هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تعیین تکلیف سایت‌های فاقد مجوز یزد تا پایان سال

تعیین تکلیف سایت‌های فاقد مجوز یزد تا پایان سال



توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی، دسترسی آسان به مطالب و اخبار و امکان انعکاس تحلیل‌های متنوع در زمینه مطالب باعث شده تا در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های مکتوب از کمبود مخاطب رنج می‌برند، پایگاه‌های مجازی با استفاده از این فرصت استثنایی مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنند و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حتی موجب جریان‌سازی‌های مثبت و گاهاً نیز منفی شوند.
البته توسعه این پایگاه‌های مجازی قطعاً در کنار مزایایی که دارند، در صورت عدم نظارت می‌توانند آسیب‌هایی را نیز متوجه جامعه کنند لذا از سال 1385 سایت ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی به منظور ثبت اطلاعات مدیران پایگاه‌های اینترنتی کشور و همچنین مرجعی برای احراز هویت مدیران پایگاه‌های اینترنتی به منظور استفاده در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه راه‌اندازی شد. به استناد آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مصوب هیات وزیران، مقرر شد تا تمام رسانه‌ها، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند ولی به نظر می‌رسد این روند بسیار کند پیش می‌رود. استان یزد به عنوان یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های این حوزه، از سایت‌ها و پایگاه‌های مجازی متعددی برخوردار است ولی نه تنها اطلاعات دقیقی از تعداد آنها وجود ندارد، بلکه تولیت بسیاری از آنها نیز نامشخص است.
در حالی که رییس اداره مطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از فعالیت مجاز تنها 16 پایگاه خبری در استان خبر می‌دهد، معاون مطبوعاتی این اداره کل ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال‌جاری تکلیف سایت‌های فاقد مجوز مشخص ‌می‌شود. حسن مفیدی، معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: آمار دقیقی از سایت‌های مجازی فعال استان وجود ندارد ولی تعدادی نیز در سامانه مربوطه ثبت شده‌اند.
وی با بیان اینکه کلیه سایت‌های خبری براساس قانون مطبوعات باید مجوز مکتوب اخذ کنند، فعالیت این سایت‌ها و پایگاه‌ها را تا قبل از اخذ مجوز تخلف دانست و افزود: اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پایگاه‌ها را رصد می‌کند و در صورت تخلف همانند مطبوعات با آنها برخورد قانونی خواهد کرد. مفیدی اظهار کرد: این اداره به همه سایت‌های فاقد مجوز برای اخذ مجوز اخطار و مهلت می‌دهد و پس از آن اقدام به مسدود کردن آنها می‌کند که البته در حال حاضر برای مسدود کردن و تعطیلی سایت‌های فاقد مجوز اندکی مدارا کرده تا تمام آنها در چارچوب قانونی قرار گیرند. هم‌اکنون بیش از یک هزار سایت مجازی کشور در نوبت اخذ مجوز هستند و صدور این مجوزها به ویژه برای سایت‌های خبری که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند زمان‌بر است. وی ابراز امیدواری کرد: نظر به اطلاعات کسب شده از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت ارشاد، تا پایان سال‌جاری تکلیف سایت‌های فاقد مجوز مشخص ‌شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هیچ سایتی حتی آنهایی که برای عموم شناخته شده‌تر هستند حمایت و پشتیبانی خاصی ندارد، ادامه داد: البته گروه‌هایی وجود دارند که از سایت‌های خاصی حمایت می‌کنند ولی این سایت‌ها نیز باید برای اخذ مجوز اقدام کنند و قطعاً به آنها نیز اخطار داده می‌شود چرا که تا زمانی که بدون مجوز فعالیت کنند، تخلف کرده‌اند.
وی با بیان اینکه قانون به عنوان فصل‌الخطاب همه در کشور برای تمامی افراد یکسان است، هر گونه اقدام غیرقانونی را تخلف دانست و اضافه کرد: در حوزه مطبوعات و رسانه، تصمیم‌گیرنده و مجری، وزارت ارشاد است. در این باره برای سایت‌های فاقد مجوز مهلتی در نظر گرفته شده است. ابوالفضل جعفری، رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، با بیان اینکه اخذ مجوز روندی زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: سایت‌های خبری بدون مجوز نیز همانند دیگر رسانه‌ها، یک رسالت مطبوعاتی برعهده گرفته‌اند و بدون هیچ چشم‌داشتی در حال انجام قعالیت هستند ولی قطعاً در صورت تخلف همانند دیگر رسانه‌ها، سریعاً مورد رسیدگی و بازخواست قرار می‌گیرند.
وی یادآور شد: تعداد پایگاه‌های خبری مجوزدار استان یزد شامل 16 پایگاه هستند که از این تعداد، هشت پایگاه در مرکز استان قرار دارند. این پایگاه‌ها شامل اخبار یزدی‌ها(یزدی نیوز)، اشکذر خبر، بافق پویا، بافق فردا، ساباط، سرو یزد، صبح تفت، طنین خاتم، کویر، کهن سرو ابرکوه، گذار خبر، نارین خبر، ندای ندوشن، یزد آوا، یزد با ما و یزد بانو است. 12پایگاه خبری دیگر استان نیز برای اخذ مجوز اقدام کرده و در نوبت قرار دارند.
جعفری با اشاره به سایت‌های بدون مجوز فعال در استان، یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از طریق همان سایت‌ها، به مدیر مسئول آنها، تذکر و سپس اخطار می‌دهد و در صورت اقدام نشدن در مهلت 6 ماه بعد از اخطار کتبی، سایت متخلف را برای مراحل بعدی به تهران معرفی می‌کند.