هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قبل از تشکیل محیط زیست مردم نگهبان طبیعت بوده اند

قبل از تشکیل محیط زیست مردم نگهبان طبیعت بوده اند



راضيه بيکي| به گزارش هفته نامه افق کوير؛ شوراها و دهياران منطقه سبزدشت شهرستان بافق در ديدار با سيد مهدي طلايي مقدم فرماندار شهرستان بافق به کندي روند راه اندازي جاده گزوييه اعتراض نمودند.

حاج غلامرضا عبداللهي يکي از اعضاي شوراي روستاي شيطور در گفتگويي به هفته نامه افق کوير پيرامون اين موضوع گفت: جاده گزوييه يکي از خواسته هاي بحق و ديرينه مردم است. آباء و اجداد ما در اين جاده تردد داشتند. حدود 40 کيلومتر راه براي مردم نزديکتر خواهد شد. در پاسخ به موضع گيري محيط زيست بايد اعلام کنم قبل از تشکيل محيط زيست مردم نگهبان طبيعت بوده اند. اين گفته را با ارائه مدرک و مستندات بيان مي نمايم.

وي افزود: ما خود حامي طبيعت اطراف خود و گونه هاي نادر مي باشيم. حاضريم به عنوان محيط بان افتخاري از جاده گزوييه که قدمت چندين ساله دارد محافظت کنيم. اين جاده مي تواند با درايت به منطقه گردشگري تبديل شود. منطقه سيزدشت 5000 نفر جمعيت دارد و تردد در جاده کنوني به علت وجود معادن و ماشين الآت سنگين خطرات جاني زيادي براي مردم در برداشته است.در ادامه فرماندار ضمن خداقوت به مردم منطقه سبزدشت گفت: تنها دهستاني است که در شهرستان بافق با توجه به مصوبه دولت محروم مي باشد. در سند چشم انداز شهرستان جاده گزوييه يکي از مباحثي بود که تأکيد زيادي بر آن شده است، حتي در روزي که براي جلسه توديع و معارفه به بافق مي آمدم در مسير راه دکتر طالبي معاون سياسي، امنيتي استانداري موضوع را مطرح نمود.

وي بيان نمود: در اين زمينه بايد اطلاعات دقيق داشت هر تصميم گيري با اطلاعات غلط نادرست خواهد بود. واقعيت اين است که بي سليقه گري از سوي محيط زيست انجام شده و حتي ناهماهنگي هايي در اين مجموعه وجود دارد و باعث گله مندي گرديده است. بايد با مستندات اعلام گردد که يوز آسيايي در اين منطقه وجو دارد.

فرماندار اظهار داشت: در اولين گام بايد حساسيت محيط زيست را متعادل کرد. قرار نيست وعده و وعيد داده شود؛ اگر مدارک ارائه گردد زيستگاه يوز آسيايي هست و تردد در اين جاده به زيان گونه ها خواهد بود جاده بسته مي شود تا از گونه هاي نادر محافظت بعمل آيد و اگر صحبت ها غير کارشناسي باشد شرايط متفاوت مي گردد.

طلايي مقدم عنوان کرد: محيط زيست، شوراها و دهياران منطقه بايد در مواضع خود تغيير دهند ضمن اين که تأکيد مي کنم بي سليقه گري محيط زيست باعث حساسيت مي شود و تا اين لحظه مستندي از سوي محيط زيست ارائه نگرديده است. هنر اين است در رفتارها دقت بيشتري بعمل آيد و همراه و هم سو با يکديگر گام برداريم. وي با بيان اين که اميدوارم جاده گزوييه پتانسيل خوبي براي گردشگري باشد افزود: جاده سيروس آباد ابنيه فني سنگيني دارد و هزينه بسياري مي تواند در برداشته باشد. جاده گزوييه بر پايه نظرات محيط زيست مي تواند اتفاقات خوب و ارزنده اي رخ دهد. تا زماني که در فرمانداري بافق هستم پيگيري پيرامون اين جاده انجام خواهد گرفت. معتقدم هيچ راهکاري براي کمک به مردم منطقه به غير از احداث جاده گزوئيه نيست. طرح هدفمند و کليدي در منطقه جاده گزوئيه مي باشد، اما با تعريف کردن کار و حفاظت از طبيعت.

وي بيان کرد: باعث نشويد موضع گيري صورت گيرد با متانت و سعه صدر موضوع پيگيري شود.درپايان مقرر گرديد دوشنبه هفته آينده جلسه اي با فرماندار، بخشدار مرکزي، اداره محيط زيست و شوراها و دهياران برگزار گردد. دهياران و شوراهاي حاضر در جلسه صجبت ها و قول هاي داده شده دخيل عباس زارع زاده نماينده مردم بافق، بهاباد، مهريز، ابرکوه و خاتم در مجلس شوراي اسلامي مبني بر اتمام جاده تا پايان سال 93را بيان کردند. به همين منظور هفته نامه افق کوير گفتگويي با نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين موضوع انجام داد. وي گفت: تلاش مي کنم اين جاده راه اندازي شود. زير ساخت آماده هست و با کمک فرمانداري قير بايد خريداري شده و کار به اتمام برسد.