هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

دادگاه کارگران بازداشتی برگزار شد

دادگاه کارگران بازداشتی برگزار شد



هماالسادات رضوی| به گزارش هفته نامه افق کویر، اولین جلسه دادگاه متهمان شرکت سنگ آهن بافق و رییس سابق شورای اسلامی شهر بافق در دادگاه غیرعلنی شنبه 26 دی ماه در شعبه 105 دادگستری یزد به ریاست قاضی زارع برگزار شد. 
جلسه رسیدگی به پرونده کارگران بازداشتی شرکت سنگ آهن مرکزی حدود ساعت 11 صبح پشت درب های بسته آغازشد. 
 محمد عباسی عضو شورای اسلامی شهر بافق درباره دادگاه کارگران بازداشتی شرکت سنگ آهن مرکزی در جمع خبرنگاران در حاشیه دادگاه کارگران بازداشتی اعتراضات سال 93گفت: اعتراضات سال گذشته یک جریان عمومی در راستای اعتراض به واگذاری شرکت سنگ آهن و خواسته مردمی بوده است. مسئولین و مردم خواهان احقاق حق شهرستان بوده اند تا بیش از این اجحاف در حق مردم نشود به همین منظور جلسات زیادی در همان زمانی که کار سنگ آهن قرار بود راه اندازی شود برگزار شد.
وی افزود: با حضور اعضای شورای تأمین و مسئولین استان و شهرستان و خانواده های افراد بازداشتی موارد زیادی مطرح شد، یکی از مواردی که خاطرم است در آنجا بر آن تأکید شد این بود که قضیه با توجه به اینکه خواسته عمومی شهرستان بوده و حق شهرستان ضایع می شده است مختومه شود و خدای نکرده دنبال بهانه تراشی و اشکال تراشی و پیگیری های بی مورد نباشند.
عباسی ادامه داد: در هر صورت با توجه به اینکه رییس سابق شورای شهر در جلسه امروز دادگاه احضار شده بود، اعضای شورای اسلامی شهر با مسئولین رسیدگی پرونده صحبت کرده و اوضاع کلی را بیان نمودند و از ایشان خواسته شد که جریان را ختم به خیر کنند و پرونده مختومه شود تا بیش از این مردم و خانواده کارگران بازداشتی نگران نباشند.
وی بیان کرد: قاضی پرونده با صحبتهایی که از سوی اعضای شورای اسلامی شهر بافق و نماینده مردم ارائه شد سعی می‌کند خواسته عمومی را در نظر بگیرد.
کار شکنی ها ادامه دارد
در ادامه دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم شهرستان بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در این باره گفت: مطلبی که قابل توجه است این است که به جای قدردانی از کارگروه که از یک تراژدی تلخ و به هم ریختن امنیت جلوگیری شد و استاندار نیز خود قول داد پرونده سازی برای کسی نشود و در دادگاه مطرح نگردد این کار برای ما قابل توجیه نیست. الآن به دنبال این هستم که حقی از کسانی که مدیریت امنیت را در شهر داشتند ضایع نشود و پای آنان به دادگاه باز نشود. 
وی افزود: کارگران بهابادی نیز دچار همین مشکل هستند از دادگستری درخواست دارم تحلیل کنند. مردم بافق و بهاباد حق دارند؛ چراکه پس از سی سال شنیدن وعده و وعید هر روز برای آنان کلنگ طرحی را زده اند و نتیجه ای نگرفته اند، کار شکنی ها ادامه دارد.
مردم از دروغ گویی، خلف وعده و تخلفهایی که صورت گرفته به تنگ آمده اند
زارع زاده بیان کرد: به جای تحقق به وعده های خود مرتب وزارت خانه ها کارشکنی می کنند. مردم از دروغ گویی، خلف وعده و تخلفهایی که در دو شهرستان صورت گرفته به تنگ آمده اند. پرونده‌سازی ها و پهن کردن چتر امنیت بر سر شهر کار غلطی است قوه قضاییه برای توسعه عدالت در نظر گرفته شده است. 
ترازو، دلیل بر تعادل است، ظلمی که در استان یزد و شهرستان معدن خیز بافق اعمال شده است خلاف ترازو است. ترازو می گوید امکانات را درست توزیع کنید تا مردم به حقوق خود برسند و مردم برای آینده خود و جوانان تحصیل کرده به فکر باشند رفتار الآن قوه قضاییه با 
افرادی که در مسیر دفاع حقوق مردم و از قِبَل مردم حرکت  کردند، پرونده سازی  علیه آنها ظلم است و ایجاد ترس و رعب است. ایجاد ترس و رعب در اسلام حرام است.
استاندار به قول خود عمل کند
زارع زاده تصریح کرد: از دادگستری استان می خواهم هر چه سریعتر پرونده مختومه شود. از استاندار می خواهم به قول خود عمل کند. اگر قرار بر این است دوباره فضای ترس و دلهره را در شهر ایجاد کنند احتمال اینکه مردم دوباره ناراحت شوند و حرکتی در معدن رخ دهد، هست. الان وضعیت سنگ آهن خراب است و صادرات فولاد نیز کم شده است. بنگاهها در شرف ورشکستگی هستند و مشکلات عدیده ای است، این نگرانی ها هر آن ممکن است فضای کارگری شهرستان را به هم بریزد. مخصوصاً که در زمان انتخابات کار بسیار غلطی است.
 اگر قر ار است کسی محاکمه شود، بنده اولین نفر هستم
وی افزود: به جای فضای امن، افراد را به دادگاه فراخوانده و محاکمه کنیم غیر معقول و غیر منطقی است. این موضوع با دل گرم کردن مردم پای صندوق رأی اصلاً سازش ندارد. اگر حکم خلاف انصاف باشد قطعاً، شخصاً شکایت کرده و ورود خواهم کرد. 
وی عنوان کرد: بحث معدن دفاع از حقوق مردم است. کسی نباید به خاطر دفاع از حق مردم مواخذه و محاکمه شود؛ اگر کسی قرار است محاکمه شود، بنده اولین نفر هستم. 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نماینده کارگران حضور ندارد گفت: این سؤال را از خودشان بپرسید من وکیل او نیستم. تا روز هفت خرداد به وظیفه نمایندگی خود عمل می کنم. پاسخ گوی عملکرد دیگران نیستم، خواستم که پرونده مختومه شود فردا صبح مشخص و عکس العمل من پس فردا مشخص می شود.
شایان ذکر است؛ کارگران شرکت سنگ آهن بافق، در اوایل شهریور ماه سال93 در اعتراض به موضوع خصوصی سازی این شرکت معترض شده و خواستار لغو 5/28 درصد واگذاری سهام شرکت سنگ آهن چغارت و سه چاهون به شرکت فولاد خوزستان شدند. به دنبال این موضوع محمد حسن تشکری ، رییس سابق شورای اسلامی شهر به همراه کاظم کارگران ، علی صبری، علی محمد تشکری، محمدرضا ایرانی ، رضاخواجه زاده ، امیرحسین کارگران و رضا دهستانی بازداشت و پرونده ای برای آنها  در محاکم دادگستری تشکیل شد.