هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حوزه ایی که جان مردم متکی به آن است

حوزه ایی که جان مردم متکی به آن است



یکی از ماموریت های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی «فراهم آوردن موجبات تأمین بهداشت و درمان كليه افراد كشور از طريق تعميم و گسترش خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي  است.»  در حوزه درمان توجه به « افزايش موجبات دستيابي جامعه به امكانات درماني  است.»  در وظایف این وزارتخانه عریض و طویل آمده است: « برنامه ريزي به منظور توزيع متناسب و عادلانه نيروي انساني و ساير امكانات (آموزش پزشكي و تسهيلات بهداشتي و درماني) كشور با تأکید بر اولويت برنامه هاي بهداشتي و رفع نياز مناطق محروم و نيازمند » اینها همه از وظایف و ماموریت هایی است که شما کافی است به پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سری بزنید تا بیش از اینها درباره اهداف، برنامه ها و وظایف این وزارتخانه بدانید. 
در بافق و مناطق محروم در استان یزد، همیشه از کمبود و یا نبود پزشک متخصص و نیز برخی امکانات پزشکی در رنج بوده اند. اگر بخواهم به صراحت بنویسم، یکی از مسایلی که در اولین شماره های منتشر شده این هفته نامه در حدود 19 سال پیش، به آن اشاره شد، همین معضلات بهداشتی و درمانی بافق بود که شامل نبود پزشک متخصص و کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی بود!  قریب به نوزده سال است که نخبگان و دلسوزان شهر بافق فریاد مشکلات درمانی شهر را سر می دهند و به انحای مختلف مطرح کردند چه جلسات خانگی با مسئولین و چه نشست های علنی و یا از طریق رسانه ها و جراید؛  اما انگار قرار نیست این فریادها و سخنان به جایی برسد و یا تدبیری در جهت حل آنها بشود! نویسنده نمی داند که آیا واقعا در این حوزه هم مافیایی وارد شده و به فکر حل معضلات و کمبودهایی مناطق محروم نیست یا گذاشته اند تا از در غیب و با طرفه العینی حل و فصل شود. بارها و بارها گفته شده بافق از نبود پزشک متخصص در رنج است! از کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی؛ به ویژه تجهیزات سونوگرافی دچار مضیقه است؛ ولی کو گوش شنوا!  « این تذهبون»
هر چند در این راستا از سوی دولت تدبیر و امید، تلاش هایی در جهت حل این معضلات شده است و با استقرار برخی از تخصص ها آن هم بصورت پاره وقت موافقت شده و یا اورژانس هوایی به کمک آمده است؛ و یا خرید برخی اقلام در حوزه درمان صورت گرفته و نیز ساخت بیمارستان 98 تختخوابی در کنار بیمارستان قدیمی در حال انجام شدن است؛ ولی همه اینها، زیبنده صف طولانی سونوگرافی در بیمارستان بافق نیست! در اینجا مثالی را عرض می کنم تا در جهت تبیین موضوع به کار برود؛ یک زمانی دانشگاه آزاد بافق با مساله کمبود استاد در مقاطع دکتری روبرو بود، برای تامین استادان خود شروع به جذب استاد از شهرهای دیگر نمود و برای ایاب و ذهاب آنان تسهیلاتی فراهم کرد؛ حتی از خانه های سازمانی برای اسکان انان نیز استفاده کرد و به انحای مختلف وسیله رفاهی شان را تا حد امکان فراهم کرد و آن موقع تعداد دانشجوی آن به 4 هزارنفر نزدیک شد؛ اما چگونه است که یک اداره دولتی نمی تواند بودجه ایی برای استخدام پزشک و یا خرید وسیله سونوگرافی جذب نماید. کجای این کار مشکل دارد که یک سیستم آموزشی غیر دولتی می تواند و یک اداره ایی که پشت آن به اعتبارات دولتی گرم است نمی تواند؟ به نظر می رسد در این باره فرمانداری بافق باید با قدرت وارد شده و در جهت جذب اعتبارات در این حوزه برآید. حوزه ایی که جان مردم متکی به آن است. 
 
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول