هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دوبانده کردن جاده بافق- بهاباد نیاز به توجه بیشتر

دوبانده کردن جاده بافق- بهاباد نیاز به توجه بیشتر



بی تردید کارشناسان سوانح و حوادث؛ سه عامل انسان، راه و وسيله نقليه را به عنوان مهم ترین علل وقوع حوادث جاده ایی محسوب می کنند. در دین مبین اسلام و سایر ادیان بر حفظ جان یک انسان بسیار سفارش شده است؛ به گونه ایی که بالاترین نعمت خداوندی به انسان به حساب می رود. «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا :هر کس، فردی را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین بکشد؛ چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس، فردی را زنده بدارد؛ چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است» (1) متأسفانه در آمار تصادفات جاده ای بیشترین آمارفوت شوندگان و مصدومان؛ مربوط به جوانان هست که علاوه آثار زیان بار اقتصادی؛ دارای اثرات نامطلوب اجتماعی خواهد بود.
منابع رسمی اعلام کرده اند که «در سال ۱۳۹۸، ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند، این تعداد نسبت به سال قبل از آن، ۱.۴ درصد کاهش یافته است. »(2) و بیشترین کشته های حوادث رانندگی در شهریورماه روی داده است. بر پایه این گزارش « بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با هزار و ۷۹۷ نفر و کمترین آن مربوط به اسفند ماه با یک هزار و ۴۸ نفر بوده است. همچنین روز ۱۷ شهریور با ۸۹ کشته، ۲۵ تیر و ۱۷ مرداد با ۸۱ کشته و ۱۳ خرداد با ۸۰ کشته پرتلفات ترین روز های سال ۹۸ بوده است.» (3)
در بافق مهم ترین مشکل در موضوع جاده های مواصلاتی به بافق موضوع جاده بافق- بهاباد و بالعکس است. جاده ایی کم پهنا با ترافیک خودروهای حمل سنگ از معادن اطراف؛ و نیز راه دسترسی به روستاهای خوش آب و هوا که مردم در اواخر هفته برای رهایی از محیط شهری به دامان طبیعت پناه می برند. اغلب شهروندان در مناطق روستایی اقدام به ساخت خانه باغ و باغ ویلا کرده اند و در روزهای تعطیل برای انبساط خاطر بدانجا می روند. ازدحام در این جاده ها در اواخر هفته به خوبی مشاهده می شود و بالطبع آمار تصادفات هم بیشتر شده است؛ گرچه آمار رسمی در این خصوص، رسانه ایی نمی شود؛ ولی این جاده به عنوان یکی از جاده های خطرناک محسوب می شود که دمی غلفت در این جاده موجب بروز حوادث دلخراش می شود. اگر از حق نگذریم تلاش هایی صورت گرفته است تا این مسیر دوبانده شود؛ ولی جدیتی تمام و کمال در آن نیست و اگر تدبیری نباشد این جاده در راستای طرح دوبانده شدن جاده بافق- یزد قرار خواهد گرفت که بیش از ده سال به طول کشید.
حال مسئولین دو شهر بافق و بهاباد باید برای تعریض این جاده و دو بانده کردن آن فکری عاجل بردارند تا شاهد کاهش حوادث جاده ایی در این مسیر باشیم. قرارگیری روستاهای ییلاقی در این مناطق، موجب شده تا عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین تر شود. بطورحتم دو بانده كردن جاده ها و ايجاد آزاد راه هاي مورد نياز، نصب دوربين هاي نظارتي در آنها، آسفالت و خط كشي و روكش هاي مناسب روي جاده ها به کاهش تلفات جاده ایی کمک خواهد کرد.
منابع:
(1) قرآن مجید – سوره نساء آیه 32
(2) ایسنا
(3) https://www.alef.ir/news