هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شهری که فقط برای افراد سالم ساخته شود شهر خوبی نیست!

شهری که فقط برای افراد سالم ساخته شود شهر خوبی نیست!


جوادیان مدیر کل امور اجتماعی استان یزد عنوان نمود:

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ روز سه شنبه 1 مهر نشست بیماری خاص با حضور مدیر کل امور اجتماعی، فرماندار شهرستان بافق و اعضای کمیته بیماری های خاص در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
در ابتدا جوادیان مدیر کل امور اجتماعی استان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک بازگشایی مدارس گفت: کمیته بیماری های خاص قبلاً به صورت استانی و به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری اداره می گردید.
وی افزود: با توجه به شرایطی که بیماران خاص دارند و از نظر تردد و اجتماعی مشکلاتی به وجود آمده بود کمیته در شهرستان ها تشکیل شد.
جوادیان بیان کرد: بیماریهای خاص به یک خیزش اجتماعی برای مدیریت و درمان نیاز دارد. بیماری نیست که فقط خانواده را درگیر آن کند، نیاز هست همه جامعه بیماران را به عنوان اعضای خانواده ای بزرگتر ببینند و به یاری آنان بشتابند.
وی گفت: درمان با هزینه بالا روبرو است و کمک به بازگرداندن و احیایی بیماران در زمینه های مشارکت اجتماعی باید مد نظر باشد. زمینه ها باید به گونه ای باشد که روح زندگی در آنان دمیده شود و در حوزه های آموزشی به شکل خاص توجه شود.
جوادیان ادامه داد: رسالت تمام دولتمردان در دنیا شتافتن به کسانی هست که نیازمند می باشند. مسئولان جامعه سعی کنند به بیماران و معلولان نزدیک شوند شهری که فقط برای افراد سالم ساخته شود شهر خوبی نیست مسایل مربوط به افراد بیمار را باید در نظر گرفت. کمیته بیماری های خاص نسبت به این قضایا حساسیت نشان دهد.
در ادامه رضا خواجه سروی نایب رییس کانون هموفیلی استان یزد گفت: در استان یزد 157 بیمار هموفیلی هست که تعداد 14 نفر متعلق به بافق می باشد. بیماری هموفیلی بیماری ارثی و خونی می باشد و بسته به شدت بیماری متفاوت است.
متأسفانه بیماران بافقی هموفیلی شدید دارند که بعضاً با خونریزی زیادی صورت می گیرد و منجر به معلولیت آنان می گردد. یکی از مشکلاتی که بیماران بافقی دارند پیمودن بعد مسافت زیاد تا مرکز استان هست تا بتوانند داروی خود را تهیه نمایند.
خواجه سروی به بیماران خاص توصیه کرد تا به ورزش روی بیاورند.
فاطمه کیوانی فرد نماینده انجمن کلیه استان یزد گفت: با توجه به1050 بیماری که در استان یزد وجود دارد تعداد 21 نفر از شهرستان بافق هستند که از این تعداد 9 نفر بیماری کلیوی دیالیزی مرد و 12 نفر بیماری کلیوی دیالیزی زن داریم در بخش دیالیز بافق 7 دستگاه دیالیز است که جدیداً یک دستگاه هم از طرف دانشگاه علوم پزشکی یزد از ماه مرداد به این بیمارستان تخصیص داده شده است.  
وی افزود: مشکل بیماران بیشتر به خاطر پیوند کلیه است، چون هزینه های پیوند سنگین شده است که متاسفأنه با هزار دغدغه مالی و فکری و هزینه سنگینی که دارند پیوند کلیه می شوند و دوباره نهایتاً داروهای بعد از پیوند که باید این پیوند را نگه دارد.
در پایان جلسه کمیته بیماری های خاص صورتجلسه ای مبنی بر این که آموزش و پرورش شهرستان آمار گیری از دانش آموزان مدارس داشته باشد و آن را به فرمانداری ارائه دهند تا هزینه های تحصیلی آنان در مدارس دولتی و غیر انتفاعی رایگان باشد.
کمیته بیماری خاص موظف شد تا برای سرکشی از بیماران و خانواده هایشان برنامه ریزی نماید و برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند.
وی در مورد تسهیلات خود اشتغالی و بحث پیشگیری بیماری هموفیلی نیز قول مساعد داد.

 

راضیه بیکی