هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قراردادهای بانکی با سود یک طرفه

قراردادهای بانکی با سود یک طرفه



الهام نصیرزاده|  به گزارش هفته نامه افق کویرمجید شمس یکی از افرادی که هنگام گرفتن وام و پیگیری هایش به مشکلاتی برخورد کرده بود با حضور در محل دفتر هفته نامه به بیان اقدامات صورت گرفته و پاسخهایی که دریافت کرده است، پرداخت.
وی گفت: 11شهریور ماه سال جاری برای دریافت تصویری از قرارداد منعقده عقود اسلامی به بانک مراجعه نمودم که مسئولین تسهیلات و بازرس اعزامی از یزد از نحویل یکسری کپی از قرارداد به من خودداری کردند و گفتند لازم به آوردن نامه ای از سوی قوه قضائیه است که بنده نامه ای نوشته و خدمت دادستان بردم که با کمال تعجب از رویت این درخواست گفتند ربطی به قوه قضاییه ندارد.
وی افزود: مجدد به بانک مراجعه کردم و بازرس به من گفت: بروم شکایت کنم تا نماینده بانک حضور یابد و در صورت صلاحدید یک نسخه از قرارداد را در اختیار من بگذارند. 
شمس تصریح کرد: بعد از گذشت چندماه طی شکوائیه علیه این بانک به بازرسی کل کشور 15 برگ از تصویر قرار داد منعقده را برای بنده فرستادند که در ماده 29 قانون به صراحت نوشته شده(این قرار داد در 29 ماده و9 تبصره تنظیم و به رویت کامل بانک، شریک، ضامن رضا متین و وثیقه گذاران رسید و ایشان ضمن اقرار به اطلاع و آگاهی کامل از مفاد این قرارداد و پذیرش تبعات حقوقی و قانونی ناشی از آن به امضای تمامی صفحات آن مبادرت نمودند و یک نسخه از این قرارداد به هریک از آنها تسلیم گردید.)
وی اظهار داشت: این تخلف آشکار ظاهراً در تمام بانکها مرسوم است تا به حال بنده کسی را ندیدم یا نشنیدم که وام از بانکی گرفته باشد و لکن یک نسخه قرارداد از تمامی صفحات امضاشده دریافت کرده باشد. 
مجید شمس لاری در ادامه درخصوص محتویات قرارداد گفت: محتویات قرارداد بانکی به منظور اخذ تسهیلات با این تبلیغ و در راستای جلب و فریب مشتری هیچکس تابحال قرارداد مطالعه نکرده و اگرهم مطالعه کند برای مثال وام گیرنده بگوید این ماده را قبول ندارم اصلاً وامی به فرد نمی دهند قرارداد منعقده به اصطلاح عقود اسلامی نام گرفته است.
وی ادامه داد: قراداد صددرصد به سود بانک نوشته شده و یک طرفه می باشد؛ چگونه بانک با شما قرار داد می بندد که تمامی سود از آن خود و تمامی ضرر و زیان از آن شماست. 
وی گفت: قید نام شریک رنگ و رو دادن به ربا و از بین بردن آن است؛ لکن به موضوع این بی عدالتی شایان توجه است و مردم از آن بی خبرند. این عوام فریبی است و مردم جرأت مقابله با آن را ندارند؛ زیرا دیگر وامی به آنها تعلق نمی گیرد. این موضوع را بنده پیگیری نمودم و به تمامی مقامات ذیصلاح از بافق تا یزد و تهران نامه نوشتم که ناباورانه در ماده 1 قرارداد آمده این قراداد براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا(بهره)مصوب مجلس شورای اسلامی ایران و آیین نامه ها،دستورالعمل ها و بخشنامه ها ی ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،بین امضاکنندگان زیر منعقد می گردد.
وی اظهار داشت: بانک در جوابیه بازرسی کل کشور آورده است تسهیلات مذکور در قالب مشارکت مدنی موضوع اطلاعیه 2/1/88 مورخ 12/3/95 اداره کل برنامه ریزی و اعتباری اعطا گردیده است طبق مفاد اطلاعیه مذکور تسهیلات مشارکت مدنی ویژه جهت حمایت از بخشهای مختلف اقتصادی از جمله واحدهای تولیدی صنعتی و خدماتی از طریق تقویت جریان نقدینگی و تأمین سرمایه در گردش و ثابت موردنیاز براساس شرایط اعتباری مشتری در بازه زمانی.
وی افزود: مراجعینی که جهت دریافت وام اقدام می کنند مفاد قراداد در هرچند برگ مطالعه و محاسبه کنند، حتی چند بار بخوانند و بعد امضا کنند، بموجب قانون یک نسخه از هر چند برگی که تنظیم می شود بانک موظف هستند در اختیار شما بگذارد؛ سعی کنید قبل از امضا این برگها از تمامی موادهای آنها باخبرشوید و بدانید رقمی که به شما اعلام می کنند سود تسهیلات شما نیست.