هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تب زیبایی

تب زیبایی



رضیه زارع پور| در طول تاریخ، همواره بشر سعی كرده تعریفی برای زیبایی بیابد. ماهیت مبهم زیبایی، همواره شعرا، فلاسفه و هنرمندان را به‌خود مشغول كرده و آنها كوشش كرده‌اند تا تعریفی برای آن بیابند .در دهه اخیر استفاده از اعمال جراحی و روشهای پزشکی جهت هر چه زیباتر شدن، در دنیا به شدت در حال پیشرفت بوده است. این اعمال در ایران با شدت بیشتری بوده، بخصوص طی دو دهه اخیر؛ به گونه ای که در برخی اعمال جراحی زیبایی ایران نسبت به کشورهای دیگر رکورد دار شده است. برخی اخبار که هر ازگاهی در رسانه ها منتشر می شود نشان دهنده شگفتی هایی در این زمینه است. به عنوان مثال انجام بیش از 200 هزار عمل جراحی زیبایی بینی در یک سال که بالاترین آمار در دنیا بوده است، یا تیترهای غافلگیر کننده ای مانند پیشی گرفتن ایران به عنوان پایتخت جراحی بینی در دنیا ؛ گرفتن وام خودرو جهت جراحی بینی، مراجعه بسیار زیاد مردان و پسران جهت جراحی زیبایی و ... که در رسانه ها منتشر شده است آدمی را به تفکر وا می دارد. تب "زیبایی" به قدری بالا گرفته است که بسیاری از افراد فرهنگی و جامعه شناسان در این زمینه اظهار نگرانی کرده اند. 
هفته نامه افق کویر در این هفته به سراغ یکی از متخصصین این رشته در استان یزد رفته است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید.
دکتر حسین حاجی حسینی، متخصص بیماریهای پوست و مو از دانشگاه تهران، بیمارستان رازی
افق کویر: از لیزر در درمان چه بیماریهایی استفاده می شود؟ یه سوال کوتاه با گستره ی وسیعی از جواب؛ به طور خلاصه برای حذف موهای زائد، لکه های پوستی، جای جوش، سوختگی و زخمهاي قدیمی، چربیهای زاید بدن و ...
افق کویر: انواع روشهای لیزر برداری پوست چیست؟ و این روشها چه مزایا و معایبی دارد؟ هر روشی در کنار محاسنی که دارد مي تواند معایبی هم داشته باشد؛ مثلاً لیزرهای حذف موهای زائد در عین حالیکه تأثیر خوبی در حذف موهای زائد دارند نمی توانند به طور دائمی آنها را حذف کند و لازم است در دوره های زمانی مشخص تکرار شود. گاهی نیز حالت هایی شبیه سوختگی ایجاد می کند، یا لیزر هایی که برای درمان لکه های پوستی به کار می رود در برخی افراد مؤثر نخواهد بود؛ بنابراین توصیه می شود قبل از انجام این گونه لیزرها یک دوره ی تست درمانی انجام گردد.
افق کویر: دوره ی درمان لیزر درمانی پوست چه مدت به طول می انجامد و آیا همه افراد می توانند لیزر درمانی کنند؟
طول مدت لیزر درمانی و دفعات آن و میزان پاسخ به درمان به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله نوع پوست، نوع لیزر، نوع بیماری و تجربه ی پزشک؛ لذا برای هر فردی پروتکل خاص آن فرد توسط پزشک تعیین می شود.
افق کویر: عوارض روشهای لیزر درمانی چیست؟
اکثر لیزرها با ایجاد حرارت در بافت هدف، باعث بروز اثرات درمانی می شوند؛ لذا اگر این حرارت، برای بافت، زیاد باشد، علایم سوختگی بروز می کند و ممکن است لکه ی تیره رنگی مدتی باقی بماند.
افق کویر: در مورد تزریق ژل و چربی و تفاوت آن توضیح دهید؟ برای تزریق چربی از چربی های بدن بیمار استفاده مي شود؛ در حالیکه ژل به صورت سنتیک در یک کارخانه ساخته و بسته بندی می گردد.
افق کویر: مزایا و معایب هر کدا م از این روشها چیست؟ و بیشتر برای چه سنی مفید است؟
محاسن تزریق چربی:  اولاً هیچ ماده خارجی وارد بدن نمی شود، ثانیاً هيچوقت تمام چربی تزریق شده جذب نمی شود؛ یعنی در پایان فرایند جذب چربی، حدود 10% از آن باقی مي ماند، ثالثاً همراه با استحصال چربی، تعدادی از سلولهای فیبروبلاست هم منتقل می شوند که به نوبه خود در جوانسازی پوست مؤثرند.
معایب تزریق چربی: به دلیل سختی فرآیند استحصال و تزریق چربی معمولاً فقط بک بار انجام مي شود؛ البته هزینه بالاتری نسبت به ژل دارد. 
محاسن تزریق ژل: اولاً ژلهای در درجات 1سی سی در دسترس هستند و پزشک می تواند به اندازه دلخواه و مورد نیاز، استفاده کند، ثانیاً قابل تکرار هستند. 
معایب : ژل به صورت مصنوعی ساخته می شود همچنین احتمال سوء استفاده از ژل توسط افرادی که تخصص ندارند، بیشتر است
افق کویر: در مورد بوتاکس هم توضیح بدهید.
بوتاکس نوعی سم هست که از نوعی باکتری به دست می آید. این سم باعث فلج شدن عضله می شود. این سم همان سمی هست که ممکن است در قوطی های کنسرو تولید شود و خوردن آن باعث فلج شدن عضلات تنفسی می شود. مصرف بوتاکس در مواردی هست که انقباض بی مورد عضله باعث مشکل می شود؛ مثلاً استفاده یش از حد از عضله ی اخم باعث بروز چین و چروک در ناحیه اخم می گردد. تزریق این سم در عضله ی اخم باعث فلج موقتی این عضله و بهبود وضعیت می شود. با توجه به اینکه از انواع بوتاکسهای موجود در بازار ایران، فقط سه نوع آن دارای مجوز وزارت بهداشت می باشد توصیه می کنم از بوتاکسی استفاده شود که بتوان از داروخانه خریداری نمود. بوتاکسهای مورد تأیید وزارت بهداشت عبارتند از: ديسپورت ساخت انگلستان، نورونوکس ساخت کره جنوبی، مَصپورت ساخت ایران
افق کویر: کدا م یک از این روشها بیشتر در استان یزد انجام می شود؟ تمام روشهای فوق در استان یزد انجام می شود.
افق کویر: حرف پایانی:
با توجه به جذابیتهای کار در زمینه ی زیبایی، برخی پزشکان غیر متخصص و یا حتی برخی افراد غیر پزشک با سوء استفاده از مماشات سازمانهاي کنترلی و نظارتی، اقدام به تبلیغات گسترده در این زمینه کرده اند؛ لازم است که مردم عزیز بدانند که برای صرفه جویی در وقت و هزینه، و برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، بهتر است در هر کاری به متخصص مربوطه مراجعه کنند.