هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ضروری بودن مجوز جهت هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی

ضروری بودن مجوز جهت هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی



الهام نصیرزاده | به گزارش هفته نامه افق کویر حمید عسکری رییس اداره جهاد کشاورزی بافق طی گفتگویی به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ داد.
عسکری در پاسخ به این پرسش که در چه محدودهای مجوز خانه کارگری یا همان خانه باغ داده می شود؟ گفت: مجوز به تمامی زمینهای کشاورزی که بایر باشد داده می شود؛ مثلاً زمینی که 20الی30 سال پیش کشت شده، ولی درحال حاضر افتاده همان قانون زارع باغی برروی آن اعمال می گردد و مجوز آن به دو صورت است؛ زمین کمتر از 2000متر نباشد و درخت داشته باشد و کشاورز به عنوان خانه کارگری جهت نگهداری لوازم کشاورزی خود احداث کند، باید به مدیریت جهاد کشاورزی درخواست دهد همکاران ما از محل بازدید می‌نمایند. طبق قانون از ارگان های مربوطه استعلام می شود تا زمین دولتی نباشد سپس مجوز آن صادر می شود. خانه کارگری باید حتماً سند داشته باشد ما خانه ای به نام خانه باغ نداریم و مساحت خانه کارگری 30 تا 50 متر است. 
 وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سرقت هایی که صورت می گیرد علت ندادن مجوز جهت چهار دیوار نمودن مزارع چیست؟ افزود: فرد درصورتی می تواند مزرعه خود را طبق قانون دیوار بکشد که 25هزار متر مربع زمین داشته باشد و هنگامی که چهار دیوار می‌‌گردد، باید 80 سانتی متر دیوار و مابقی را فنس بکشد. توصیه ما به افرادی که قصد خرید زمینهای مزروعی را دارند این است که حتماً در محدوده بودن و یا دولتی و غیر دولتی بودن آن را استعلام نمایند. نکته دیگر اینکه اراضی نباید خرد گردد افراد سودجویی هستند که زمین هایی با5 هزارمترمربع و باقیمت پایین خریداری نموده و سپس به قطعه های 200 متری قطعه بندی می کنند و با قیمت بالا می فروشند و خریداران در نهایت هنگام گرفتن سند با مشکل جدی مواجه می شوند. 
رییس جهاد کشاورزی بافق در ادامه پیرامون جنسیت درختهای خرما که توزیع می گردد تصریح کرد: درخت خرما و پسته تا زمانیکه به بار ننشیند جنسیت آن مشخص نمی شود. 
وی در پایان در توصیه ای به شهروندان اظهار داشت: طبق قانونی که سال 1374 مصوب و سال 1385 اصلاح شده است افراد جهت هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی حتماً مجوز بگیرند و با جهاد کشاورزی همکاری کنند تا دچار مشکل نشوند. طبق قانون هر گونه خدمات زیر بنایی از قبیل آب، برق، گاز و تلفن در زمین مزارع و باغات باید با مجوز کمیسیون جهاد باشد غیر از این دستگاه تخلف می گیرد.