هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین مجموعه آموزشی شهرستان بافق در افق آینده

دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین مجموعه آموزشی شهرستان بافق در افق آینده



با توجه به نزدیک شدن به  بیست و دومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بافق برآن شدیم تا در سلسله گفتگوهایی با مسئولان این دانشگاه به فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در این مرکز آموزش عالی شهرستان بافق نظری بیندازیم.  این  هفته با مدیر پژوهشی دانشگاه هم صحبت می‌شویم.
افق‌کویر: لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.
اینجانب سید ابوالقاسم سلیمانی بافقی، متولد شهرستان بافق در سال 1354 هستم. تا دوران دبیرستان در بافق بودم برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشگاه یزد و صنعتی اصفهان رفته و از اواخر سال 82، پس از گذراندن خدمت سربازی با دانشگاه آزاد اسلامی بافق، به عنوان عضو هیأت علمی، همکاری می‌نمایم. تاکنون در حوزه‌های مختلف آموزشی، اداری- مالی و پژوهشی مشغول به خدمت بوده و در سمت‌های مدیر گروه، معاونت و مدیر انجام وظیفه کرده‌ام.
افق کویر:  معاونت پژوهشی چه امکاناتی برای دانشجویان فراهم کرده است؟
یکی از ارکان مهم در دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش می‌باشد که به آن توجه ویژه‌ای شده است. این حوزه، از اول تأسیس دانشگاه، بسیار فعال بوده و سعی کرده است با همکاری سایر قسمتهای دانشگاه، امکانات متعددی را برای دانشجویان علاقه مند فراهم نماید از جمله:
مجهز نمودن بیش از 28 کارگاه و آزمایشگاه، فراهم آوردن کتابخانه با کتب مرجع و غیرمرجع فراوان، راه‌اندازی سایت و چند مرکز کامپیوتر، تشکیل تشکلهای علمی همانند تیم بتُن، تیم رباتیک، تیم سازه ماکارونی، باشگاه پژوهشگران جوان و  همچنین برگزاری و شرکت درمسابقات و همایشهای مختلف در دانشگاه و خارج از دانشگاه.
افق‌کویر: در صورت امکان بفرمائید در بحث شرکتهای دانش بنیان، چه اقداماتی در دانشگاه آزاد بافق انجام گردیده است؟
موضوع شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد، یک بحث جدید می‌باشد که بخشنامه مربوط به ایجاد و حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان در اواخر سال 92 ارسال شده است. هدف از ایجاد این شرکتها، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه با عرضه محصول یا خدمت جدید مبتنی بر ایده یا فناوری جدید در حوزه‌های متعدد می‌باشد. دانشگاه آزاد اسلامی بافق در همین مدت زمان اندک، توانسته در زمینه ایجاد نخیلات و تحقیق بر روی فرآورده‌های خرما و همچنین استفاده از انرژی پاک (به خصوص انرژی خورشیدی) گامهای اولیه را برداشته و سعی در ایجاد و تجاری‌سازی این دو موضوع دارد.
افق‌کویر:  برنامه‌ها و فعالیتهای آینده معاونت پژوهشی را بیان فرمائید.
برنامه‌های ما در دو قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌باشد. از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت این حوزه می‌توان به برگزاری مسابقات رباتیک در سطح منطقه، راه اندازی تیم بتُن و برگزاری همایش اشاره کرد. همانطور که قبلا گفتم این حوزه در راستای اهداف و برنامه‌های بلندمدت سعی دارد شرکت‌های دانش بنیان و یک مرکز رشد و تحقیق راه‌اندازی نماید.
افق کویر: در پایان اگر سخن خاصی دارید، بفرمائید.
ابتدا از شما و تمامی همکاران عزیزتان که قبول زحمت نموده و به اینجا تشریف‌فرما شده‌اید، تشکر و قدردانی می‌کنم. فقط یک سخن با مردم عزیز شهرستان بافق دارم:
این دانشگاه، معتبرترین مرکز آموزش عالی در شهرستان بافق می‌باشد که علاوه بر اشتغالزایی برای برخی از همشهریان، منشاء خدمات بسیاری برای شهر بوده است. از همشهریان عزیر خواهشمندم قدر داشته‌ها و به خصوص، دلسوزان شهر خود را بدانند و اجازه ندهند برخی با سوء نیت و نشر اخبار کذب، به مطامع خود برسند.