هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توصیه های کلیدی برای تربیت فرزندان در انجام تکالیف مدرسه

توصیه های کلیدی برای تربیت فرزندان در انجام تکالیف مدرسه



تکلیف مدرسه برای کودک منبع استرس فراوانی در خانواده هاست و گاهی منشأ کشمکش بین پدر و مادر است در موقعیت هایی که اختلاف نظر بین پدر و مادر در مورد کمک به تکلیف شدید نیست توصیه هایی ذیل از ایجاد تنش بین کودک و پدر و مادر می کاهد:
1-با توجه به سن و مراحل رشد کودکان، این واقعیت وجود دارد که بسیاری از کودکان به اهمیت و ضرورت تکلیف آگاهی ندارند.
2-پدر و مادر بایستی بپذیرند که تکالیف مدرسه از نظر بسیاری از کودکان، به عنوان مایه دردسر و مزاحمت برای انجام فعالیت های مورد علاقه آن ها تلقی می شود چون بچه ها دوست ندارند تکالیف انجام دهند به همین دلیل برای انجام ندادن یا به تعویق انداختن آن دست به هر کاری می زنند عدم درک این موضوع از سوی پدر و مادر در هنگام انجام تکالیف به کشمکش های روزانه بین آنها منجر می شود اگر پدر و مادر از علت عدم رغبت کودک خود به انجام تکالیف آگاهی یابند بی توجهی فرزندشان به تکالیف مدرسه احساس ناراحتی کمتری کرده او را راهنمایی می کنند.
3-شگردهای اجتنابی از سوی کودک وقتی تشدید می شود که انجام تکالیف را بسیار دشوار بداند اگر این گونه باشد هر گونه فشار از سوی پدر و مادر نظر کودک را نسبت به تکالیف تغییر نمی دهد و این باعث نمی شود که او به انجام تکالیف علاقمند گردد. پس باید مشکل او برطرف گردد چرا که بر آموختن مفاهیم بعدی تاثیر گذاشته و بر یاد گیری و آینده تحصیلی او اثر نامطلوبی دارد.
4-چنانچه مشکل ادله یابد دانش آموز دچار اضطراب می شود در این شرایط ابتدا بایستی اضطراب کودک را برطرف نمود. سپس به کودک تکالیف در حد توانیش را داد تا از اعتماد به نفس کافی برخوردار شود در این بین معلمان کلاس باید اطمینان حاصل کنند که کودک کاملاً به تکالیف خود آگاه است و کودکی را که دقیقاً نمی داند چه تکالیفی از او خواسته شده تا در خانه انجام دهد مورد شماتت و سرزنش قرار ندهند.
5-هیچ گاه به کودکی که سرگرم بازی و کارهای لذت بخش نظیر تماشای تلویزیون است. نگویید که تکالیف مدرسه اش را انجام دهد در این شرایط بهتر است به کودک گفته شود وقتی کارت تمام شد تکالیف مدرسه ات را انجام بده.
6-پیش از خسته شدن کودک والدین باید او را از انجام تکلیف باز دارند اگر کودک از انجام تکلیف خسته شد این خطر وجود دارد که در دفعات بعد علاقه ای به انجام تکلیفش نداشته باشد و حتی ممکن است نسبت به انجام آن احساس تنفر کند.
7-اگر بچه تکلیف را نمی فهمد نباید مورد شماتت قرار گیرد عدم درک کودک دلیل دارد، دلیل اول اینکه تکلیفی که از کودک خواسته می شود انجام آن برای او دشوار است. دلیل دوم این است که کودک نیاز دارد تکلیف طور دیگری برای او بازگو شود و اگر کودک در فهم و درک تکلیف مشکل دارد نباید به هیچ عنوان سرزنش شود.
8-والدین باید تلاش کنند انجام تکالیف تا حد ممکن لذت بخش برگزار شود.
9-ممکن است کودک قادر به انجام تکالیف نباشد یا به توضیح نیاز داشته باشد و این به معنای این است که او هنوز بر تکلیف مسلط نشده است. بی حوصلگی و عصبانی شدن پدر ومادر کودک را از ادامه کار منحرف می کندو حتی در روزهای بعد نیز برانجام آن بی رغبت تر می شود. ادامه دارد...   

 

 پروین فضائلی