هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فواید حجاب بر تحقق امنیت اجتماعی

فواید حجاب بر تحقق امنیت اجتماعی



از جمله مصادیق امنیت که دغدغه حفظ و حراست آن همیشه احساس شده حجاب زن است که علاوه بر حفظ وی و گرم شدن کانون خانواده به او احساس امنیت و آرامش بخشیده و مانع از دست دادن عِرض و ناموس او می شود مسئله حجاب و ضرورت ان در ادیان الهی اثبات گشته و برای یک زن نه؛ تنها محدودیت و حصار نیست بلکه همواره نشانه ای از تمدن و شعور فرهنگی او بوده و با تحکیم پیوندهای خانوادگی زمینه های توسعه بیشتر در جامعه را نیز فراهم خواهد ساخت. اسلام حجاب را علاوه بر دست یافتن به آرامش روانی،استحکام پیوند خانوادگی و احترام به زن از مصادیق مهم تحقق امنیت فردی و اجتماعی در جامعه معرفی کرده است. در فواید حجاب بر گسترش امنیت اجتماعی موارد بسیاری بشمرده اند که از آن جمله می توان به مصونیت، آرامش و امنیت زن، ایجاد آرامش روانی میان افراد جامعه، جلوگیری از تحرک و تهییج جنسی و خنثی نمودن لذایذ نفسانی، کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار، حضور معنوی زنان و مردان در محیط اجتماعی، حفظ ارزش های انسانی همچون عفت، متانت، مصونیت زنان در زمان ها و مکان ها و از بین بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و مبارزه با تهاجم فرهنگی اشاره کرد.
فواید حجاب بر تحقق امنیت اجتماعی
1-ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه
نفس آدمی دریایی از خواسته ها و تمایلات است زمانی که به چیزی رغبت پیدا می کند همانند دریا، توفانی و تنها راه آرام شدن جزر ومد این دریا رسیدن او به خواسته خویش است لذا برای جلوگیری از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت فرسایی حجاب، داروی درمان کننده و موجد امنیت روحی است و همانطور که یک بانوی تازه مسلمان آمریکایی می گوید: سلامت روح مرد و جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل انکار دارد.
2-حفظ استیفای نیروی کار
اسلام با التفات به مسئله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می خواهد که محیط اجتماع از لذت های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را به جهت حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضور معنوی در محل کار بگشاید در مقابل بی حجابی و بد حجابی باعث سوق دادن از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه تعضیف روحیه نیرویی کار افراد جامعه و بر هم زدن امنیت اجتماعی آن می شود.
3-مبارزه با تهاجم فرهنگی
درک رابطه میان حجاب  و امنیت اجتماعی فواید بسیار ارزشمندی را به جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می دهد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
-حجاب باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می شود.
-حجاب جوانان را جهت تقویت روحیه، و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل به شرکت در فعالیت های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می سازد.
-حفظ حجاب نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می شود بلکه به جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی مسئولان را از واردات کالای تجملی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می نماید بدین ترتیب می توان به علل وجوب حجاب و پوشش پی برد و اهمیت آن را درک نمود چرا که رعایت حجاب و جلوگیری از تحریکات جنسی زمینه ساز رشد و تعالی افراد و ارتقای امنیت در دو سطح فردی و اجتماعی در رواج بد حجابی و بی حجابی تهدیدی برای سلامت دینی و اخلاقی جامعه و خانواده ها و از عوامل افول و زوال امنیت است بنابراین با حجاب است که زن مسلمان امنیت پیدا کرده و در فضایی سالم به انجام مسئولیت ها و وظایف خویش اهتمام می ورزد.   

 

پروین فضائلی