هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تشکل کارگری برای شرکت سنگ آهن لازم نیست

تشکل کارگری برای شرکت سنگ آهن لازم نیست



به گزارش هفته نامه افق کویر، جواد عسکری، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی در حاشیه همایش اقتصاد مقاومتی و رسانه در جمع خبرنگاران گفت: همیشه در هر شرایطی اعلام کردم نیروی انسانی و طرح های توسعه خط قرمز ما است و تا به امروز این گفته ثابت شده؛چراکه هیچکس را بیکار نکردیم؛ در صورتی که در کشور خیلی از واحدهای تولیدی و تجاری تعطیل شده است.
وی افزود: اگر از سال 80 الی 90 را بررسی کنید، 73 میلیون تن باطله برداری کردند، ولی از سال 91 تا 94 دقیقاً 71 میلیون تن باطله برداری شده است. باطله برداری در 4 سال با 10 سال برابری می کند. در گذشته پولی که برای باطله برداری انجام دادند 27 درصد برای تولید سنگ دانه بندی و خرج باطله برداری کردند. امروز در شرایط بحران قیمت سنگ، 80 درصد خرج طرح باطله برداری معدن می کنیم تا بتوانیم معدن را حفظ کنیم. با این کار توانستیم عمر معدن و اشتغال منطقه را حفظ کنیم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن پیرامون مباحث حقوقی و مالیات گفت: شاید این منوال تا دو سال آینده ادامه داشته باشد، چون قیمت سنگ جهانی است و محدود به ایران نیست. در صدد هستیم در دو سال آینده تا بحران را مثل یک سال گذشته پشت سر بگذاریم و همه اینها منوط به صبر و تحمل همه هست.وی پیرامون مباحث مطرح شده برای معدن سه چاهون تصریح کرد: اگر خدا بخواهد و بحث مالی را حل کنیم هرگز دیدگاه تعطیلی قسمت و بیکاری کارگر را نداریم، حتی قسمتی از سه چاهون را که تعطیل کردیم نیروهای آن را جابه جا و کسی را بیکار نکردیم. در معدن سه چاهون 370 نفر در قسمت معدن جهاد کار می کنند. کاری که معدن جهاد انجام می دهد باطله برداری است در شرایط بحرانی امروز حدود 50 میلیارد تومان پول برای آن قسمت پرداخت می کنیم. اگر مشکلات مالی را نتوانیم حل کنیم مجبور هستیم یکسری از نیروها را از مجموعه سه چاهون تعدیل و جابه جا کنیم.
عسکری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای فعال بودن تشکل کارگری دارید تا حوادث سال 93 و  بگیر و ببندها تکرار نشود؟ اظهار داشت: برخی سهل انگاری ها در آن سال باعث روی دادن اتفاقاتی در سال 93 شد؛ اگر دوستان با طمأنینه حرکت می کردند این اتفاقات روی نمی داد در آن زمان 220 میلیارد خسارت به شرکت وارد شد؛ شاید اگر این اتفاقات روی نداده بود وضعیت مالی بهتری داشتیم. تشکلی خوب است که در چارچوب قانون و توسعه کار کند؛ متأسفانه برخی از تشکلات، سیاسی می شود تشکل وقتی سیاسی شود هم به خود آسیب می رساند هم به شرکت. شرکت قبلاً تشکل داشت که از حالت قانونی خود کنار رفت؛ متأسفانه در ایران آموزش اینکه تشکل بداند چگونه باید در چارچوب قانون حرکت کند نداریم. تشکل با ابزارهایی جلو می رود که مجموعه را دچار مشکل و بحران می کند؛ در صورتی که در مجموعه 6 هزار نفری سنگ آهن اگر تشکلی هم نبوده تا الآن یک نفر بیکار نشده اند. ضرورت تشکیل تشکل برای جایی لازم است که کار فرما بخواهد در حق کارگر خود ظلم کند، حق و حقوق کارگر خود را پرداخت نکند و یا آن را اخراج کند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون دیر پرداخت شدن حقوق کارگران گفت: آیا با سنگ 1 دلار و 7 دلار می توان مثل قبل حقوق کارگر را پرداخت کرد. مجموعه ای که بخواهد ماهی فقط 27 میلیارد تومان حقوق بدهد چه مقدار سنگ باید به قیمت 1 دلار و 7 دلار بفروشد تا بتواند بار مالی را تأمین کند. اگر مشکلات مالیاتی حل شود مشکلی برای پرداخت حقوق نداریم.