هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شبهای زنده شهر در ماه مبارک رمضان

شبهای زنده شهر در ماه مبارک رمضان



اکرم عباسی| شب روی شهر سایه می اندازد. شهر خاموش می شود. کرکره ها پایین می آید. آدم دلش می گیرد در شهر مرده، بی صدا، بی نور، خیال کن ناگهان هوس کنی در خیابانهای شهر چرخی بزنی، آدم است دیگر، گاهی بی خواب می شود. دوست دارد بزند به دل خیابان. دلش باز شود. شب؛ اما شهر را مثل خواب، برده است. کسی که هوس شبگردی کند، فوق فوقش یک چرخی با ماشین در خیابانهای سوت و کور بزند و برگردد به خانه. مگر اینکه بجنبد و قبل از ساعت 12 راهی خیابانها شود. 
فاصله کوتاه افطار تا سحر در روزهای بلند تابستان شرایطی فراهم آورده تا نیمه شبهای رمضان، حال و هوایی متفاوت به خود بگیرد. اینکه آدم بعد از ساعت 12 به خیابان برود و رستورانها و آبمیوه فروشیها را باز ببیند، آنقدر جذاب هست که ارزش شبگردی در خیابانهای شهر را داشته باشد.
اگر در شبهای غیر ماه مبارک رمضان ساعت 12 بعد نصف شب در شهر کوچکی مثل بافق، تردد خودروها را در خیابانهای شهر شاهد باشیم، حتماً باید دلیل قانع کننده ای برای آن پیدا کنیم؛ وگرنه امری غیرمعمول به نظر می رسد، اما در این ایام مبارک تردد خودروها در سطح شهر امری معمول بوده و این نشان دهنده این است که شهر در شب هم زنده است و بعضاً زنده تر از روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان!
شاید در نگاه اول به چشم هر بیننده ای این موضوع عادی باشد؛ ولی شهری که در طول یک ماه شبهای آن زنده تر و یا بهتر بگویم فعالتر است باید شرایط و مقررات آن هم نسبت به ماه های دیگر سال متفاوت باشد.
همین امر موجب شد تا هفته نامه افق کویر به سراغ شهروندان رفته و نظر آنان را نیز در این باره جویا شود. 
جوانی 23 ساله گفت: بیشتر مغازه ها بعد از افطار بسته است. افرادی که اینترنت در خانه ندارند، برای اینکه از اینترنت استفاده کنند، حتماً باید به منزل دوستان و آشنایان بروند؛ ولی اگر کافی نت ها باز باشد می توانند از امکانات آن برخوردار شوند. سینما در ماه رمضان تعطیل است در صورتی که در شهرهای دیگر نمایش فیلم های آن بعد از افطار تا سحر شروع می شود.
وی افزود: روزه داری در روزهای گرم تابستان آن هم در بافق، خیلی دشوار است؛ برای اینکه تا افطار طاقت بیاوریم، مجبوریم روزها بخوابیم به جای آن از افطار تا سحر بیدار باشیم. از مسئولین شهر می خواهیم برای این ایام برنامه ریزی داشته باشند و شبهای این یکماه را از شبهای ماه های دیگر جدا بدانند.
 زنی 35 ساله گفت: برای ورزش خانم ها امکانات مناسب نیست، شهرداری یکسری وسایل ورزشی را در مناطق مختلف شهر قرار داده است؛ ولی این وسایل شرایط استفاده برای خانم ها را از نظر عرفی و اسلامی ندارد. به طور مثال در شهرهای بزرگ اطراف این وسایل را حفاظ کشیده اند تا خانم ها راحت تر بتوانند از این امکانات استفاده کنند. 
زن 40 ساله دیگری افزود: مکان تفریحی برای خانم ها در نظر گرفته شود تا به جای اینکه در کوچه ها دور هم جمع شوند بتوانند به این مکان ها رفته و از اوقات خود نهایت استفاده را ببرند.
وی در حالیکه تمایلی نداشت نامی از او آورده شود تصریح کرد: بافق چون شهر کوچکی است اگر خانم ها با هم در پارک باشند آنهم شب، با دید دیگری به آنها نگریسته می شود؛ ولی اگر پارک مخصوص خانم ها در شهرستان احداث شود این مشکلات پیش نمی آید. 
وی ادامه داد: اگر بعد از افطار گذر شما به کمربندی قدیم(بلوار انقلاب) بیفتد با خانم هایی مواجه می شوید که در حال پیاده روی هستند؛ چون مکان مناسبی برای پیاده روی ندارند، باید از آنجا استفاده کنند. اگر خدای نکرده اتفاقی برای یکی از این شهروندان بیفتد چه کسی جوابگو است؟!
متأسفانه پاتوق ها زنها را نیز درگیر کرده است
دختر 25 ساله ای عنوان کرد: روزها بقدری طولانی است که روزه گرفتن در این شرایط سخت است و برای اینکه فرد بتواند روزه خود را تا افطار برساند، باید از یکسری فعالیتها دست کشیده و بعد از افطار به فعالیتهای ورزشی بپردازد؛ ولی متاسفانه باشگاه ورزشی بعد از افطار بسته است یا مختص آقایان هست، اگر در پارکهایی مثل آبشار و آهنشهر مکان هایی را با حفاظ مخصوص خانم ها در نظر بگیرند افرادی که تمایل دارند می توانند به راحتی از این امکانات ورزشی بدون محدودیت استفاده کنند. 
وی افزود: کتابخانه های شهرستان باید به گونه ای باشد که جوانان و نوجوانان تمایل رفتن به این مکان ها را برای مطالعه داشته باشند
زن 42 ساله ای با اشاره به پاتوق های زیادی که در شهر وجود دارد گفت: بیشتر افرادی که به سمت قلیان می روند فکر می کنند اعصابشان آرام می گیرد در صورتی که با مضرات آن هم آشنا هستند؛ متأسفانه این پاتوق ها زنها را نیز درگیر کرده است و بعضاً پاتوق هایی را در سطح شهر شاهد هستیم که محل تجمع خانم ها است.
وی در حالیکه از آلاچیقی که در یکی از پارکهای بافق پاتوق افرادی شده است که در آنجا به راحتی قلیان می کشند و محدودیتی برای افراد وجود ندارد ناراضی بود ادامه داد: در شهرهای بزرگ این امکانات هست؛ ولی افراد با کارت شناسایی و خانواده در این اماکن حضور می یابند نه اینکه زن و مرد، مجردی در این مکان حضور یابند. این مکان یا فقط مخصوص آقایان باشد یا آن را "لژ" خانوادگی کنند. 
باید از فضاهای مساجد نهایت استفاده را برد
پسر 12 ساله ای افزود: یکی از مؤسسات فرهنگی، امکاناتی فراهم آورده و از افطار تا سحر جوانان و نوجوانان می توانند از این امکانات استفاده کنند. بیشتر مواقع برای انجام برخی فعالیتهای ورزشی به این مکان رفته و از امکانات بسیار خوبی که در آنجا قرار داده شده استفاده می کنم.
مرد 45 ساله ای افزود: با وجود اینکه مساجد زیادی در شهرستان هست مسئولین این مساجد با برنامه ریزی می توانند بهره بیشتری از این اماکن مقدس ببرند و در همه زمینه ها از آنها استفاده کنند. مساجد که فقط برای برپا داشتن نماز نیست، حتی استاد قرائتی در بیشتر سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرده اند، اگر مسئولین می گویند بودجه و اعتبار کافی برای فراهم کردن مکان مناسب را ندارند می توانند از فضاهای مساجد نهایت استفاده را ببرند. 
وی ادامه داد: گیم نت ها بسته است، افرادی که می خواهند از این مکان ها استفاده کنند زمانی که با بسته شدن محل مورد علاقه شان روبرو می شوند از طریق دوستانشان به سمت پاتوق ها کشیده می شوند؛ وقتی تفریح سالم برای افراد وجود داشته باشد هیچکس به سمت خلاف و آنچه برای فرد مضر است کشیده نمی شود. شهربازی که این همه وسایل گران قیمت در آن قرار دارد بلااستفاده است چرا با برنامه ریزی هزینه نمی کنند؟!!
پسرم قبل از اینکه پایش به پاتوق باز شود سر کار هم می رفت
فاطمه 40 ساله افزود: پسرم زمانی که پاتوق می رفت تمام کارهایی که انجام می داد برگرفته از رفتار دوستان پاتوقی اش بود، حتی در برخی از پاتوق ها علاوه بر قلیان مشروبات الکی هم یافت می شود. کاش این پاتوق ها برچیده شود.
زن 38 ساله دیگری افزود: پسرم 17 سال بیشتر ندارد، وقتی مهمانی خانوادگی می خواهیم برویم با ما جایی نمی آید. چند روز پیش از طریق شبکه های اجتماعی عکسش را دیدم که رفته مشهد، حاضر نیست به ما بگوید که چه کار دارد می کند، حتی چند دفعه سعی کردم با او تماس داشته باشم، ولی جواب تلفنم را نداد. پسرم قبل از اینکه پایش به پاتوق باز شود سر کار هم می رفت؛ ولی در حال حاضر کار هم نمی رود. مطمئناً تا ضربه ای از دوستانش نخورد دست از این کارهایش بر نمی دارد. چه فایده آن موقع دیگر دیر است. خیلی پسر مهربان و دلسوزی است؛ ولی تازگی این رفتارها را پیدا کرده است.
مطالبی که خواندید "مشت نمونه خروار بود"؛ اگر هر یک از مسئولین بنا به وظیفه خود فقط به گوشه ایی از این مسائل و مشکلاتی که مطرح شد توجه کنند شاهد کمرنگ شدن بیشتر معضلات و بزهکاری هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم خواهیم بود.