هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تیلاپیا در برزخ

تیلاپیا در برزخ



معمولاً به جز مردمان شمال و جنوب کشور سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار پایین است، اما در سالهای اخیر همزمان با گرانی گوشت و مرغ و حذف کامل این پروتئین‌ها از سبد برخی از خانواده های کم درآمد، این خانواده ها و قشر متوسط جامعه ناگزیر روی به ماهی؛ البته نوع ارزان قیمت آن آورده اند. ماهی قزل آلا و انواع پرورشی ماهی آزاد و بالاخره این اواخر ماهی تیلاپیا به سفره طبقه متوسط جامعه راه یافته است به همین منظورهفته نامه افق کویر در طی گفتگویی تلفنی با رجبی پور معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور پیرامون پرورش و رشد ماهی تیلاپیا در بافق پرسش‌هایی مطرح نمود.
رجبی پور در پاسخ به این پرسش که چند مزرعه بخش خصوصی فعال در پرورش ماهی تیلاپیا وجود دارد؟ گفت: اجازه تولید به بخش خصوصی داده نشده، سه سال ماهی تیلاپیا تولید شد، اما در حال حاضر یکی از سازمان های کشور از تولید این ماهی ممانعت می کند.
وی همچنین پیرامون کارگاه تکثیر ماهی تیلاپیا در بخش خصوصی گفت: کارگاه تکثیر با توجه به وجود مشاور برای احداث آن تاکنون مجوز در بخش خصوصی صادر نگردیده است.
معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور بافق در پاسخ به این پرسش که با توجه به حجم واردات 20 هزار تن ماهی فیله تیلاپیا آیا نمی توانید تولید داخلی داشته باشید تا به گونه ای از واردات جلوگیری شود؟ افزود: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی بعد از سال 87 به تمام اطلاعات دست یافت و آمادگی دارد تا در تمام مراحل ورود پیدا کند، اما متأسفانه برخی از سازمان ها مجوز فعالیت در بخش خصوصی را صادر نمی کنند. اسناد در بحث تولید و پرورش در مرکز تحقیقات آبزیان موجود می باشد.کشورهای سوئیس، نروژ و بسیاری از کشورهای دنیا که امکانات آن را دارا هستند در حال تولید این ماهی بوده؛ اما در کشور ما مخالفین خصوصی وجود دارد و از ادامه این فعالیت ها ممانعت به عمل می آید. فناوری آماده برای ارائه به بخش خصوصی است متقاضیان زیادی از شهرستان بافق تمایل دارند تا در این موضوع سرمایه گذاری کنند. بافق منطقه ای ایزوله است و به آب های آزاد راه ندارد و می تواند فعالیت چشمگیری داشته باشد. اقتصاد بافق با سرمایه گذاری در پرورش ماهی تیلاپیا رونق می یابد، اما تاکنون اجازه خروج بچه ماهی تیلاپیا به بخش خصوصی داده نشده و ضرر مالی شدیدی به مرکز تحقیقات ماهیان آب شور بافق وارد نموده است؛ امیدواریم تدابیر لازم و ضروری در این رابطه اندیشیده شود.