هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مدیران مدرسه نباید مغازه خاصی را برای خرید فرم مدرسه به اولیاء معرفی کنند

مدیران مدرسه نباید مغازه خاصی را برای خرید فرم مدرسه به اولیاء معرفی کنند


مدیران مدرسه نباید مغازه خاصی را برای خرید فرم مدرسه به اولیاء معرفی کنند

زمانی که خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان خود به مدارس مراجعه می کنند از سوی مدارس فرم مدرسه به آنها معرفی می شود تا از فروشگاه ها تهیه نمایند. خانواده هایی که برای تهیه فرم مدرسه به فروشگاه های شهرستان بافق مراجعه کرده بودند با تفاوت قیمت فرم های مدرسه در بین مغازه داران مواجه شدند که خبرنگار هفته نامه افق کویر به منظور پیگیری این مسئله به چند مغازه مراجعه کرده و با قیمتهای مختلف از متری 6200 بگیر تا6500 و 6800 تومان برخورد نمود که برخی از صاحبان مغازه‌ها  قیمت بالاتر را حاکی از کیفیت پارچه می دانستند.
محمود کریمی یکی از بزازان شهر در این خصوص گفت: مسئله ای که چندین سال درگیر آن هستیم، این است که مدیران برای اینکه دانش آموزانشان فرم مدرسه تهیه کنند مغازه های خاصی را معرفی می کنند؛ وقتی مغازه خاصی شد این می شود انحصاری، وقتی فروش فرم مدرسه به انحصار یک مغازه در آید، آن مغازه دار می تواند همه کار انجام دهد؛ یعنی جنس درجه 2 را بجای درجه 1 بفروشد، یا جنس درجه یک نباشد، و یا اینکه حتماً فروش نقدی باشد و اصلاً نسیه ندهد؛ حتی اگر مشتری نتواند همان موقع هزینه اش را پرداخت کند. مدیر اولیای دانش آموز را مجبور می کنند از مغازه خاصی حتی با قیمت بیشتر فرم مدرسه را تهیه کنند.
وی افزود: من و چند مغازه داری که فرم مدارس داریم، همه به اتفاق هم به نزد رئیس آموزش و پرورش رفتیم و رئیس آن اداره همه مدیران را خواسته و به آنها تذکر دادند و این که به هیچ وجه نباید مغازه خاصی را برای خرید فرم مدرسه به مردم معرفی کنند.
کریمی تصریح نمود: مشتریانی هستند که رنگ فرم را از من می پرسند و می گویند می خواهیم برویم فرم را از مشهد بگیریم، از یزد بگیریم، یکی دیگر می خواهد دوخته بخرد و ... . مدیران بالاجبار تأکید می کنند که بروید از فلان مغازه بخرید. با توجه به اینکه به اصناف مراجعه کردیم و رئیس آموزش و پرورش را خواستیم و با وی نیز صحبت شده است؛ ولی تاکنون ترتیب اثر داده نشده است و همچنان مدیران، مغازه خاصی را جهت خرید فرم مدرسه معرفی می کنند؛ مثلاً نزد مدیر مدرسه (ش.ا) رفتم و از مدیر سئوال کردم که رنگ مانتو چه رنگی است؟ و مدیر جواب داد که امسال فرم ها را دوخته می خریم. وقتی رفتم مغازه چندین مشتری به من مراجعه کردند و از من می پرسیدند که پارچه مانتو مدرسه (ش.ا) را دارید؟ و معلوم شد که مدیر دروغ گفته است. بنابراین به مدیر مدرسه مجدداً مراجعه کردم و گفتم شما در جایگاه مدیر هستید و با این حال دروغ گفتید.
وی افزود: علیرغم پیگیری ها و تذکرات زیاد به مدیران، این مسئله هنوز حل نشده باقی مانده است. این مسئله اولیاء را هم بسیار آزار می دهد؛ حتی برخی مدارس فرم مدرسه را دورنگی می دوزند و رنگ دوم را طوری انتخاب می کنند که خاص باشد و فرد دیگری نداشته باشد. وقتی که من مراجعه می کنم به مدارس و رنگ فرم مدرسه را می پرسم کُد آن فرم و نام کارخانه را هم به دیگر مغازه داران می دهم و اصراری ندارم که حتماً از مغازه من خرید شود. حرف ما این است که انحصاری نباشد. تاکنون مراجعات زیادی به اصناف و آموزش و پرورش داشته ایم.
این مغازه دار افزود: در جریان هستید، سالهاست جنس تعاونی در ایران وجود ندارد؛ چرا از کلمه تعاونی سوء استفاده کنیم؟! شخصاً از منزل زنگ مدیران می زدم و بعنوان اولیای دانش آموز از آنها رنگ فرم مدرسه را می‌پرسیدم. همه معلمان از گفتن رنگ خودداری می کنند و فقط می گویند فلان مغازه رنگ مورد نظر را دارد. مجدد به رئیس آموزش و پرورش بافق مراجعه کردم، وی دوباره به آن‌ها تذکر داد؛ ولی همچنان این رویه مدیران ادامه دارد و آموزش و پرورش نتوانسته از این امر جلوگیری کند.
برای پیگیری مسئله نرخ‌های متفاوت فرم‌های مدارس، خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر مسئله را از سوی مجمع امور صنفی شهرستان بافق جویا شد عباس حاجی حسنی کارمند مجمع امور صنف در این باره گفت: برخی از مغازه داران به خاطر رقابتی که بین خود دارند درصد سود را کمتر در نظر می گیرند و یا این که جنس خود را از عمده فروشی به صورت کلی تهیه کرده و از همین طریق می توانند پارچه را ارزان تر خریداری نمایند و در نهایت با نرخ کمتر به فروش برسانند. 
در ادامه این گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر موضوع مکلف شدن اولیاء دانش آموزان توسط برخی مدیران مدارس برای تهیه فرم مدارس از مغازه ای خاص را با رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان بافق در میان گذاشت علی اصغر رنجبر گفت: جلسه ای با مدیران شهرستان داشتیم و متذکر شده ایم حق این که اولیاء را مکلف نمایند تا از مغازه خاصی خرید نمایند را ندارند. نمونه پارچه را می توانند به ولی دانش آموز بدهند تا به اختیار خود پارچه فرم را تهیه کند.
وی ادامه داد: مغازه داران می‌توانند برای فروش خود تبلیغات داشته باشند. ما نیز نمی توانیم جلوی این کار را بگیریم. اگر به صورت مستند نام مدرسه یا مدیری که در این مورد تخطی کرده مورد نظر دارند می توانند به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده و اطمینان داشته باشند با قاطعیت با این موارد برخورد خواهد شد.                          راضیه بیکی