هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تاکنون دارویی برای بیماری کورونا کشف نشده است

تاکنون دارویی برای بیماری کورونا کشف نشده است



هما السادات رضوی| به گزارش هفته نامه افق کویر، رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق در گفتگویی با خبرنگار این هفته نامه شرکت نمود:
افق کویر: پیرامون اختلال رشد در بین افراد و کودکان در شهرستان بافق توضیحاتی ارائه کنید.
7/4 درصد کودکان در شهرستان بافق دارای اختلال رشد هستند. منظور از سوء تغذیه در کودک این نیست که آن کودک؛ حتماً با مشکلات خانوادگی از قبیل کمبود پول و یا فقر مواجه است؛ شاید مشکلات دیگری داشته باشد که در پی مراجعه به مراکز بهداشت و رسم منحنی، دلیل آن مورد بررسی قرار می گیرد. امکان دارد یکی از دلایل اختلال رشد کودک، انگل باشد.در ضمن افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند آن ها را به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می کنیم؛ ولی افرادی که وضعیت مالی آن ها خوب است، باید به پزشک مراجعه کنند.
افق کویر: درباره طرح آهن یاری یا ویتامین  Dدر مدارس توضیحاتی بیان کنید.
طرح آهن یاری و ویتامین D به دانش آموزان دختر راهنمایی متوسطه اول و دبیرستان متوسطه دوم هفته ای یک قرص به مدت 16 هفته داده می شود. و به دختران راهنمایی متوسط اول 6 ماهی یک دفعه یک قرص ویتامین Dمی گیرند.
افق کویر: در مورد ویروس کورونا توضیحاتی بدهید؟
 ویروس کرونا یا بیماری MERS-CoV اولین بار 3 سال پیش در جده عربستان شناسایی شده است و بیماری است که با علائم سرفه،تب و تنگی نفس خود را نشان می دهد. کم کم تمام علائم شدت می گیرد که در پی آن با نارسایی کلیوی، اسهال و نارسایی تنفسی همراه می شود. مخزن اصلی آن از خفاش و شتر بوده و یک امتیاز دارد که احتمال انتقال آن نسبت به آنفولانزا و سرماخوردگی کمتر است؛ ولی درصد میزان کشندگی و خطر آن بالا است و 30 درصد منجر به فوت می شود.
افق کویر: چرا امسال نگرانی ها بیشتر است با توجه به اینکه سه سال پیش این بیماری در عربستان کشف شده است؟
به خاطر اینکه همه گیری این بیماری قبل از ورود حجاج اتفاق افتاد و 85 % بیماران در خود عربستان هستند. عربستان کانون عفونت بیش از بیمارستان ها بوده و به دلیل حادثه تلخ منا که هموطنان ما در آن بیمارستان ها بستری شدند احتمال اینکه بیماری را گرفته باشند بیشتر است. دیگر اینکه به ایام محرم نزدیک می شویم و محل تجمع زیاد است؛ در صورتی که یک نفر این ویروس در بدنش باشد می تواند آن را انتقال دهد.
افق کویر: تا به امروز در عربستان چند نفر دچار این بیماری شده اند؟ 
409 نفر مبتلا شدند که 112 نفر فوت شده اند.
افق کویر: برای ورود زوار چه تدابیری اندیشیده شده است؟ 
کارهایی که نیاز بوده انجام داده ایم؛ اولاً پایگاه مرکز بهداشت استان یزد در پایگاه مرزی، بیماران را غربالگری می کند و آن افرادی که حالشان بد است مستقیم به بیمارستان منتقل می شوند؛ بعضی از افراد دچار آنفولانزا هستند و نمی توان به آنها افترا زد و آن ها به منزل می روند و ترس مان از همین افراد است. شماره تماس از آن ها می گیریم و با آنها در ارتباط هستیم؛ اگر علائم آن ها بدتر شد، باید به پزشکی که معرفی می کنیم مراجعه کنند و بستری شوند. برای بافق دکتر میرترابی، تعیین شده و در پی جلسه ای که با پزشکان داشتیم قرار بر این شد؛ اگر با مورد مشکوکی برخورد کردند اطلاع داده شود و با هماهنگی دکتر میرترابی در بیمارستان، یک بخش جداگانه ای در نظر گرفته شده و در صورت مشکوک بودن و تشخیص بیماری، باید برای نمونه گیری به تهران فرستاده شود و در صورتی که تشخیص داده شود که بیمار به یزد منتقل شود، باید به یزد اعزام شود.
افق کویر: چه توصیه ای به خانواده هایی که زائر خانه خدا دارند، دارید؟
  در ابتدا، حاجی اگر علائمی که گفته شد را داشته باشد از ماسک استفاده کنند، خانواده ها دیرتر به دیدن حاجی هایشان بروند. 14 روز بهترین زمان است؛ ولی چون کسی زیاد توجه نمی کند هر چه دیرتر به دیدن حاجی بروند بهتر است؛ اگر حاجی در دوران نهفتگی بیماری باشد در روزهای اول زیاد مشخص نیست؛ ولی در روزهای سوم و چهارم دچار تب شدید می شود. پزشک تشخیص می دهد که فرد این بیماری را ندارد و یا دچار این بیماری است، باید در همان جا به بیمارستان منتقل و ایزوله شود و اگر حاجی ها علائم را دارند مثل سرفه، تب و تنگی نفس حتماً از ماسک N95 بهترین ماسک است؛ ولی چون در بافق نیست، بهتر است از 2 ماسک ساده استفاده شود.
در نظر داشته باشند از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن تا جایی که امکان دارد خودداری کنند و حداقل فاصله یک متر با حاجی رعایت شود و دستها را کاملاً با آب و صابون شسته شود؛ اگر علائمی که گفته شد روز به روز بدتر شد و در صورتی که قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشند مجدداً نزد پزشک حضور یابند.
افق کویر: تا الآن گزارشی در خصوص وجود کورونا در کشور داشته اید؟ 
خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی بر وجود کورونا نداشته ایم.
افق کویر: درمان خاصی دارد یا خیر؟
 این بیماری تاکنون درمان خاصی نداشته است.
افق کویر: چه کسانی مستعد این بیماری هستند؟ 
کودکان، افراد مسن، زنان باردار، افرادی که مشکلات تنگی نفس دارند، افراد سیگاری و افردی که مشکل دیابت دارند مستعد این بیماری هستند و فوتی ها در این گروه ها بیشتر است؛ بعضی از افراد می گویند من که 40 ساله هستم و این بیماری را نمی گیریم پس اشکالی ندارد به دیدن زوار می روم؛ ولی آگاه نیست که امکان دارد فرزندش به این بیماری دچار شود.
 در صورت امکان به مدت 14 روز اگر می توانند فرزندان را به مهد کودک نفرستند، چون ممکن است حاجی ها نوه هایشان را به آغوش بکشند و  دچار  بیماری شوند.