛ طبیعتاً یکسری الزامات و شرایط خاص برای این روستا ها دیده می شود. نوع نگاه به روستا گردشگری است؛ یعنی دهیاری روستا باید در بهسازی روستا مصالح بومی استفاده کند، هنگام دادن پروانه برای ساخت و ساز باید افراد را مکلف کند شاخصه ها و ساخت و سازهای گردشگری را حتماً رعایت کنند.
مقیمی در پاسخ به این پرسش که جاده گزوییه مشکلاتی که پیش روی آن قرار داشت حل شد یا خیر؟ عنوان کرد: جاده گزوییه جزء وظایف ما به طور مستقیم نمی باشد، چون راه ارتباطی است بین شهرستان های بافق و کوهبنان در دستور کار قرار داد. بعضاً به خاطر یکسری دغدغه هایی مثل محیط زیست مشکلاتی به وجود آمده، چون میزان قابل توجهی جاده دسترسی به روستاها را کوتاه می کند و علاوه بر صرفه جویی در وقت مردم کمک به کاهش منابع ملی مثل سوخت و استهلاک خودروها می کند. طبیعتاً روستا که کانون تولید و ارزش آفرینی است، باید همه شاخص های استاندارد و بهداشتی و سلامت برای آن دیده شود. روستا با توجه به جمعیتی که دارد زمانیکه به جمعیت استاندارد و قابل توجهی رسید بحث مدرسه، خانه بهداشت و سایر موارد در کنار آن دیده می شود.