هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل

مردم قدرشناس هستند

مردم قدرشناس هستند


مردم قدرشناس هستند

حوادث اخیر بافق نشان داد که مردم همان گونه که در تمامی صحنه های انقلاب و پس از آن حضور داشتند در مسایل شهری و اجتماعی خود نیز حضوری موثر دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که مردم از بینش و آگاهی بالایی برخوردار هستند و تمامی حرکات و رفتارهای پیرامون خود را رصد می کنند. 
درس این چند روزه چیزی نبود جز آن که مردم به خوبی اعلام کردند پشت سر مسئولانی که با آنها و برای آنها باشند ایستاده اند و حاضر هستند تا جان و مال خود را در راه اهداف بلند آنان اهداء کنند. بیانات امام جمعه بافق و حضور پر صلابت نیروهای بسیج برای حل این اعتراضات نشان از آن داشته و دارد که نخواهند گذاشت تا بی فکری برخی لطمات جبران ناپذیری به بار آورد! 
در کلام و سیره بزرگان دین به صراحت آمده هرگاه میان مردم و مسئولان فاصله ای بیفتد بسیاری از مشکلات بروز خواهد نمود.  امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه ای به فرماندار مکه می نویسند:" نباید میان تو و مردم، واسطه و سفیری جز زبانت و حاجب و پرده داری جز چهره ات باشد." که اگر چنین شد تباهی و نابودی دامن مسئول را خواهد گرفت و آن گاه جامعه به جای پیشرفت و توسعه مسیری ناکجاآباد را در پیش خواهد گرفت. 
وقتی مسئولی بدون واهمه با مردمش سخن بگوید باعث خواهد شد تا درجان و روح آنها نفوذ پیدا کند؛ این جاست که نه تنها بر مردم بلکه بر روح و جان آنان نیز حاکم خواهد بود. حضرت علی (ع) در نامه‌ای خطاب به مالک اشتر چنین دستور می‌دهد:‌«برای شنیدن سخنان کسانی که حاجت و گرفتاری دارند، زمانی از وقت خود را اختصاص ده که با ایشان بنشینی و بدون داشتن محافظ، در کمال فروتنی، کلامشان را بشنوی.» ایشان در ادامه این نامه می‌آورند: «نگذار زمان دور بودن تو از مردم طولانی شود» وقتی این زمان به درازا بینجامد کبر و غرور خودنمایی می‌کند.  از این رو هست که مسئولانی با مردم و برای آنان کار و خدمت کنند؛ همیشه در قلب و روح مردم تأثیرگذار هستند. اینجاست که مردم خود قدردان مسئولانی خواهند بود که برای‌شان خدمتی کرده باشد.
محمدحسین تشکری