هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رسانه هابر اعمال دولت نظارت کنند

رسانه هابر اعمال دولت نظارت کنند



 رضیه زارع پور| به گزارش هفته نامه افق کوير در جلسه اى که روز دوشنبه به منظور اعطا و تقديم احکام اعضاى هيئت منصفه  مطبوعات با حضور محمد رضا حبيبى ريیس کل دادگسترى، غياثى مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامى و جمعى از رؤساى ديگر مراکز استان برگزار شد.
 ریيس کل دادگسترى گفت: وقتى صحبت از رسانه جمعى و مطبوعات مى شود اولين چيزى که به ذهن متبادر می شود بحث وظيفه اطلاع رسانى است؛ در حاليکه اطلاع رسانى و اعلام اخبار يکى از وظايف مطبوعات و رسانه ها مى باشد. امروزه مطبوعات و رسانه ها نقش مؤثرى در جهت گيرى افکار عمومى دارند و اين وظيفه و نقش مهمى است. 
وى گفت گسترش و ترويج فرهنگ خودى و سنتى خصوصاً در کشورى مثل کشور ما در جهت ترويج فرهنگ اسلامى و مقابله با نفوذ فرهنگ بيگانه از جمله وظايف مطبوعات و رسانه ها مى باشد؛ زيرا چنانچه بر خلاف مصالح و اهداف نظام بخواهند عمل کنند ممکن است کلاً نقش عکس داشته باشند و باعث شود فرهنگ بيگانه نفوذ بيشترى داشته باشد.
 وى افزود در رابطه با مسایلى که مرتبط می‌شود با دستگاه قضايى بحث پيشگيرى از وقوع جرايم و کاهش آسيبهاى اجتماعى، رسانه ها مى تواند نقش مهمى را داشته باشند بخصوص در بيان انواع جرايم و پيشگيرى از جرم و بحث افزايش اطلاعات حقوقى مردم و مسايل اجتماعى مثل اعتياد، مسايل خانوادگى و معضل طلاق. 
وى تصريح کرد: يکى از مهمترين مسايل در خصوص مطبوعات و نشريات بحث نقش نظارتى آنها بر اعمال دولت است؛ البته طبق چارچوبها و مسايل نظام که مى تواند به معناى عام کلمه دولت را از کج روى باز دارند و طبق قانون اساسى نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزاد هستند؛ مگر آنکه مخل به مبانى اسلام و يا حقوق عمومى باشند که طبق قانون ابتدا آزادى مطبوعات را بيان داشته سپس قيود آن را آورده؛ زيرا اين آزادى مطلق نيست و نبايد مخل مبانى اسلامى و اصول اساسى حکومت باشد.
حبيبى گفت: نکته مهمى که در قانون اساسى طبق قانون مطبوعات مشخص شده اين است که به جرايم مطبوعات در دادگاه علنى با حضور هیئت منصفه رسيدگى شود. قاضى پرونده قبل از صدور حکم حتماً بايد نظر هیئت منصفه را بگيرد و طبق آن به صدور رأى مبادرت بورزد. 
وى اعلام نمود: طى يکسالى که در يزد هستم و سوابقى که بررسى نموده ام، جرايم مطبوعاتى زيادى در استان يزد نداشته ايم شايد در طول سال دو الی سه پرونده نیز تشکيل نشده است؛ علت اين است که رسانه هاى ما در استان چار چوبها را رعايت کرده اند و ضمن اطلاع رسانى، نقش نظارتى خودشان را هم داشته اند.
در ادامه غياثى مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى ضمن تشکر از اعضاى هیئت منصفه قبلى از ترکيب جديد اعضاى هيت منصفه نيز ابراز رضايت نمود .
وى گفت: ان شا ا... پرونده مطبوعاتى نباشد که بخواهند به آن رسيدگى کنند و بحثى که در حال حاضر مهم مى باشد بحث رسانه هاى غيرمجاز در فضاى مجازى است که در سطح استان بدون مجوز فعاليت مى کنند و هيچ حيطه نظارتى و قانونى بر آنها حاکم نيست و اين سايتها اخبار کذب و دروغ و اتهامات را به افراد نسبت مى دهند و وضعيت استان را متشنج می سازند. همچنين قوه قضاييه هم می تواند نقش مهمى در کنترل اين امر داشته باشد که البته هيئت نظارت بر مطبوعات کشور پيگير اين امر نیز مى باشند. 
وى تصريح کرد: تعداد زيادى از سايتهاى که در فضاى مجازى بدون مجوز فعاليت مي کردند با درخواست مجوز و صدور آن هم اکنون به فعاليت خود ادامه مى دهند و از زمانى که مجوز آنها صادر مى شود شامل قانون مطبوعات مى شوند و اميدوارم که به زودى با اين سايتهايي که در فضاى مجازى باعث سلب آرامش روانى جامعه مى شوند فکرى بشود تا به ساماندهى کامل برسند .
گفتنی است؛ در پايان مراسم تحليف و سوگند برگزار شد .