هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

حفظ حرمت کارگران در دولت تدبیر و امید

حفظ حرمت کارگران در دولت تدبیر و امید


دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر شبانه به بافق و در کارگروه مطالبات مردمی :

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه برخی از معاونانش و نیز مدیران کل، چهارشنبه شب هفته گذشته، به بافق سفر نمود.  وی پس از کلنگ زنی درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی بافق برای بررسی و مسائل شرکت سنگ‌آهن مرکزی و اتفاقات گذشته به فرمانداری رفته و در آنجا با اعضاء کارگروه پیگیری مطالبات مردم به گفتگو پرداخت.

جای تأسف است که بگوییم بافق معدن دارد

در این جلسه حجت‌الاسلام حاج‌سیدجواد سلیمانی امام جمعه بافق، ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر گفت: مردم بافق، مردمی هستند که در همه عرصه‌های سیاسی بالاترین حضور را داشته‌اند و در طول 35 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است در همه انتخابات به غیر از یکی از شهرستان‌ها که یک درصد جلوتر از ما بود در تمام صحنه‌های سیاسی مردم بالاترین حضور را داشتند.
وی افزود: مردم بافق مردمی کم‌توقع هستند، وقتی از رسانه‌ها اعلام می‌شود فلان روستا به شبکه گازرسانی متصل شد یعنی چه؟! و جاده نیز همچنین. امام جمعه بافق تصریح نمود: مطلع هستید سرمایه بافق برده می‌شود؛ اما فعالیتی صورت نمی‌گیرد. من زندان سیاسی بوده‌ام؛ اما به قدری که یک ماه اعتصاب زجر کشیده‌ام در زندان شاه ملعون، سختی تحمل نکردم.
وی در خصوص 15 درصد سهام و اتمام صنایع جوار معدنی متذکر شد و مساعدت وزیر را در این خصوص خواستار شد، امنیت شغلی کارگران نیز یکی از خواسته هایی بود که امام جمعه بر آن تأکید نمود.
سپس حجت‌الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم بافق، ابرکوه، خاتم، مهریز و بهاباد در مجلس شورای اسلامی طی ایراد سخنانی گفت: این شهرستان تک محصولی است، کشاورزی ندارد، تنها درآمد این شهرستان منحصر شده در معدن و اگر این معادن را در آینده نزدیک نادیده بگیریم که نیست و نخواهد بود مردم بافق باید کوچ نمایند؛ مثل این که کوچ کرده‌اند. همین الآن نیز در مرکز استان تراکم جمعیت وجود دارد؛ اگر بررسی شود دو برابر جمعیت شهرستان در آن جا حضور دارند. از روستاها اگر در بعضی فصول سال بازدید کنید خالی از سکنه می‌باشد. زمانی هم که معادن دولتی بود چه عاید شهرستان شد؟!! مهم این است که منافع شهر و مردم در نظر گرفته شود. جاده خدا می داند چقدر قربانی گرفته، وضعیت بهداشت بسیار ناجور بوده و همچنین از نظر رفاه اجتماعی واقعاً جای تأسف است که بگوییم این شهرستان معدن دارد.

مصوبه 15 درصد علاوه بر بافق، آخرت شما را نیز آباد می‌کند

در ادامه محمدرضا صباغیان نماینده کارگران گفت: بافق و مسئولین آن با خصوصی‌سازی مخالف نیستند. خصوصی‌سازی راه برون رفت و درمان کشور ما هست و دولتی بودن نیز ضرر و زیان دارد؛ اما با این شکل خصوصی شدن، زیان آن بالاتر از دولتی می باشد.
وی افزود: در سال 1390 با ضرب و شتم مردم که متأسفانه تعدادی از افراد معلول از آن حادثه هنوز بر جا مانده اند و اعتصابی که اخیراً روی داد و 37 روز به طول کشید، مردم چه انگیزه‌ای دارند و در کل چرا مردم اعتصاب می کنند؟! ای کاش شهرک صنعتی که نماد صنعت و معدن بافق هست را بازدید نمایید، از محلات دیدن می نمودید؛ اینگونه می توانستید درد مردم را بیشتر لمس کنید.
صباغیان ادامه داد: معدنی که نیم ساعت طول می کشید تا ماشین‌آلات، سنگ را از استخراج بالا بیاورند؛ ولی الآن نیم ساعت وقت لازم هست تا ماشین ها برای بارگیری به پایین استخراج بروند. پلی کلینیک بافق چندین مرتبه کلنگ آن به زمین خورده است.کارخانه گندله بافق توسط حبیبی معاون اول رییس جمهور کلنگ آن در بافق به زمین خورد؛ اما در اردکان ساخته شد. هیچ کارخانه جوار معدنی در بافق وجود دارد؟!!! بزرگترین تعمیرات لکوموتیو به دلیل اینکه بافق چهارراه ریلی کشور می باشد در شهر ما هست؛ اما هیچ کارخانه ای در کنار آن احداث نگردید و کارخانه تعمیرات آن را به کرج انتقال دادند و حتی حق مالی نیز ندارند. معدن سرب و روی در بافق هست؛ اما کارخانه آن در یزد احداث گردید. بندر گمرک رسانه ای شد؛ اما به سیرجان رفت! مردم تمام آن را آگاه هستند. معدن D19 بافق را، چادرملو اردکان گرفت. حوزه انتخابیه بافق تنها شهری است که یک مرتبه نماینده از خود در مجلس شورای اسلامی نداشته است. گاز شهری هنوز در اختیار مردم نیست. مراکز درمانی و پزشک متخصص به حد کافی در بافق وجود ندارد، معدن کوشک خصوصی شد و 750 نیرو آن به 250 نفر تقلیل پیدا کرد.
وی با  اشاره به این آیه از قران کریم که می فرماید: جایی که حق ضایع می شود شما اجازه دارید بلند صحبت کنید گفت: یقیناً مصوبه و تصمیم 15 درصد، علاوه بر شهر بافق و آخرت شما را نیز آباد خواهد کرد.

تا به امروز روی گنج نشسته بودیم

حسین ندافیان، فرماندار اسبق و مشاور شورای اسلامی شهر بافق و نیز و یکی از اعضای کارگروه با بیان اینکه شهرستان بافق حدود 55 سال پیش همزمان با 3 شهرستان دیگر تفت، اردکان، و یزد یک وجاهت قانونی به استان یزد داده است گفت: بافق که یک شهر غنی معدنی می باشد باید خیلی جلوتر از آن شهرستان ها باشد؛ یا خیلی عادی تر در سطح آنها باید قرار گیرد. امروز بعد از گذشت 55 سال بافق آخرین رتبه را در صنعت دارا می باشد. توجه بیشتر به سنگ و انتقال آن بوده است، مردم صبح با سوت قطار بیدار می شوند، کامیون های حامل سنگ در جاده جان ده ها نفر از مردم را گرفته است. بی معرفتی و بی توجه ای به بافق شده است که نمی توان آن را در یک دولت جستجو کرد.
ندافیان افزود: تا به امروز روی گنج نشسته بودیم، تعدادی از کارخانه های جوار معدنی شروع شد و به نتیجه نرسید و آنچه باقی مانده است گودالی ناشی از استخراج بی رویه می باشد. بیش از 400 برگ روزنامه مبنی بر قول مسئولین موجود هست که هیچکدام عملی نگردید. عقب افتادگی و جذب مطالبات گذشته و خواسته های امروز وجود دارد. با دو درصدی که در دولت قبل مصوب شد کارساز است یا قرار هست همین طور محروم بمانیم! آنچه دولت در قالب خصوصی سازی از ما می‌گیرد در قالب 15 درصد به صورت هدیه به مردم مصوب گردد.

آنقدر این طرح ها را جلو می بریم که عقب گرد نخواهد داشت

پس از این که حضار به دفاع از بافق و مردم سخنانی را ایراد نمودند دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما احساسات و درد شما را می فهمیم، اعتصاب جاده کرج پیش از انقلاب را من راه انداختم که دستگیر شدم. همه که اینجا جمع شده ایم. در هر جایگاهی باشیم مسئول هستیم و در داخل یک نظام سیاسی ولایی صحبت می نماییم.
ربیعی تصریح نمود: با مسئولیت باید صحبت کرد! صندوق فولاد را احیا کردم که در آن سرمایه گذاری های جدیدی در آن انجام می شود. مالک این معدن یکی از صندوق های موفق روزهای آتی خواهد بود، هرچند امروز مشکل دارد.
وی افزود: با مسائل و زندگی رنج آور و خیابان های غیر آسفالت آشنا هستم. راحت و خودمانی صحبت کنم سفره خالی خانه ام را درک کرده ام، خودم کارگر بودم و اعتصاب کارگری داشته ام. در دوران نوجوانی در بلوک سازی آب یخ پخش می کردم. به سابقه ی کارگری خود افتخار می‌کنم. خوشبختانه در یک شرایطی هستیم که باب گفتگو باز است. درد شما را می فهمم و متقابلاً انتظارم را عرض می کنم. به گذشته و دولت قبل کاری ندارم؛ ولی آنچه تعهد می نمایم برای برپایی آن ایستاده ایم.
نعمت‌ا... شهبازی معاون اقتصادی و مالی صندوق بازنشستگی فولاد ایران در ادامه افزود: صندوق فولاد امروز دارایی آن بالای 16 هزار میلیارد تومان می باشد و چیزی نزدیک به همین رقم، از دولت طلبکار می باشد.این را بدانید صندوق فولاد، صندوقی هست با یک دارایی بزرگ.
شهبازی افزود: منشور مدیریتی سنگ آهن مرکزی را مقام عالی وزارت انشاء نموده است که 16 الی 17 بند می باشد.
وی افزود: در آن منشور تمام دغدغه های مردم بافق به جرأت دیده شده و بر روی آن تأکید گردیده است به اجرای طرح های توسعه نیز پایبندم. عمر مدیریت من 3 سال است و در این مدت آنقدر این طرح ها را جلو می بریم که عقب گرد نخواهد داشت.

حداقل در شعار حامی مردم هستیم

سپس وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح نمود: 15 درصد را بر اساس قانون می‌توان آن را واگذار کرد؛ آنچه ریاست جمهور گفته است: این می باشد که خصوصی سازی متوقف گردد تا به یک گزینه ی بهینه برسند.
وی افزود: تمام تلاش خود را کردیم تا یک گام به سمت اتفاقاتی که در سال 90 برای مردم بافق روی داد پیش نرود؛ اگر 339 روز هم اعتصاب نموده بودید حرمت کارگر حفظ می کردیم. آنچه امکانات وزارتخانه باشد سامان می دهیم باید با هم به آرامی صحبت کنیم و خیر جمعی ببریم. حداقل در شعار حامی مردم هستیم.
امیرزاده، عضو شورای اسلامی شهر در ادامه افزود: بعد از سفر و جلسات با شما در حضور کارگران با صراحت و جسارت تمام از قول های شما دفاع نمودم و الآن دستم خالی است. آنقدر در دولت های قبلی سیلی خورده ایم که در حال حاضر جرأت نداریم دستمان را جلو بگیریم.
دکتر ربیعی در ادامه گفت: من سوگند یاد می کنم که بیش از 15 درصد به شهر خدمت خواهم کرد. مثل کرم ابریشم پیله به دور خود نپیچیم. سپس مهندس محمد حسن تشکری، رییس شورای اسلامی شهر بافق افزود: از همین امروز برایتان بگوییم نه از دردهای قبل، از سال 87 مصوبه پلی کلینیک داریم، امروز درمانگاه تخصصی، کلنگ آن زمین زده شد. چرا؟!!
دکتر روحبخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور در پاسخ به گفته رئیس شورای بافق گفت: من در این شهر زندگی کردم و اولین عمل جراحی را در سال 68  انجام داده‌ام و کمترین خدمتی هست که تأمین اجتماعی به شهر بافق دارد.

حاشیه های خبر:
- خبرنگاران درفرمانداری پشت درب سالن اجتماعات به انتظار نشستند و متأسفانه فضای سالن اجتماعات گنجایش خبرنگاران را نداشت.
- عدم برنامه‌ریزی برای سرویس‌دهی و شام خبرنگاران بومی، به طوری که در هتل نیکان یک بام و دو هوا شده بود، عده ای در طبقه‌ی فوق بر سر سفره ی رنگین نشستند و مسئولین اعم از بخشدار، مشاور فرماندار، مهندسین سنگ آهن و خبرنگاران بومی ساعتی در انتظار شام بودند.  سرو شام از ساعت 12:45 تا 2 بامداد به طول کشید، قریب به 30 نفر نیز بدون آن که شام صرف کنند هتل را ترک نمودند.
- بازدید وزیر و هیئت همراه شبانه از شرکت سنگ آهن صورت گرفت، به نحوی که تاریکی شب باعث شده بود، افراد سرگردان به دنبال آنان باشند.
- خبرنگاران همراه وزیر، خود را به عنوان روابط عمومی وزارتخانه معرفی کردند در صورتی که شواهد حاکی از چیزی دیگر بود. آنان مرتب سؤالاتی از قبیل این که چرا شهرتان هنوز عقب افتاده است و آیا صحت دارد که سازمان انتقال خون استان، خون مردم بافق را مورد استفاده قرار نمی دهند؟ را می پرسیدند.
- در حاشیه سفر وزیر خبرنگار هفته نامه افق کویر در خصوص مشکل مسکن مهر بافق گفتگویی خصوصی با مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داد که وی گفت: به بافق برای بازدید شهرک صنعتی آمده ام؛ اما کسی از من نخواست که برای بازدید مسکن مهر بیایم. اصلاً این موضوع مطرح نگردید؛ ولی قول خواهم داد به زودی بازگردم و از نزدیک مشکلات مردم را مورد بررسی قرار دهم.
- خبرنگاران تیم وزیر می گفتند: اینجا مثل شهرهای نفت خیز درآمد شهر خارج می شود؛ اما به شهر بافق توجه ای نمی شود.
جلوی درب سالن اجتماعات فرمانداری مأمور، سد راه معاون سیاسی، امنیتی استانداری شد و گفت: «من مأمورم و معذور.» گویا وی معاون استاندار را نشناخت.
- وزیر و هیئت همراه شب را در هتل نیکان به سر بردند و صبح را به مقصد یزد بافق را ترک نمودند.
- یک بام دو هوا در بنرهای کلنگ زنی درمانگاه تأمین اجتماعی مشهود بود. به گونهای که در یک بنر نوشته شده «پلی تکنیک بافق» و دیگری نوشته شده بود «درمانگاه»
- پس از پایان جمعیت وزیر در محل احداث درمانگاه تأمین اجتماعی، نماینده کارگران فریاد زد، آقای وزیر صبر کنید که صدای وی در هیاهوی جمعیت گم شده و برخی هم مانع شدند تا او حرف خود را بزند.
- قرار بود وزیر از محلات بافق و نیز خانه نیلوفر بازدید کند که به یک‌باره برنامه عوض شد.
- حضور مأموران نیروی انتظامی در محل ورودی معدن سنگ آهن قابل توجه بود.
- وزیر در کارخانه آگلومراسیون با این که از گرد و غبار پر بود، اما دقایقی را در آنجا ایستاد.