هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تیر اندازی ورزشی پر هزینه

تیر اندازی ورزشی پر هزینه



هما السادات رضوی|   تير وكمان يك هنر است. هنری مقدس برای بسياری. مسلمانها هرگز اين جمله پيامبراكرم (ص) را از ياد نمی برند: "هركس تيراندازی بداند و آن را ترك كند يكی از نعمت های خداوند را ترك كرده است." از تير و كمان به عنوان يكي از قديمی ترين هنرهای بشری ياد می كنند. هنری كه تاريخچه ای باستانی دارد. در عين حال آن را جزو رشته های ورزشی قرار داده اند. رشته ای كه مدال آور است و در المپيك ها حساب زيادی روی آن باز می كنند. شواهد باستانی زيادی وجود دارد كه بر تاريخی بودن اين رشته حكايت می‌كند. همواره نشانه هايی از تيروكمان در ادبيات، هنر، اساطير يونانی، زبان، جنگ آوری و... است. كمان وسيله ای محوری است كه بسياری از مورخان آن را به اندازه اختراع چرخ و آتش مهم مي دانند. ديگر همه مي دانندكه كمان يك اسلحه ريسمانی پرتاب كننده است. اين وسيله در دو نوع چوبی و تركيبی يافت می شود. مشاهدات كمان های اوليه بيانگر اين بود كه بشر منحصراً آن را از چوب نهال و روده حيوانات تهيه مي كرده است. در مناطقی كه چوب به سختي در دسترس بود كمان هايی غير از جنس چوب ساخته می شد. شاخ، استخوان ، پی، تاندون و روده به جای چوب به كار گرفته می شدند.
در این شماره، هفته نامه افق کویر با یکی از ورزشکاران این رشته ورزشی گفتگویی انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:
مبینا فلاح هستم، 15 سال سن دارم.
افق کویر: چند سال است که در حوزه ورزش فعالیت می کنید و تا به حال چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟
4 سال است که ورزش می کنم، سه سال کاراته و یک سال نیز در رشته تیراندازی با کمان فعالیت دارم. دارای کمربند قهوه ای کاراته بوده همچنین مقام اول المپیاد و مقام دوم لیگ کشوری انفرادی را در کارنامه خود دارم. تمام مقام هایی که کسب کردم انفرادی بوده و در مسابقات تیمی، مقامی نداشتم. مقام اول در رده جوان، قهوه ای و مشکی و مقام سوم مشترک آزاد را به دست آورده ام. در مسابقات آزاد سبک خاصی نیست و همه سبک ها اجرا می شود و در آن مسابقه تعداد شرکت کنندگان زیاد بود که من سوم شدم و مقام شهرستان نیز داشته ام. در رشته تیر اندازی با کمان مقام اول استان، مقام اول کشوری که تیمی بوده و مقام اول کشوری که به تازگی کسب کردم در این یک سال 4 مسابقه شرکت کرده ایم که سه مقام کسب کردم. مسابقات در کل زیاد برگزار می شود که در رده های 30 متر و70 متر است و هر مسابقه شرایط خاصی دارد؛ بعضی اوقات به مسابقات به علت مشکلات مالی نمی رسیم. کمتر کسی می تواند در یک سال 4 مسابقه را شرکت کند؛ ولی من شرکت کردم و به خاطر مربی خوبی که داشتیم. می توانستیم به مسابقات خودمان را برسانیم و شرکت کنیم.
افق کویر:   این مدت چه کسانی در پیشرفت رشته ورزشی تیراندازی با کمان نقش داشته اند؟
 آقای پاکزاد از وقت و کار خودشان کم کرده و با ما تمرین می کردند در همه این مسابقات که شرکت و تجربه هایی که کسب کردیم مدیون وی هستیم، در حال حاضر5 نفرهستیم که در مرحله تیر زدن هستیم و افردی هم هستند که در مرحله یادگیری می باشند.
افق کویر: چه توصیه ای به افرادی که علاقه مند به فعالیت در این رشته هستند، دارید؟
اگر واقعاً علاقه دارند در این کلاسها شرکت کنند، چون کلاس ما هزینه خاصی ندارد. اکثراً افراد در این کلاسها شرکت می کنند و بعد آن را رها می کنند. مربی برای همه وقت می گذارد نه برای فرد خاصی؛ ولی بعضی ها وسط راه رها می کنند، شخصاً از زمانی که تیر اندازی با کمان را شروع کردم یک روحیه دیگری دارم. تنها راه درمان افسردگی ورزش است و تیر اندازی هم ورزشی است که پیامبر اسلام(ص) به آن سفارش کردند. 
افق کویر: درباره رشته ورزشی تیراندازی توضیح دهید: 
به نظر من خیلی رشته خوبی است. از بین همه رشته ها علاقه خاصی به تیر اندازی با کمان دارم با وجود اینکه کاراته را هم دوست داشته، و مقام های زیادی نیز کسب کردم و به درجه مربیگری نیز رسیدم؛ ولی آن را رها کرده و به تیراندازی با کمان پرداختم. کاراته رده سنی دارد که به مسابقات اعزام می شوند هر فرد در رده سنی خودش مسابقه می دهد؛ ولی رشته تیر اندازی رده سنی ندارد و اکثراً آزاد هستند. 
افق کویر: چه مشکلات و کمبود هایی در این رشته ورزشی وجود دارد؟ 
کمبود سایت همان مگسک روی کمان که برای نشانه گیری استفاده می شود. در یکی از مسابقات مگسک کمانم شکست که به سختی تیر می زدم و به جای اینکه کمان را با خودم تنظیم کنم خودم را با کمان تنظیم می کردم که خیلی کار سختی بود. 
رشته تیر اندازی با کمان رشته ورزشی پر هزینه ای است. تیر خیلی ارزان حداقل 200 هزارتومان است؛ ولی از ما هزینه ای نگرفته اند و سرپرست تیم حمایت کننده برای تیم پیدا می کند. 
افق کویر: حرف پایانی:
در ابتدا از خداوند تشکر می کنم همچنین از مربی و خانواده‌ام. مقام آوردن و ورزش کردن آسان نیست خیلی سخت است، مخصوصاً رشته تیر اندازی با کمان بدنسازی و قدرت بدنی بالا و تمرین زیاد نیاز دارد.