هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل

دادستان باید احیا گر حقوق عامه در جامعه باشد

دادستان باید احیا گر حقوق عامه در جامعه باشد



رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان یزد گفت : یکی از وظایف دادستان ها احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع است.
غلامعلی دهشیری در جمع دادستان های سراسر استان یزد افزود : احیاء غیر از احقاق و استیفاست و حقوق عامه و ملت که در قانون اساسی تصریح شده است گاهی توسط برخی مسئولان و مدیران اجرایی ممکن است مغفول مانده و یا در اثر مرور زمان یا نوع برداشت ها و یا وجود فرهنگ های ناهنجار به ورطه فراموشی سپرده شود که در این گونه موارد نقش دادستانها در احیای این حقوق بارز و اثر گذار است. 
وی دادستان را بازوی قدرتمند حاکميت در جهت صيانت از حق و عدل، ذکر کرد و بیان داشت : حاکميت باید موانع موجود بر سر راه تحقق حقوق عامه و آزادی های عمومی را از ميان بردارد و با متخلفين و متعرضين، وفق ضوابط و مقررات موضوعه برخورد نمايد که قانونگذار این وظیفه را بر عهده نماینده جامعه یعنی دادستان قرار داده است.
این مقام قضایی تعهد به حقوق فرد و جامعه بعنوان يکی از مهمترين ملاک های ارزيابی نظام های حاکميتي برشمرد و ابراز داشت : توجه جدی به حقوق عامه و التزام به پاسداشت حقوق ملت، مشخصه بنيادين حکمرانی مطلوب و امتيازات قدرت های صالح بوده و بی توجهی به اين مقوله، مانع وصول ملت به حقوق حقه آنها خواهد شد.
دهشیری ، مسند نشين جايگاه مدعی العموم يا همان دادستان را ، دیده بان حقوق عامه ، چشم بیدار و ناظر در جامعه ومظهر اقتدار قضائی دانست و تصریح کرد : نقش آفرينی شايسته دادستان نوید بخش رعایت حقوق ، کرامت انسانی ، آزادی ، عدالت و تعالی جامعه خواهد بود.
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری ، دادستان را به عنوان قاضی ایستاده دستگاه قضایی معرفی کرد و بیان داشت : پشت میز نشستن دادستان سبب ساز دوری او از جامعه می‌شود و اکتفا به گزارش های رسیده از مراجع ضابط و یا دیگر مراجع مرتبط روح پویایی را از دادستان خواهد گرفت و به همین جهت است که همواره توصیه می گردد دادستان ها بیشتر در میان مردم و امور مرتبط با حوزه تحت امر خود باشند.
وی نظارت و حضور پررنگ دادستان در جامعه و ارتباط با مردم و تعامل موثر و سازنده با سایر مسئولان اجرایی و امنیتی و انتظامی را بزرگترین عامل پیشگیری از وقوع جرم دانست و خاطرنشان کرد : اگر دادستان مسائل جامعه را سریع و با دقت رصد نماید بسیاری از مسائل از بدو شکل گیری حل و فصل می شود و با پیشگیری کار به دادگاه و قضاوت در محاکم نخواهد رسید.