هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

لوله‌های فنری عامل 70 درصد گازگرفتگی‌هاست

لوله‌های فنری عامل 70 درصد گازگرفتگی‌هاست



معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی یزد با بیان این که 70 درصد از گازگرفتگی‌ها مربوط به استفاده از لوله‌های فنری در اتصالات وسایل گرمایشی است، گفت: این نوع لوله‌ها فاقد اتصالات محکمی هستند و به مرور زمان اتصالات آنها سست و منجر به نشت گاز به داخل ساختمان می‌شوند.
«محمدرضا رحیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با اهمیت رعایت  ایمنی در نصب وسایل گرمایشی با توجه به سرمای زمستان، اظهار کرد: استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و رعایت نکات ایمنی یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از گازگرفتی و مسمومیت‌های با گاز مونوکسید کربن است .
وی عامل 70 درصد گازگرفتگی‌ها را مربوط به استفاده از لوله‌های فنری در تاسیسات گرمایشی ساختمان‌ها دانست و گفت: لوله‌های فنری اتصالات محکمی ندارند و اتصالات آنها در صورتی که در داخل ساختمان استفاده شوند به مرور زمان سست و باعث نشت گاز به داخل ساختمان می‌شوند .
معاون عملیات آتش‌نشانی یزد از دیگر نکات ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی را کسب اطمینان از باز بودن مسیر دودکش‌ها ذکر کرد و افزود: افراد باید قبل از نصب بخاری از نصب صحیح دودکش‌ها و بازبودن مسیرها مطمئن شوند.
به گفته وی، بخاری باید با رعایت فاصله درست از دیوار نصب شود و لوله‌های دودکش بخاری نیز از دیوار فاصله استاندارد داشته باشد و همانطور که اشاره شد نیز در داخل ساختمان به هیچ وجه از لوله‌های فنری استفاده نشود.
وی با تاکید بر این که وسایل دیگری مانند گاز اجاق‌پزی و آبگرمکن‌های دیواری نیز باعث ایجاد مسمومیت ناشی از گازگرفتگی می‌شوند، اظهار کرد: این وسایل نیز در صورتی که ناقص بسوزند و به صورت غیر استاندارد نصب شوند با تولید گاز مونکسید کربن به ایجاد مسمومیت افراد منجر می‌شوند.
رحیمی به رانندگان و مسافران وسایل نقلیه نیز متذکر شد که به هیچ عنوان از وسایل گرمایشی مانند گاز اجاق‌پزی، پیک نیک و انواع دیگر وسایل گرمایشی چون زغال برای گرم کردن داخل خودرو استفاده نکنند .
این مسئول در پایان نیز به شهروندان توصیه کرد که در هنگام ترک منزل برای مدت طولانی به ویژه در مواقع مسافرت حتماً فلکه اصلی گاز را قطع و از خاموش بودن وسایل گرمایشی و قطع شدن کامل گاز، اطمینان حاصل کنند.