هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دروغگویی در بین کودکان و درمان آن

دروغگویی در بین کودکان و درمان آن



"دروغ بیان سخن و مطلبی است كه مطابق با واقع و حقیقت نیست."  اطلاق واژه ی دروغ گویی همیشه برای كودكان صادق نیست؛ چرا كه بسیاری از كودكان خردسال، گاهی بین تخیل و واقعیت فرقی نمی گذارند و سخنی می گویند كه به نظر ما دروغ است. كودكانی كه آگاهانه دروغ می گویند، معمولا با تدابیری از پیش تعیین شده این كار را انجام می دهند. در این دروغ گویی ها، نقشه كشی و حساب مطرح است و كودك آن را به خاطررسیدن به هدف خود مورد استفاده قرار می دهد.
علل پیدایش دروغگویی در كودكان
- دروغ یک نوع انحراف از سلامت روانی است. بدین ترتیب وقتی والدین به صورت منطقی به نیازهای كودك پاسخ ندهند، كودك دروغگو می شود.
- ضعف شخصیت و مورد تحقیر واقع شدن كودك به وسیله والدین و اطرافیانش منجر به دروغگو شدن او می شود.
- وقتی از سوی والدین و اطرافیان به كودك توجه جدی نشود، برای جلب توجه دیگران و والدین دروغ می گوید.
- داشتن والدین یا اطرافیان دروغگو، چرا که كودك از بزرگترها تقلید می كند.
- زمانی که به شدت توسط والدین و اطرافیانشان سركوب و تنبیه می شوند.
- والدین و اطرافیانشان از آن ها انتظارات بیش از حد دارند، لذا كودك به خاطر ترس از انتقاد دروغ می گوید.
  - بی توجهی والدین دربرخورد با كودكان، به عنوان مثال والدین گاهی به شوخی دروغ می گویند.
در چه صورت دروغگویی كودكان نگران كننده است؟
اگر كودك بعد از سنین پنج تا شش سالگی همچنان به دروغگویی خود ادامه دهد، می تواند جای نگرانی داشته باشد . والدین باید با بررسی علل ، سعی در رفع كمبودهایی نمایند كه در حقیقت عامل پناه جستن او به دروغگویی است. اما معمولاً كودكان در حدود شش تا هفت سالگی، از میزان دروغ های خود می كاهند. آن ها در می یابند كه دیگر دلیلی برای دروغ گفتن وجود ندارد و فقط در موارد نادر به چنین كاری متوسل می شوند.
 
درمان دروغگویی
برای درمان دروغگویی باید علل آن به خوبی شناخته شود. برای پیشگیری و درمان دروغگویی، والدین و مربیان باید واقعیات را بپذیرند و برای شنیدن موارد خوشایند و ناخوشایند از طرف كودكان آماده شوند و با رفتار خود به كودك
بیاموزند كه گفتن واقعیات به هر صورتی كه باشد مقبول است و موجبات تنبیه و آزار كودك را فراهم نخواهد كرد. اگر كودك در عمل پی ببرد كه والدین و مربیان او را برای دروغگویی تشویق و برای راستگویی تنبیه نمی كنند، به تظاهر در رفتار و جعل واقعیت نخواهد پرداخت.
ناظری بافقی
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی