هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

جایگاه زیارت اربعین در نگاه شیعیان

جایگاه زیارت اربعین در نگاه شیعیان



 اَللّـهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ
ای خدا غم و اندوه دوری آن بزرگوار را به ظهورش از قلوب این امت برطرف گردان و برای آرامش دل های ما به ظهورش تعجیل فرما
زیارت اربعین در میان احادیث شیعه از ارزش والایی برخوردار است تا آن جا که از نشانه‌های فرد مومن برشمرده شده است؛ روز اربعین رابطه مستقیمی با ظهور منتقم سید الشهدا(ع) دارد
علت تعظیم و بزرگداشت را می‌توان در گفتار و سفارشات اهل بیت ریشه‌یابی کرد.
امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چیز از نشانه‏هاى مؤمن است. گزاردن پنجاه و یك ركعت نماز واجب و نافله، زیارت‏ اربعین، انگشتر در دست راست كردن و پیشانى بر خاك ساییدن و بلند گفتن‏ بسم ا... الرحمن الرحیم. زیارت اربعین از امام جعفر صادق (ع) روایت شده و خواندن آن در روز اربعین مستحب موکد است. شیخ عباس قمی زیارت اربعین را در کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان نیز ذکر کرده است.  
روز اربعین برای شیعیان زمان تجدید غم و اندوه برای مصایب سید الشهدا (ع)است؛ این غم و اندوه در جان شیعیان جریان دارد تا به دست منتقم واقعی آل محمد(ص) انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده در سرزمین کربلا ستانده شود به همین جهت روز اربعین را می‌توان زمان تجدید عهد با منتقم آل محمد (ص)دانست.
نشانه‌ها و سمبل‌های انتظار ظهور حضرت در مظاهر حسینی جلوه‌های گوناگون دارد از جمله آن‌که می‌توان به پرچم سرخ رنگی که در بالای گنبد در حال اهتزار است اشاره کرد. اهتزاز پرچم سرخ رنگ در قبایل عرب مفهوم خاصی دارد از جمله آن‌که این جنگ هنوز ادامه دارد و پایان نپذیرفته است .
زیارت اربعین و یاری کردن امام زمان
یاری کردن امام زمان (عج) فقط محدود به انتظار برای ظهور آن حضرت نمی‌شود، بلکه همان طور که درترجمه زیارت اربعین به آن اشاره شده است: قلب من تسلیم قلب شماست و در امور زندگی از اوامر شما تبعیت می‌کنم و برای یاری دادن شما آماده‌ام تا این که خداوند به شما اجازه خروج دهد. بنا براین انتظار ظهور حضرت حجت (عج) در عمل شیعیان نیز جلوه پیدا خواهد کرد. شیعه‌ای که قلبا تسلیم امر امامت است و در شئونات زندگی از اوامر اهل بیت اطاعت کند و نسبت به دشمنان ایشان بیزاری داشته باشد را می‌توان در جریان ظهور و انتظار فعال دانست. نکته‌ای که در زیارت اربعین به آن اشاره شده این است که شیعیان همواره برای یاری دادن امام زمان خود باید آماده باشند . شیعیانی که در این انتظار استقامت می‌ورزند ولی موفق به درک حضور حضرت نمی‌شوند و مرگ فرصت را از آنان سلب می‌کند، در احادیث شیعه از آنان به بزرگی یاد می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: «اگرکسی از شما بگوید قائم‏ آل‏ محمد را درك كنم او را نصرت خواهم كرد او مانند كسى است كه پیشاروى او شمشیر مى‏زند»
روایات از ثواب بسیار زیاد انتظار حکایت می‌کند، اما از ثواب و اجرهایی که برای انتظار ذکر شده است می‌توان دانست که امر انتظار برای ظهور صاحب الزمان کاری سخت و طاقت فرساست و با توجه به زمان غیبت کبری حفظ کردن قلب و عمل از وسوسه‌های شیطان کاری سخت و دشوار است .در پایان امیدوارم خداوند به محبین اهل بیت این توفیق را عنایت فر ماید تا ازمنتظران واقعی ظهور باشند .  
  اکبر خالقدادی