هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تاثیر روابط زناشویی بر بهداشت روانی کودکان

تاثیر روابط زناشویی بر بهداشت روانی کودکان


به مناسبت روز جهانی کودک

 زمانی که حمایت متقابل بین والدین وجود داشته باشد، والدین وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری می کنند و رابطه ی آنها با کودکان همراه با حساسیت و توانایی بیشتری می باشد و مهر و محبت بیشتری بین والدین و کودکان به وجود می آید.
شکی نیست که اگر در محیط خانواده همکاری و صمیمت بین والدین وجود داشته باشد، روابط بین فرزندان نیز بهبود می یابد. برای مثال تحقیقات چنین نشان می دهد که تقسیم عادلانه بین زن و شوهر در انجام کارهای خانه و نگاهداری از کودکان (به خصوص زمانی که مادر و پدر هر دو شاغل هستند) این امکان را به وجود می آورد که والدین بتوانند زمان بیشتری را برای تعامل با فرزندان خود در اختیار داشته باشند. مهمتر اینکه در این صورت والدین بهتر می توانند در ایجاد رابطه با فرزندان خود لذت ببرند. مسلما محیط خانواده ای که در آن زد و خورد و دعوا بین والدین به طور مستمر جریان دارد و مخالفت ها و کشمکش ها ی عاطفی روابط بین والدین را تیره می سازد، اثرات منفی بر رفتار کودکان و رشد عاطفی و اجتماعی آنان مشهود می گردد. ناهماهنگی و تضاد بین والدین والدین باعث به وجود آمدن افکار و رفتار منفی نسبت به کودک می گردد و این به نوبه ی خود باعث اختلال در توانایی اجتماعی و شناختی و افزایش در رفتارهای ضد اجتماعی در کودکان می شود.
برخی از پژوهش ها در کشورهای غربی صورت گرفته به این نکته اشاره دارد که اثرات منفی روابط نامناسب بین والدین احتمالا بر پسران بیش از دختران محسوس می باشد.این پژوهش ها نشان دهنده ی این مساله است که در خانواده های غربی، والدین هنگامی که پسر خانواده حضور دارد بیشتر و برای مدت طولانی تری باهم مشاجره می کنند و چنین به نظر می رسد که دختران بیش از پسران تحت حمایت خانواده قرار می گیرند و کمتر شاهد مشاجرات و زد و خورد های عاطفی و فیزیکی بین والدین خود هستند.
در بسیاری از موارد مشاهده می شود که مادران هنگام مشاجره با شوهران خود، دختران را به عنوان سپر بلا یا لااقل بهانه ای برای نزدیک شدن عاطفی پس از مشاجره به همسر قلمداد می کنند. باز با توجه به ویژگی های فرهنگی، پسری که شاهد مشاجره و زد و خورد بین والدین خود بوده ممکن است خود را از خواهر خود در همان موقعیت تنها تر احساس کند چرا که احتمالا دختران در مقایسه با پسران بیشتر با مادر خود احساس نزدیکی می کنند.  
    ریحانه کارگران 
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی