هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تخم مرغ معجزه‌ای در سفره

تخم مرغ معجزه‌ای در سفره



تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین می‌نماید. عمده‌ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب کامل پروتئینی آن (دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری) و مواد مهم موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید کم انرژی است که مصرف آن به ویژه در صبحانه به لاغری کمک می‌‌‌کند. امروزه ثابت شده است مزایا و نقش تخم مرغ در سلامتی بدن به قدری است که نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد. بخصوص بخاطر نقش آن در تکامل مغز جنین و نوزاد، جلوگیری از کوری و آلزایمر متداول در کهنسالی و تقویت سیستم عصبی و حافظه و کمک به سلامت قلب و عروق. نکته دیگر اینکه 100 درصد ویتامین‌های محلول در چربی و 80-70 درصد ویتامین‌های محلول در آب همگی در زرده تخم مرغ هستند و سفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین و بسیاری از مواد معدنی است. خوب است بدانیم که عمده چربی تخم مرغ از نوع غیر اشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تأثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ
متأسفانه تخم مرغ در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی نداشته است زیرا تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری قلبی- عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
امروزه مطالعات بسیار متعدد ثابت کرده‌اند که مصرف تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نشده بلکه برای قلب می‌تواند بسیار مفید هم باشد.  
به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم مرغ کنیم
 مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری توصیه اکید می‌شود که خوردن یک تخم مرغ در روز کاملا بلامانع و در برخی موارد توصیه اضافه‌تر هم ممکن است انجام شود. در هر صورت مصرف تخم مرغ از 8 ماهگی در کودکان شروع و توصیه می‌شود. تا یک سالگی یک زرده کامل یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز مصرف شود. همچنین ساندویچ تخم مرغ علاوه بر اینکه یک غذای کامل در یک وعده غذایی است؛ میتواند به عنوان یک میان وعده مقوی و مغذی برای همه افراد جامعه به ویژه دانش آموزان بسیار مفید باشد.
چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند
در افراد دارای بیماری دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی، چاقی و بیماری کبدی مصرف تخم مرغ کامل تا حد 3 عدد در هفته باید محدود گردد. این محدودیت مصرف تنها در مورد زرده تخم مرغ است و مصرف سفیده تخم مرغ نه تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود. در بیماران ذکر شده باید از خوردن غذاهای چرب همراه تخم مرغ خودداری کرده و روش پخت تخم مرغ بدون استفاده از روغن باشد.

 

نصرت قاسمیان
منبع: پمفلت اداره بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی