هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بافق: بهزیستی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای مددجویان باشد

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بافق: بهزیستی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای مددجویان باشد



 به گزارش هفته نامه افق کویر، ‏۲۵ تیرماه در کشورمان ایران روز بهزیستی نامگذاری شده است. اگر ملاک تشکیل سازمان یا نام گذاری روزی به نام آن را، میزان اهمیت و تقدّس آن در جامعه بدانیم، بی تردید بهزیستی از آن جا که خدمت رسانی به محروم ترین اقشار جامعه را بر عهده دارد، یکی از مهم ترین و در عین حال، مقدّس ترین نهادهای نظام اسلامی ما به شمار می آید. به مناسبت این روز با "بتول کریمیان" دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی که از آبان ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان اولین بانو؛ به سرپرستی اداره بهزیستی شهرستان منصوب شده؛ گفتگویی صورت گرفت که در ادامه می خوانید.

فعالیت بهزیستی فقط مختص معلولین نیست

وی ابتدا به شرح فعالیت های اداره بهزیستی شهرستان بافق پرداخت و اظهارکرد: اکثر افراد، بهزیستی را با معلولین و خدمات ارائه شده به معلولین می شناسند؛ در صورتی که بهزیستی شامل قسمت های مختلف به همراه خدمات متفاوت می باشد و به نوعی می توان گفت؛ اکثر افراد جامعه به نوعی از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

فعالیت های واحدپیشگیری

سرپرست اداره بهزیستی بافق ادامه داد: فعالیت هایی نظیر طر ح پیشگیری از تنبلی چشم، پیشگیری از معلولیت ها و پیشگیری از آسیب ها و اعتیاد (کمپ ترک اعتیاد) و مشاوره (مراکز خصوصی مشاوره ) در واحد پیشگیری بهزیستی انجام می شود.
واحد مشارکت
کریمیان در زمینه خدمات در واحد مشارکت ها بیان داشت: در این واحد خدماتی نظیر مسکن و اشتغال مددجویان و همچنین نظارت برموسسات خیریه و مراکز غیر دولتی مانند مرکز مشاوره ها و مراکز خصوصی تحت نظارت بهزیستی ارائه می گردد.
واحد توانبخشی

وی به خدمات واحد توانبخشی اشاره داشت و افزود: کمک هزینه درمان، مناسب سازی منزل و خودرو، ارائه گواهی جهت معافیت مالیاتی، مراقبت از معلولین در منزل، خدمات به سالمندان، ارائه سبد غذایی و…. در واحد توانبخشی بهزیستی ارائه می گردد.
حرفه آموزی به معلولین

سرپرست بهزیستی بافق گفت: مرکز نگهداری شبانه روزی معلولین رحمت و مراکز آموزشی روزانه توانبخشی جهت حرفه آموزی به معلولین نیز تحت نظارت واحد توانبخشی مشغول فعالیت می باشند.
واحد اجتماعی

وی در خصوص فعالیت واحد اجتماعی اذعان داشت: همکاران ما در این واحد به کمک زنان سرپرست خانوار، خانواده های دارای فرزندان چند قلو، فرزندان بدسرپرست ویا بی سرپرست مشغول به فعالیت هستند.

اورژانس اجتماعی

بتول کریمیان با اشاره به مرکز اورژانس اجتماعی که نیز از زیرمجموعه واحداجتماعی می باشد؛ عنوان کرد: خدمت تخصصی مشاوره و مددکاری در خدمت آسیب دیدگان جامعه شامل افراد بد سرپرست ،دختران فراری ،افراد با افکار خودکشی و اختلافات حاد خانوادگی و… می باشد.

مهدکودک ها تحت نظارت آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه مراکز مهدکودک ها با مجوز از اداره بهزیستی تحت نظارت واحد اجتماعی مشغول به فعالیت بوده؛ اعلام کرد: در اواخر سال ۹۹ این امر خطیربه آموزش و پرورش شهرستان واگذار شده است.
۳۰۰ میلیون تومان
در واحد توانبخشی

سرپرست اداره بهزیستی بافق با اعلام اینکه نزدیک به هزار معلول و مددجو از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند؛ گفت: سال گذشته در واحد توانبخشی مبلغی بالغ بر سیصدمیلیون تومان درقالب کمک های موردی به معلولین نیازمند پرداخت شده است.

اختصاص وام به ۴۳ مددجو

وی در زمینه اختصاص وام به مددجویان تصریح کرد: در واحد اشتغال نیز ۴۳ مددجو از وام اشتغال با بهره کم برخوردار شدند.

تخصیص ۴۲میلیارد ریال
وام به مددجویان

کریمیان با بیان اینکه در سالجاری اعتبار مربوط به وام مددجویان افزایش تقریبا دوبرابری داشته؛ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ اعتباری به مبلغ چهل و دو میلیارد ریال جهت ارائه وام با بهره کم به مددجویان واجدشرایط تخصیص یافته است.

تکمیل ساختمان تولید و فروش محصولات تولیدی معلولین

اولین سرپرست بانو فعال در بهزیستی از اقدامات و برنامه های سال جاری صحبت نمود و گفت: تکمیل ساختمان ۲طبقه با کاربری تولید و فروش محصولات مخصوص معلولین در نظر گرفته شده؛ که در زمان تصدی "دکتر خوشگذران" این طرح آغاز شد؛ اما با توجه به یکسری مشکلات اقتصادی کار متوقف گردیده بود.
وی افزود: امیداست باهماهنگی که با مسوولین و خیرین محترم صورت گرفته این امر مهم نیز انجام شود.

احداث مؤسسات خیریه به مساحت ۵هزارمترمربع

کریمیان ادامه داد: زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع توسط اداره مسکن و شهرسازی به اداره بهزیستی واگذارشده است؛ که هم اکنون در مرحله گرفتن مجوز های مربوطه جهت احداث موسسات خیریه توسط خیرین می باشیم.

مشکلات اقتصادی و مخارج مددجویان و معلولین

سرپرست اداره بهزیستی بافق با درخواست به یاری مسئولین جهت رفع مشکلات موجود؛ تاکید داشت: مشکلات اقتصادی گریبان گیر بسیاری ازافراد جامعه شده و مددجویان و معلولین بهزیستی نیز نه تنها از این مساله مستثنی نبوده؛ که با توجه به شرایطی که دارند در خصوص مسایلی نظیر هزینه های درمان، معیشت و مسکن بسیار دچار مشکل می باشند.
وی تصریح کرد: متاسفانه؛ بهزیستی به تنهایی نمی تواندپاسخگوی تمام نیازهای مددجویان باشد.

از معافیت مالی معاف خواهند شد

بتول کریمیان شهر بافق را به عنوان یک شهر معدنی و غنی نامید و با اعلام اینکه همه افراد شهر باید از مزایای آن بهره ببرند؛ درخواست کرد: چنانچه هرکدام از شرکت های معدنی خود را در برابر این افراد موظف بدانند و مقدار اندکی از درآمد شرکت را جهت رفع مشکلات مددجویان به بهزیستی هدیه نمایند، راه گشای خوبی جهت حل مشکلات ما می باشد؛ ضمن اینکه از معافیت مالیاتی مربوط به این موضوع نیز بهره مند می شوند.

نگاه ویژه بالاخص در هزینه درمان
سرپرست بهزیستی بافق ضمن تشکر از خیرین و مسوولینی که با بهزیستی همراه و یاریگر در امر خطیر خدمت به قشر خاص جامعه بوده اند؛ خاطرنشان کرد: شایسته است؛ تمام افراد جامعه نگاه ویژه ای به بهزیستی داشته و در رفع نیازهای معلولین و مددجویان خصوصا نیازهای درمانی آنها به ما یاری‌رسانند.

الهام نصیرزاده|