هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مدیریت جهادی، حلقه گمشده!

مدیریت جهادی، حلقه گمشده!


مدیریت جهادی، حلقه گمشده!

از کلیدواژه‌های اصلی شعار امسال مدیریت جهادی است که به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی مطرح شده است. به نظر می‌رسد مدت هاست که سیاستگذاران و مسئولان رده بالای کشوری از مدیریت جهادی فاصله گرفته‌اند و در مقوله اقتصاد و فرهنگ به دنبال راه‌حل‌های کوتاه مدت می‌گردند و رفتار سست یا بدون تدبیر آنان باعث شده که اخیراً مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای حل و فصل امور قضایای شهرمان خطاب به مسئولان بگویند: « به داد مردم برسید...»
چرا اینگونه شده است؟
پاسخ آنکه دیر زمانی است که مدیریت در کشور سیاسی و حزبی شده است و سلایق سیاسی افراد را به منصب‌های مدیریتی می‌رساند به گونه‌ای که این مدیران در مواجهه با مشکلات اقتصادی و فرهنگی و خواسته‌های مشروع مردم نمی‌توانند منافع ملی را بر منافع حزب خود ترجیح دهند.
بدون شک در نظام اسلامی ما برای پاسخگو بودن به مطالبات مردم حلقه گمشده‌ای وجود دارد که به «مدیریت جهادی» تعبیر می‌شود.
مسلّم است که روحیه جهادی در مدیران به گرایش آنان به الگوسازی از فرهنگ علوی و فاطمی و تغییر در باورهای مادی آنان بستگی دارد. پس تا افراد خود ساخته و ارزشی در رأس مدیریت‌ها نباشند دغدغه‌های اقتصادی و فرهنگی پابرجاست و هر لحظه شاهد زایش مافیای ثروت و قدرت خواهیم بود!
و کلام آخر اینکه: مدیریت جهادی با اخلاص، تلاش مضاعف فراتر از مسئولیت و امکانات موجود، پاسخگو بودن به نیازهای مردم و احقاق حقوق آنان در کنار عزم ملی می‌تواند به عنوان راهکار اساسی، عینیت پیدا کند. به امید ایجاد انقلاب  مدیریتی در سایه گرایش به اخلاق و فرهنگ اسلامی.
محمدرضا  ابراهیمی