هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

توصیه به دارندگان طیور خانگی

توصیه به دارندگان طیور خانگی



مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به عدم ورود این بیماری به مرغ داری‌های صنعتی و نظارت‌های شدید بر آن‌ها به مردم اطمینان داد با خیال آسوده از مرغ‌ و تخم مرغ های موجود در بازار استفاده کنند.
راه دانا| مدیرکل اداره دامپزشکی استان یزد در مصاحبه با  از معدوم‌سازی طیور آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دونقطه از شهر یزد خبر داد و گفت: این طیور آلوده در مناطق روستایی حسین‌آباد ریسمانی و محمودی مشاهده شدند که تمامی آن‌ها اعم از خانگی، زینتی و کبوتر تا شعاع یک کیلومتری جمع‌آوری و معدوم شدند.
علی اکبرحدادزاده با اشاره به این‌که  ویروس این بیماری در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان را ندارد خاطرنشان کرد: تاکنون نیز موردی از ابتلای هم استانی‌هایمان  به این بیماری  گزارش نشده است.
حداد زاده علت جمع‌آوری و معدوم‌سازی این طیور را امکان ایجاد جهش در این ویروس و قابلیت انتقال به انسان دانست و اظهار داشت: این بیماری تنها به طیور اختصاص دارد ولی ممکن است  در آینده به انسان و حیوانات دیگر هم منتقل شود.
وی  مهم‌ترین علامت این بیماری در طیور را تلفات بالا عنوان کرد و در خصوص اقدامات سازمان متبوعش برای مقابله با این ویروس هم گفت: فعلاً در حال پایش شعاع 3 کیلومتری مناطق مشکوک هستیم که خوشبختانه تا این لحظه موردی گزارش نشده است.
حداد زاده اضافه کرد: تاکنون موردی از این بیماری در شهرستان‌ها مشاهده نشده و ماجرای تلف شدن پرندگان پارک آهن شهر بافق نیز با این بیماری ارتباطی ندارد.
وی به شهروندان توصیه کرد: طیور بومی خود را از پرنده‌های آزاد پرواز مانند گنجشک، کبوتر و کلاغ جدا کرده، طیور خود را در فضای آزاد در قفس نگه‌داشته و به کبوتران خود اجازه پرواز ندهند و در صورت تغذیه طیور خود باپوست تخم‌مرغ، آن را جوشانده و با غذا مخلوط کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان افزود: از شهروندان خواهشمندیم در صورت مشاهده تلفات در طیور خانگی و صنعتی خود  با شماره 1512 تماس بگیرند و مطمئن باشند خسارت‌های آن‌ها از طرف اداره پرداخت خواهد شد.
حداد در پایان با اشاره به عدم ورود این بیماری به مرغ داری‌های صنعتی و نظارت‌های شدید بر آن‌ها به مردم اطمینان داد با خیال آسوده از مرغ‌ و تخم مرغ های موجود در بازار استفاده کنند.