هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تأکید بر این است مدارس خلوت جمع گردد

تأکید بر این است مدارس خلوت جمع گردد



 به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، هفته گذشته تعدادی از والدین که از شایعه منحل شدن مدرسه خلدبرین در خیابان مهدیه فرعی 16 نگران بودند به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده تا علت را از رییس این اداره جویا شوند. در ابتدا خبرنگار ما با تعدادی از این خانواده ها گفتگو و علت حضور آنها را جویا شد که یک مادر 42 ساله در خصوص علت حضورش گفت: می خواهند مدرسه خلدبرین را غیرانتفاعی کنند؛ چراکه نیرو ندارند. 23 روز از آغاز سال تحصیلی جدیدگذشته است، فقط یکی درس به بچه ها دادند.

وی افزود: این مدرسه130 دانش آموز دارد؛ اگر مدرسه منحل شود بچه ها باید به مدرسه 15 خرداد و چمران بروند. معلم ها از اول سال درست هنوز درس ندادند و آخر سال هم فشرده، فشرده درس می دهند.

زن 32 ساله ای که به شدت نگران وضعیت فرزندش بود گفت: بچه ام گفته اگر معلمم عوض شود من دیگر مدرسه نمی روم. یک روز می گویند مدرسه منحل شد، یک بار می گویند غیرانتفاعی می شود، فرزندان ما ابتدایی است و اگر بناست وسط سال مدرسه منحل شود بچه هایمان را از این مدرسه ببریم، با توجه به این که خیلی برای ما سخت است . مدرسه چمران نیز تا محله ما مسافت زیادی دارد.

وی افزود: مدرسه 15 خرداد هم شلوغ است، می خواهیم فرزند ما در همین مدرسه که امکانات آن خوب است درس بخواند. ما با این که معلم فرزندانمان عوض شود ساختیم و چیزی نگفتیم، اما این که شایعه شده مدرسه منحل شود و دانش آموزان پخش مدارس دیگر شوند را قبول نداریم.

در ادامه خانواده‌ها برای پیگیری موضوع نشستی با علی اصغر رنجبر رییس اداره آموزش و پرورش بافق داشتند. در این نشست با دلایلی که آورده شد سوء تفاهم خانواده ها رفع گردید.

خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در ادامه گفتگویی با رییس اداره آموزش و پرورش انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید.

وی درخصوص مدرسه خلدبرین و منحل شدن آن چنین گفت: طبق آماری که در کل شهرستان داریم، طرح ساماندهی مشخص می‌کند با توجه به تعداد دانش آموزی که داریم چند کلاس می توانیم داشته باشیم، تراکم کلاس ها هم مشخص است، اگر تراکم کلاس 24 تا 25 نفر باشد خوب است و وقتی این تراکم را از ما می گیرند مثلاً 22 نفر می شود، اجازه به ما نمی دهد هر طریقی خواستیم کلاس را تشکیل دهیم.

وی افزود: از کل وزارتخانه و استان سیستمی هست که مشخص است و آنها به ما اجازه نمی دهند که ما کلاس 12 نفره تشکیل دهیم می گویند ادغام کنید تا 24 نفره بشوند؛ با توجه به کمبود معلم و جمعیت مدرسه؛ اگر بنا باشد معلمی برود و دوپایه را درس بدهد؛ مثل این که در روستاها تدریس می کنند که آزاردهنده است و یکی از دلایلی که باعث شد روی مدرسه خلدبرین بحث داشته باشیم، بحث ساماندهی بود که استانداری، اداره کل، و خود وزارتخانه در جریان آن است و تأکید بر این است که مدارس خلوت را جمع کرده و با کیفیت بهتر کارشود

رنجبر عنوان کرد؛ اگر بنا باشد مدرسه خلوت باشد باید دو کلاس در یک کلاس برود و دو پایه شود و این کیفیت آن بهتر است؟ یا این که در یک کلاس 30 نفر باشند با یک معلم! مسلم است که یک معلم یک کلاس را درس بدهد بهتر است تا این که یک معلم بخواهد در یک مدرسه دو کلاس را تدریس کند و این شرایط که پیش آمد مدرسه خلدبرین، با توجه به مدرسه 15 خرداد و چمران که در نزدیکی آن قرار گرفته است و 15 خرداد با توجه به ازدحام کلاس هایش که 37 نفره بودند، می گفتند، بچه های خلدبرین نیز بیایند در مدرسه ما، که آمارشان کم است تا کلاس های ما هم متعادل شوند و کلاس ها شعبه شوند. این درخواست مدرسه 15 خرداد بود که می گفتند تعدادی از بچه ها بیایند در مدرسه چمران و تعدادی هم بروند 15 خرداد.

رییس اداره آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مدرسه خادمیان بیان نمود: اول بلوار کشاورز ساخته می شود قول دادند که بودجه بگذارند. فرمانداری نیز کمک کرده تا مدرسه تمام شود و وقتی مدرسه خلدبرین خالی شد، بچه های مدرسه حضرت زهرا(س) به مدرسه زهره رفتند ، بر می گردند سرجای اصلی خودشان؛ چون خلدبرین قبلاً مدرسه زهرا(س) بوده است، در سال آینده، اگر مدرسه خادمیان آماده نشود و با توجه به این که جمعیت بچه های مدرسه حضرت زهرا(س) زیاد است سال آینده باید بچه های مدرسه خلدبرین را به مدرسه 15 خرداد و چمران بفرستیم.

رنجبر درخصوص مدرسه بهار و بنت الهدی صدر که دو شیفت می باشد گفت: زمین داریم، باید بودجه برایش گذاشته شود، طی جلسه ای هم دعوت کردیم از نوسازی یزد با مؤسسه خیرین استان که با فرماندار جلسه داشته باشیم که آنها هم مشکلشان حل شود. مدرسه هفت تیر و پیروزی هم دو شیفت هستند."مدرسه تلاش" روبروی شهرداری ساخته می شود، به محض اینکه ساخته شد دانش آموزان هفت تیر و پیروزی هم از دو شیفت بودن در می آیند.

وی در پاسخ به این پرسش که مدرسه خلدبرین جزء بسته ی حمایتی شده است چه امتیازی برای آموزش و پرورش دارد؟ گفت: با توجه به کمبود نیرویی که آموزش و پرورش با آن روبرو هست و به خاطر برخی مشکلات و بیمارهایی که بعضی از همکارهایمان داشتند ما با کمبود نیرو مواجه بودیم و نمی توانستیم نیرو بگیریم، طرح بسته حمایتی را که از وزارت خانه آمده و به کل کشور فرستادند در جاهایی که واقعاً نیرو کم دارند آن را از این طریق پوشش می دهند و ما با صحبت هایی که داشتیم، در طرح قرار گرفتیم. با بررسی هایی که کردیم متوجه شدیم مدرسه خلدبرین در یک ماه و نیم آینده 3 تا از نیروها آن بازنشست می شوند؛ یعنی تنها جایی که مشکل داشت که و در وسط سال معلم های آن می رفتند مدرسه خلدبرین بود. بسته حمایتی برای ما آمد که ما کارهایش را انجام دادیم که بیایند و شروع به کار کنند. اکرم عباسی