هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مسکنی که مُسکن نشد

مسکنی که مُسکن نشد



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، هفته ای نیست که ستون پیامکی هفته نامه افق کویر پیامی پیرامون مشکلات مسکن مهر شهرستان بافق نداشته باشد . خبرنگار هفته نامه برای پیگیری این پیامکها در جمع ساکنین این منازل حضور یافت تا فریاد بی صدای آنها را به گوش مسئولین برساند.
ساکنینی که زمان انتخاب واحدهای خود با هزار امید و آرزو انگشت اشاره شان را محکم و استوار بر روی واحد موردنظرشان گذاشتند وانتخاب کردند بلوکهایی که قرار بوده در محوطه آن فضای سبز و گویا پارکی ساخته شود که حال، آن فضای سبز به فضای فاضلاب تبدیل گردیده، به درخواست خودشان وارد منزلی شدیم که پنجره اتاق خوابشان را به ناچار جهت جریان باد به سمت این محوطه باز گذاشته بودند.
زن 38 ساله ای گفت: در این خانه اسیر هستم؛ روزی هزار بار لعنت خودم می کنم، من که بی خانگی کشیده ام چرا ساکن این منازل شده ام، حتی قسط و دیرکرد با این حقوق های ناچیز پرداخت می کنم، آخر هم روز خوشی ندارم.
 کودکی که سرتاسر بدنش از گزش پشه ها نقاشی شده بود با رؤیای کودکانه اش دوچرخه سوار در تنها محوطه آپارتمان نشین های بافق بازی می کرد. در چند لحظه کوتاهی که ما در آن مکان قرار داشتیم بوی کاملاً نامطبوعی استشمام کردیم که واقعاً غیرقابل تحمل بود.
مامان باز هم بوی خوش زندگی آمد
زنی که سنی از او گذشته بود با بغض بیان کرد: بعد از چندین سال بامسرت و با هزار آرزو به این خانه آمده ام که حال از مهمانی دادن اقوام فراری هستم و خجالت می کشم. هنگام غذا، خواب و..... با این بوی بد مواجهه می شویم دیگر برایمان یک مشکل اساسی شده و از نظر روحی فوق العاده تحت تأثیر قرار گرفته ایم. گاهی اوقات کودک خردسالم می گوید مامان باز هم بوی خوش زندگی آمد.
آیا تابستان بافق را می‌توان بدون کولر سپری کرد 
یکی از ساکنین طبقه های فوقانی تصریح کرد: ما نمی توانیم کولر روشن کنیم؛ چراکه بو به داخل می آید چنددقیقه ای روشن می گذاریم ومجدداً خاموش می کنیم؛ آیا تابستان بافق را می توان بدون کولر سپری کرد؟! پنجره ها را نمی توانیم باز کنیم، چون پشه ها وراد خانه می شوند، یک روز خوش نداریم. 
همسایه دیگری گفت: ساکنین بلوک راه آهن 20 میلیون تومان پرداخت کرده اند و ما با پارکینگ30 میلیون تومان و بدون پارکینگ25میلیون تومان پرداخت کرده ایم. بلوک راه آهن با این مبلغ منازل را کابینت، آسانسور و حتی دیوار کشیده و همراه با پارکینگ، محوطه سازی و سنگ فرش کرده به آنها تحویل داده اند. ما هم بدون پارکینگ، بدون کابینت، بدون سنگ فرش شده و با این وضعیت سپتیک تحویلمان داده اند. پس از گذشت مدتی ساکنین بلوکهای راه آهن نزد ما آمدند که بخاطر اعتراض شماها می خواهند 5 میلیون دیگر از ما بگیرند؛ به دلیل اینکه ما 10میلیون بیشتر پرداخت کرده ایم؛ اگر زمان ساخت این ساختمانها ناظری مانند راه آهن به هزینه ها نظارت داشت اینگونه کوتاهی نمی کردند. ماهیانه 15 هزارتومان تومان بابت سپتیک پرداخت می کنیم، ولی نمی دانیم چرا هیچ فرقی نمی کند همه ما پرداخت می کنیم به غیر از بلوک 10 به بعد که نه بویش را استشمام می کنند نه صدا و نه پشه ای به آنها آسیب می زند؛ در صورتیکه این سپتیک برای فاضلاب آنها هم می باشد. برای از بین بردن حشرات موزی زیاد حشره کش مصرف می کنم، حتی حشره کش برقی گرفته ایم. شب که می شود لحظه به لحظه صدا می دهد و حشره می کشد، حتی درب هواکش های سرویس های بهداشتیمان را توری گرفته ایم، شبها در پاگرد راهروهایمان هزاران پشه تجمع می کنند و شبها برای گذر از راهرو با چراغ خاموش می گذریم که پشه ها به داخل نیایند.
وی افزود: بعضی مواقع هنگام کار  لجن ها را کنار می ریزند که پشه های زیادی تجمع می کنند. یکبار شاهد این صحنه بودم که یک نفر شیلنگ را در محوطه رهاکرده بود و مایع نجاست تمام محوطه را فرا گرفته بود، حتی محلی که گام برمی داشتیم، ما مسلمان هستیم و نجاست سرمان میشود به دلیل اینکه لباسمان نجس نشود آن قسمت را سیمان کردیم که دیگر خاک نباشد. همه اینها میکروب می باشد و هزاران بیماری که به مروز زمان دچار خواهیم شد. 
آیا من پولم را رنگا رنگ داده ام که آنهاکاشی منازل ما را رنگارنگ کار کرده اند
زن دیگری اظهار داشت: غیراستاندارد بودن ساختمان ها دیگر گردن خودشان، می خواستم دیوار را بردارم یکی از همین دست اندرکاران ساخت این ساختمان ها گفت: دیوار یک لایه نازک از سیمان است و برداشتن دیوار سخت است؛ در صورتیکه پول کامل را از ما گرفتند و کاشی های کارشده در منزلهایمان بی کیفیت ترین کاشیهاست آیا من پولم را رنگا رنگ پرداخت کرده ام که آنهاکاشی منازل ما را رنگارنگ کار کرده اند؛ اگر شما به سرویس های بهداشتی مسجد مسکن مهر مراجعه کنید از ظاهر آن خواهید فهمید که کاشیهایش از کیفیت بالاتری برخوردارند، حتی زیبایی هم دارند؛ چرا باید در منزل ما این چنین کاشیهایی کار کنند.
 یکی از ساکنین معترض تصریح کرد: به ما اعلام شده، باید برای هر واحد سالی 18هزارتومان اجاره بابت زمین ها پرداخت کنیم، روی چه حسابی ما باید این مبلغ را پرداخت کنیم؟ این منازل که زمین هایش دولتی است و قسط، بو تعفن و غم آن برای ما می باشد، حتی 3 برابر از ما پول گرفته اند دیگر این مبلغ را برای چه می خواهند از ما بگیرند؛ در ضمن از یکی از همین دوستانشان شنیده ایم که باید همراه با هر واحدی یک کولر تحویل ما می داده اند که متأسفانه ما کولری ندیده ایم چه اندازه میلگرد 600الی 700 میلیون وسیله که اگر بیشتر نباشد مطمئنیم که کمتر نبوده در این مکانها بوده که الان نیست. هرچه ضایعات بود بار زدند بردند. 
وی افزود: همان اوایل چندنفر در حال بار زدن و بردن وسایل بودند که یکی دیگر از همانها آمد و جلویشان را گرفت این را باچشم خودمان دیدیم وآنها را می شناختیم، اینجا تابلو برق داشته تابلوها را پنهان کرده بودند و چندنفری از ساکنین تابلوها را از نزدیک مشاهده کرده بودند؛ درصورتیکه به ما گفته بودند خودتان باید تابلو برق بخرید و مقدار زیادی لوازم از کلید و پریز گرفته تا میله و..... اضافه آمد. مدتی پیش با ما تماس گرفته و گفتند باید 5میلیون تومان بابت آسانسور و محوطه سازی پرداخت کنید. با گریه گفتیم پول نداریم که معرفیمان کردند بانک برای گرفتن وام، هنوز اقساط وامهایمان پایان سال 1395 تمام می شود که دوباره از ما پول برای آسانسور گرفتند.
وی عنوان کرد: در ابتدا از ما 25میلیون تومان نقد گرفتند که این مبلغ را 7سال نگه داشتند و کار نکردند که 7میلیون دیرکرد از ما گرفته اند که با سودش می شود 48میلیون تومان، برای ما این مبلغ بعنوان دیرکرد زیاد است؛ اگر ناچار نبودیم اینجا زندگی نمی کردیم؛ اگر سود آن را هم در نظر نگیریم کلاً 62میلیون تومان پرداخت کرده ایم که در آن سالهایی که ما آن پولها راپرداخت کرده ایم در بافق میتوانستیم به راحتی یک خانه برای خودمان بسازیم به راحتی می توانستیم خانه سند دار بگیریم. آقایان به بهانه ای که خانه را می خواهند تحویل ما بدهند 3 ماهی یکبار زنگ می زدند که بیایید تحویلتان بدهیم. هر زمان که می رفتیم در خواست پول می کردند و وعده 6 ماه دیگر به ما می دادند با بدبختی خانه ها را تحویل دادند.
یکی دیگر از ساکنین گفت: ساکنین 5 بلوک اول خیلی سختی می کشند. آن بلوکهایی که شارژ نمی دهند نفس می کشند. تابستان پارسال خیلی خوب بود اصلاً بویی استشمام نمی کردیم موادی درون آن ریخته اند؛ ولی امسال یک ماه قبل از عید این بو استشمام می شد؛ قبلاً مرتب این لجن ها را جمع آوری می کردند حال چندماهی است گفته اند ماهیانه هر بلوک 100هزار تومان برای شخصی که نظافت این سپتیک ها را انجام می دهد پرداخت کنید. 
فرد دیگری گفت: سال 88 به همه ارگانهای مرتبط زنگ زدم؛ ولی همه مرا پاس دادند و متوجه شدم نمی توانیم از آنها شاکی شده و قرار نیست کسی به دل ما برسد. 
وی افزود: ما از سال 1385 تمام رسیدهایمان را داریم هر زمان هر مبلغی را پرداخت کرده ایم هر زمان که از ما درخواست پول کرده اند ما با وام گرفتن و قرض گرفتن و باهزار مشکل آن پول را تهیه کرده ایم و واریز کرده ایم آخر اینگونه و با این همه مشکل خانه دار شده ایم، باید کارشناسی قرار می دادند و از همان اول بلوک به بلوک تحویل می دادند نه اینکه تمام بلوکها را بخواهند باهم با این هم کاستی تحویل بدهند.