هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دخل و تصرف در قبض باسکول جعل است و متخلف جاعل

دخل و تصرف در قبض باسکول جعل است و متخلف جاعل


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد :

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: قبوض باسکول یک سند عادی است و دخل و تصرف  در آن جعل محسوب می‌شود.
سید علی اصغر رفاهی  در جلسه با باسکول‌داران یزد که با هدف بررسی تخلفات این صنف  تشکیل شده بود افزود: ارائه دو قبض باسکول به رانندگان که یکی وزن حقیقی در آن قید شده و دیگری وزن جعلی، خود نوعی جعل محسوب شده و دیگر نیازی به جریمه تعزیرات نیز نبوده و می‌تواند مستقیماً دادستان وارد عمل شود.
وی با اشاره به حضور قاضی کشیک در تمامی ایام تعطیل و ساعات غیراداری اظهار داشت:‌ وظیفه پلیس در جرایم مشهود مشخص است و چنانچه جرم در خارج از ساعت اداری و یا تعطیلات حادث شود در تمام شبانه‌روز و حتی در تعطیلات در هر شهرستان  در ساعات غیراداری قاضی کشیک وجود دارد و پلیس می‌تواند گزارش خود را به قاضی کشیک ارائه دهد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ابراز داشت: تخلفات احتمالی باسکول‌داران خطرات و لطمات زیادی بدنبال دارد که انتظار می رود این صنف شریف با دقت بیشتر نسبت به این موضوع حساس بوده و نسبت به هرگونه دخل و تصرف در قبوض باسکول مراقب باشند.
در ادامه جلسه نماینده پلیس راه استان نیز گفت: جریمه‌ها مناسب و متناسب با تخلف صورت گرفته نیستند، و نمی‌توان با جریمه 500 هزار ریالی  و 8 نمره منفی  راننده متخلف را از تخلف باز داشت.
هادی اسماعیلی افزود: چنانچه یک شرکت متخلف یک هفته پلمپ شود به مراتب تاثیر و بازدارندگی آن بیشتر خواهد بود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن وتجارت نیز گفت: سازمان صنعت معدن و تجارت اهرم‌های نظارتی خاص خود را دارد از جمله کمیسیون ماده 12 که به بررسی تخلفات شرکت‌های حمل و نقل اختصاص دارد و کمیسیون ماده 11 که رانندگان متخلفی را که اضافه بار داشته‌اند را از یک ماه تا یکسال با غیرفعال نمودن کارت هوشمند  جریمه می‌کند.
 مسعود زارع تصریح کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت نیز از تمامی اهرم‌های نظارتی خود در چارچوب نظام صنفی بهره گرفته و رعایت قانون را خواستار است.
 نماینده اداره کل راه و شهرسازی نیز در این جلسه ضمن گلایه از عدم برخورد با رانندگان و شرکت‌های متخلف گفت: هر کیلومتر آسفالت  یک میلیارد و پانصد میلیون ریال  برای کشور هزینه دارد. که کامیون‌ها با چندین تن اضافه بار به ویژه در فصول گرم سال باعث خرابی و موجدار شدن آن می‌شوند.
جمال دهقانی اظهار داشت: اگر برخورد مناسبی با متخلفین صورت نگیرد جسارت متخلفین در این زمینه بیشتر خواهد شد.
در پایان این جلسه قرار شد جلسه دیگری جهت پیگیری  بیشتر مسئله با حضور رؤسای اتحادیه‌های صنف مربوطه و باسکول‌داران متخلف و رؤسای برخی شرکت‌ها و معادن در ظرف دو هفته آینده برگزار شود.